جراحی لوزه – درمان التهاب لوزه

جراحی لوزه ، درمان التهاب لوزه:

لوزه چیست ؟

لوزه ها توده هایی از بافت لنفاوی هستند که در دو طرف گلو واقع شده اند. لوزه یکی از اولویت های سیستم ایمنی بدن است و از ورود میکروب ها و ویروس هایی که از طریق تنفس وارد می شوند جلوگیری می کند‌. یک بافت لنفاوی به نام آدنوئید ( لوزه سوم ) نیز در تنگنای حفره بینی وجود دارد. به کمک لوزه ها و آدنوئید ، بدن از تأثیرات خارجی محافظت می شود.

لوزه و آدنوئید ( لوزه سوم ) مکانیزم های دفاعي بدن هستند و مانع از ورود ويروس و باکتری ها به بدن می شوند. تونسیل (لوزه ها) و آدنوئید(لوزه سوم) در نوزادان با ترشح دستگاه ایمنی مادر شروع به رشد می کنند.

 

جراحی لوزه

سلول های کودک که تا ۲ سالگی از سیستم ایمنی مادر حمایت می شوند، بعد ها با سیستم ایمنی بدن خود کودک رشد می کنند. از آنجا که سیستم ایمنی خود کودک جدید است، بدن شروع به آشنایی با ویروس ها، باکتری ها، میکروب ها و بیماری های ناشی از این ها می کند. به همین دلیل کودکان اغلب بیمار می شوند و در طی مدتی که بدن کودک در حال مبارزه با بیماری ها است بزرگ شدن لوزه و آدنوئید مشاهده می شود. شایع ترین گروه سنی مبتلا به بزرگ شدن لوزه و آدنوئید بین 3 تا 9 سال است. این عارضه علاوه بر کودکان در بزرگسالان نیز دیده می شود.

 

 جراحی لوزه

جراحی تانسیل و آدنوئید ( لوزه برداری یا جراحی لوزه ) بهترین روش جراحی کودکان است. علاوه بر ایجاد مانع برای بدن، بدن دارای مکانیسمی برای سازگاری با عمل جراحی است‌. زمانی که لوزه ها نمی توانند در مقابل باکتری ها و ویروس ها مقاومت کنند، اندازه آنها افزایش می یابد و شروع به ورم کردن می کند. در نتیجه گلودرد، تب، مشکل در بلع و مشکلات مشابه ایجاد می شود.

برای کودکان مبتلا به لوزه، طبیعی است که در معرض مشکل آدنوئید قرار بگیرند. اگر دو حالت هم زمان رخ دهد، در هر دو می توان مداخله کرد. در صورت تورم لوزه ها و آدنوئید انسداد در دستگاه تنفسی فوقانی به وجود می آید و تغذیه بیمار با مشکل مواجه می شود و جراحی لوزه میتواند این مشکل را حل کند.

آدنوئید سبب انسداد بینی، خروپف و خوابیدن با دهان باز می شود. مشکلات آدنوئید مزمن در نتیجه التهاب و تورم باعث ایجاد اختلال در صورت خواهد شد.

 علل جراحی لوزه

1-لوزه های بیمار دیگر نمی توانند بدن را در برابر میکروب محافظت کنند.

2-فرد در طول سال ۷ بار و هر ۲ سال ۵ بار دچار التهاب لوزه شود.

3-انسداد دستگاه تنفسی و تومور بدخیم در نتیجه بزرگ شدن لوزه و آدنوئید

4-التهاب گوش میانی در نتیجه التهاب لوزه و آدنوئید

5-اختلال در فک در نتیجه لوزه و آدنوئید

 

 علت التهاب لوزه چیست؟

لوزه ها در دو طرف گلو و در پشت زبان قرار دارند و مسئول جلوگیری از ویروس ها و میکروب هایی هستند که می توانند از طریق دهان وارد بدن شوند.عدم جلوگیری از ورود میکروب ها و ویروس ها، باعث ازدیاد آن ها در لوزه و در نتیجه التهاب لوزه می شود.

ازدیاد میکروب ها ابتدا سبب بزرگ شدن لوزه ها می شود و سپس قرمزی و التهاب روی آنها دیده می شود. این وضعیت بیشتر در کودکان اتفاق می افتد. میکروب هایی که سبب التهاب لوزه ها می شوند از طریق تماس نزدیک، بزاق و تنفس منتقل می شوند.

 

علائم التهاب لوزه چیست؟

علائم التهاب لوزه در هر فردی متفاوت است و بر اساس مقاومت بدن هر فرد ظاهر می شود. این علائم عبارتند از:

تورم لوزه ها، قرمزی، گوش درد ناشی از تورم لوزه، مشکل در بلع، تب بالا (بین 38 تا 40 درجه)، تب و لرز، خستگی، از دست دادن اشتها، تغییر در صدا ، سردرد و شکم درد و استفراغ در کودکان.

 

جراحی لوزه

مراحل درمان التهاب لوزه

مصرف زیاد مایعات و تمیز کردن داخل دهان

مصرف آنتی بیوتیک با تجویز متخصص گوش، حلق و بینی

استراحت

جراحی لوزه

 

در صورت تاٌخیر درمان التهاب لوزه چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟

ایجاد آبسه در لوزه و محیط اطراف آن

عفونت گوش میانی

تب روماتیسمی

مننژیت (عفونت غشای مغزی)

 

عوارض بزرگ بودن لوزه چیست؟

تأثیر منفی بر رشد چهره

دشواری تنفس

مشکلات خواب

اختلال در تمرکز بر زندگی اجتماعی

اختلال در تغذیه

آپنه خواب در کودکان

توقف تنفس هنگام خوابیدن کودکان

 

جراحی غبغب

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت