اقدامات قبل از جراحی بینی + راهنمای کامل

جراحی بینی پروسیجر زیبایی است که برای تغییر شکل و اندازه بینی شما طراحی شده تا هارمونی چشم نوازی را با سایر بخش های صورت و در کل چهره ایجاد کند. این فرایند زیبایی ، علاوه بر بهبود دادن شکل ظاهری بینی ، کیفیت عملکرد آن یعنی تنفس از راه بینی را نیز بهبود می دهد و ناهنجاری هایی را که ریشه مادرزادی یا اکتسابی داشته اند درمان می کند. دلیل انجام این جراحی هر چه باشد ، قبل از آن لازم است اقدامات قبل از جراحی بینی را به عنوان یکی از فازهای مهم این پروسه جراحی انجام دهید تا به نتیجه ای با بالاترین سطح کیفیت و مطلوبیت دست پیدا کنید. جراح بینی در طول جلسه مشاوره به بیمار خود نکات سفارشی را در این خصوص گوشزد می کند. ما نیز در این مطلب به کمک یکی از مجرب ترین متخصصان تهران دکتر امین آمالی به گرد آوری مطالبی پرداخته ایم که شما را در این بخش پروسه راهنمایی کنیم.

 

راهنما اقدامات قبل از جراحی بینی - دکتر آمالی

 

مشاوره از مهمترین اقدامات قبل از جراحی بینی

عمل بینی تنها به حضور پیدا کردن در اتاق عمل خلاصه نمی شود بلکه برای اینکه به یک نتیجه موفقیت آمیز از جراحی تان دست پیدا کنید ، باید چند هفته قبل از پروسیجر ، در مرحله اقدامات قبل از جراحی بینی ، یک مشاوره رو در رو با جراح بینی تان داشته باشید. در طول این جلسه ، جراح درباره سوابق پزشکی و بیماری هایی که احتمالاً به آنها مبتلا هستید سوال می کند. حتماً به طور شفاف با بهترین جراح زیبایی بینی مشورت کنید. همچنین در این جلسه بینی شما معاینه می شود تا ایرادات آن شناسایی شده و درباره مدل و تکنیک های مناسب نیز بحث شود. جلسه مشاوره ، یک جلسه بسیار حائز اهمیت برای جراح و بیمار است و از نظر یک جراح بینی خوب یک فرصت طلایی برای کسب اطلاعات مفید جهت ترسیم یک طرح درمان فوق العاده برای خلق یک نتیجه دوست داشتنی است.

اقدامات شب قبل از عمل بینی

بسیاری از بیماران در شب قبل از رینوپلاستی اندکی عصبی و البته هیجان زده هستند. البته ، این مرحله از اقدامات قبل از جراحی بینی، می تواند فرصت خوبی برای انجام کارهای لازم برای آمادگی بیشتر برای جراحی در روز بعد باشد. برخی از نکات مربوط به این مرحله از آمادگی ، شامل موارد زیر می باشد:

نسخه هایی را که پزشک تجویز کرده تهیه کنید. این کار باعث می شود که بعد از عمل ، مستقیماً به خانه برگردید و دیگری نیازی نباشد که برای تهیه داروها ، به داروخانه مراجعه کنید. یخچال را از غذا پر کنید. برخی غذاها گزینه های مناسبی جهت میل کردن در طول دوره ریکاوری هستند. روز بعد از عمل ، شاید کمی احساس حالت تهوع داشته باشید بنابراین میل کردن غذاهایی مثل اسموتی میوه و پودینگ ، گزینه های مناسبی برای این دوره محسوب می شوند. همچنین توصیه می شود که در طول 24 ساعت اول بعد از عمل بینی ، غذاهای نرم میل کنید. از خوردن غذاهای داغ و تند و غذاهایی که نیاز به جویده شدن زیاد دارند خودداری کنید.
مقدار فراوان آب بنوشید. نوشیدن مقدار فراوان آب در روز قبل از پروسه در اقدامات قبل از جراحی بینی می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کرده و باعث شود که بعد از عمل ، احساس بهتری داشته باشید.
دوش بگیرید. تمام آرایش را از روی صورت پاک کنید و از لوسیون یا عطر استفاده نکنید. علاوه بر دوش گرفتن در شب قبل از عمل ، بهتر است صبح روز جراحی نیز قبل از مراجعه به مرکز درمان ، مجدداً دوش بگیرید.

قبل از عمل بینی چه بخوریم که کبود نشویم؟

دقت به خرج دادن برای رژیم غذایی قبل و بعد از عمل از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه فرم ایده آلی از یک دوره بهبود را تجربه کنید ، لازم است قبل از عمل بینی ، غذاهای مغذی میل کنید. بنابراین چند هفته قبل از عمل ، یک سبک زندگی سالم را دنبال کرده و با میل کردن غذاهای سالم و مفید به بدن تان این فرصت را بدهید تا آمادگی لازم برای جراحی را داشته باشد. اغلب توصیه می شود شب قبل از عمل بینی ، غذای سنگین میل نکنید. در طول اقدامات قبل از جراحی بینی ، لازم است حتماٌ غذاهای غنی از مواد معدنی و ویتامین میل کنید. نتایج نشان می دهد که رژیم های غذایی کم چربی باعث می شود که شدت عوارض جانبی کمتر شود چراکه بافت های رسوبی باعث شدت گرفتن التهاب در بدن می شود. آب کرفس یکی از نوشیدنی های مفیدی است که می تواند تاثیرات خوبی در کاهش کبودی داشته باشد و میل کردن آن در دوره قبل و بعد از عمل بینی توصیه می شود.

تغذیه در اقدامات قبل از جراحی بینی

بهتر است رژیم غذایی تان را از سه تا چهار هفته قبل از جراحی زیبایی بینی کنترل کنید تا به خوردن غذاهای سالم عادت کنید. برخی مواد غذایی که خوردن آنها قبل از این پروسیجر زیبایی مفید است شامل موارد زیر می باشد:

  • پروتئین : پروتئین ماده اولیه مهم برای تولید سلول های خونی جدید و کلاژن است. ساخت کلاژن برای پوست ، عضلات ، تاندون ها و استخوان ها و هر بخشی که بعد از جراحی ، نیاز به بهبود دارد ضروری است.
  • میوه و سبزیجات : سبزیجاتی از قبیل کلم و اسفناج منابع غنی ویتامین A هستند و در مرکبات و فلفل سبز می توان مقادیر فراوان ویتامین C یافت. به طور کلی زمانی که روزانه انواع مختلف میوه و سبزیجات را میل می کنید ، می توانید مطمئن شوید که بدن شما مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کرده است. خوردن میوه و سبزیجات قبل از جراحی زیبایی بسیار مفید است.
  • آب : نوشیدن روزانه 2 لیتر آب به همه توصیه می شود و زمانی که در فاز اقدامات قبل از جراحی بینی قرار دارید ، می توانید این میزان را به 2.5 تا 3 لیتر افزایش دهید.

آیا می توان قبل از عمل بینی قهوه نوشید؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا نوشیدن قهوه قبل از جراحی بینی مضر است یا مفید ؟ به طور کلی ، نوشیدنی های کافئین دار و الکل دار از قبیل قهوه ، چای یا نوشیدنی های کربنات دار یا شکلات داغ ، رقیق کننده خون هستند. بنابراین این نوشیدنی ها می توانند احتمال خونریزی و ورم بعد از جراحی بینی را افزایش دهند. همچنین کافئین باعث بالا رفتن فشار خون می شود و ممکن است موجب بروز هماتوم یا لختگی در زیر پوست گردد.

چگونه قبل از عمل، کبودی پس از رینوپلاستی را کنترل کنیم؟

همانطور که میدانید مراحل جراحی بینی زنجیروار به هم متصل هستند و بر روی هم تاثیر می گذارند. اگر نگران کبودی پس از عمل هستید ، این اقدامات را قبل از جراحی بینی انجام دهید :

1 – انتخاب یک جراح باتجربه که بداند برای عمل باید از چه تکنیک هایی استفاده کند و چگونه با کمترین میزان دستکاری بافت ها ، تغییرات موردنیاز را بوجود آورد ، یکی از نکات اصلی در این خصوص است.

2 – یکسری داروها باعث رقیق شدن خون می شوند ؛ مثل آسپیرین ، ایبوپروفن ، داروهای گیاهی و غیره. دو هفته قبل از جراحی کردن بینی تان، این داروها رو مصرف نکنید.

3 – سیگار و به طور کلی دخانیات ، نوشیدنی های الکی و کافئین باعث دهیدارته شدن بدن و افزایش فشار خون و در نتیجه کبودی پس از عمل می شوند. از این بابت مدتی قبل از عمل باید مصرف آنها را کنار بگذارید.

اهمیت مصرف ویتامین C قبل از جراحی بینی

جراح بینی توصیه می کند حدود یک هفته مانده به روز جراحی ، مقدار معینی ویتامین c مصرف کنید. ویتامین c از چند لحاظ حائز اهمیت می باشد :

1 – به بازسازی و تولید کلاژن کمک می کند

2 – یک آنتی اکسیدان قوی است و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

بنابراین در صورتی که پیش از رینوپلاستی از ویتامین ث استفاده کنید، زخم های جراحی سریع تر بهبود پیدا میکنند و دوره ریکاوری با سرعت بیشتری طی می شود.

آیا باید از قبل از عمل بینی وسایل موردنیاز را آماده کنیم؟

برای راحتی بیشتر در دوره نقاهت بهتر است هر چیزی که برای ریکاوری پس از عمل نیاز دارید ، پیش از رفتن به اتاق عمل تهیه کنید ؛ از داروهای مصرفی گرفته تا وسایل موردنیاز برای شست و شو بینی و حتی وعده های غذایی 2 الی 3 روز اول.

ملزومات اقدامات قبل از جراحی بینی

در فاز اقدامات قبل از عمل بینی ، لازم است برخی ملزومات و اقلامی را که در طول دوره بهبود بعد از جراحی بینی به آنها نیاز پیدا خواهیم کرد ، تهیه کرده و در منزل بگذاریم تا در مرحله بهبود ، ناچار نشویم برای تهیه کردن آنها از منزل خارج شویم.

  • بعد از عمل بینی ، خونریزی برای چند روز ، طبیعی است. در طول این مدت ممکن است از بینی خونابه خارج شود و لازم است در زمان آغشته شدن پانسمان زیر بینی به خون ، آن را تعویض کنیم. بنابراین یکی از اقلام مورد نیاز که باید در مرحله اقدامات قبل از جراحی بینی تهیه کرد ، گاز استریل است.
  • همچنین زمانی که گچ بینی برداشته می شود ، مرحله چسب زدن به بینی آغاز خواهد شد. پس لازم است چسب را نیز به عنوان یکی از ملزومات در مرحله اقدامات قبل از عمل بینی تهیه کنیم.
  • زمانی که گچ بینی برداشته می شود ، مرحله شستشو دادن بینی آغاز خواهد شد. برای شستشوی بینی ، سرنگ و محلول سالین مورد نیاز است. محلول سالین را می توان هم از داروخانه های محلی خریداری کرده و هم در منزل تهیه نمود.

تهیه این ملزومات در دوره اقدامات قبل از جراحی بینی ، به ما کمک می کند تا دوره ریکاوری و بهبود آرام تر و بدون استرس را تجربه کنیم.

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت