هماتوم سپتوم بینی

هماتوم سپتوم بینی : گاهی واردشدن ضربه به بینی باعث پاره‌شدن مویرگ‌های مخاط سپتوم می شود بدون اینکه خود مخاط (پوست پوشاننده روی تیغه بینی) پاره شود. در این حالت خونی که از مویرگ‌ها خارج می‌شود بین مخاط و غضروف تیغه بینی جمع شده و مدتی بعد لخته می‌شود. به این حالت هماتوم سپتوم بینی می‌گویند.

 

هماتوم سپتوم بینی

سپتوم بینی چیست؟

سپتوم بینی (تیغه بینی) صفحه عمودی نازکی است که فضای داخلی بینی را به دو حفره مجزای راست و چپ تقسیم می‌کند. این تیغه، پشتیبان قسمت‌های خارجی بینی بوده و وزن بینی را تحمل می‌کند.

وجود لخته بین مخاط و تیغه بینی، سبب می شود که غضروف سپتوم نتواند مواد غذایی لازمه را از مخاط پوشاننده‌‌اش دریافت کند، در نتیجه سلول‌های غضروف به‌تدریج از بین می‌روند. با گذشت چندین روز به‌تدریج قسمتی از سپتوم که خون‌رسانی خود را از دست داده از بین می‌رود و تیغه بینی سوراخ می‌شود.

از آن جایی که سپتوم بینی پشتیبان و ساپورت‌کننده قسمت‌های خارجی بینی است و وزن بینی را تحمل می‌کند، اگر میزان غضروفی که آسیب دیده زیاد باشد تیغه بینی قادر نخواهد بود وزن بینی را تحمل کند و در نتیجه پشت بینی در ناحیه مربوطه فرورفتگی پیدا می‌کند که به آن دماغ زین‌اسبی گفته می‌شود.

 

عوارض ضربه به بینی چیست؟

یکی از عوارض شدید و زودرس ضربه به بینی هماتوم تیغه بینی است که موجب نکروز غضروف تیغه بینی می گردد. نکروز غضروف بینی سبب دفرمیتی  بینی  و اختلال شدید تنفسی می گردد.

عفونی شدن هماتوم تیغه بینی، آبسه سپتوم بینی را ایجاد می کند. در افرادی که به دنبال تروما دچار گرفتگی ناگهانی بینی شده اند، باید هماتوم تیغه بینی  و آبسه سپتوم بینی زود تشخیص داده شود تا با درمان به موقع، ریسک ایجاد دفرمیتی بینی را کاهش داد .

هماتوم سپتوم بینی بیشتر در کودکان دیده می‌شود. زیرا در کودکان، واردآمدن ضربات نسبتاً خفیف به بینی مانند زمین خوردن، برخوردن به اشیای اطراف و دعواهای ساده کودکانه سبب ایجاد این عارضه می شود اما در بزرگسالان هماتوم سپتوم بینی معمولاً در پی وارد آمدن صدمات قابل توجه به صورت ایجاد می شود.

هماتوم سپتوم بینی

علائم هماتوم سپتوم چیست؟

انسداد بینی :  از علائم زودرس و اولیه هماتوم سپتوم بینی و اصلی ترین علامت است. هماتوم باعث برجسته شدن مخاط سپتوم به طرف داخل بینی می‌شود و بینی را مسدود می‌کند. هماتوم و انسداد بینی ممکن است یکطرفه یا دوطرفه باشد.

کبودی و تورم بینی

لمس دردناک بینی

 

روش تشخیص

جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی با معاینه بالینی و مشاهده علائم ذکر شده به راحتی این عارضه را تشخیص می دهد. با معاینه داخل بینی در داخل یک یا هر دو حفرۀ بینی یک برجستگی دیده می شود که مسیر بینی را مسدود کرده است. اگر با گوش پاک کن این برجستگی لمس شود، نرم است و فرو می رود. چنانچه هماتوم تیغه بینی به آبسه تبدیل شده باشد لمس بینی دردناک خواهد بود.

هماتوم سپتوم بینی

روش درمان هماتوم سپتوم بینی

درمان هماتوم تیغه بینی یا سپتوم آن از موارد اورژانس رشتۀ گوش و حلق و بینی می باشد. برای پیشگیری از آسیب دائمی غضروف تیغۀ بینی، هماتوم تیغه بینی  باید در اولین فرصت تخلیه شود. برای این کار پزشک از داخل بینی برشی بر روی برجستگی وارد کرده و لختۀ خونی را که در زیر آن قرار دارد، خارج می کند. پس از خارج کردن لخته، داخل بینی تامپون گذاشته می شود. تامپون مثل یک پانسمان فشاری عمل کرده و از تجمع مجدد خون در زیر مخاط جلوگیری می کند. بعد از گذشت 48 ساعت  تامپون بینی توسط پزشک خارج می شود. و به این ترتیب هماتوم تیغه بینی برطرف می شود .

تخلیه هماتوم تیغه بینی با  بی‌حسی موضعی و درمطب قابل انجام است.

درمان تنگی مجرای بینی

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مستانه
مستانه
2 سال قبل

سلام
من ۸ اسفند ۱۴۰۰ عمل بینی انجام دادم و روز ششم بعد عمل ، برای برداشتن اسپلینت روی بینی، به مطب مراجعه کردم و چون به هیچ عنوان تنفس از بینی نداشتم، با معاینه متوجه سپتوم بینی شدن و پروسه ی دردناک تخلیه ی سپتوم و تامپون انجام شد.
۴۸ ساعت بعد، مجدد برای برداشتن تامپون به مطب رفتم، بعد از خارج کردن تامپون ، مجاری تنفسی باز شدن و من خوشحال مطب و ترک کردم ولی در کمتر از دو ساعت دوباره هر دو مجرای تنفسی کاملا بسته شدن.
بعد از تماس با پرستار اورژانس مطب، بهم گفته شد صرفا التهاب بافتی هست و‌ تا ۴۸ ساعت دیگه برطرف میشه.
ولی نشد.
برای بار چهارم به مطب رفتم و دکتر بعد معاینه گفتن مقداری از هماتوم هنوز باقیمونده و یک‌بار دیگه تخلیه کردن. بسیار دردناک و ازاردهنده است این پروسه.

من به شدت الان وحشت ‌دارم از برداشتن تامپون هام و اینکه به شدت میترسم باز هم این انفاق بیفته.

چقدر احتمال تشکیل سه باره ی همات‌م وجود داره؟
ایا این خطای جراح بوده که با توجه به اصلاح انحراف و دستکاری تیغه ی بینی ، در داخل بینی من بعد از عمل اسپلینت /تامپون نراشته و من دچار هماتوم شدم؟

و اینکه وقتی تخلیه هماتوم خیلی مهم و اورژانسی هست، چرا پرستار مطب به من کفت فقط التهابه و پیشنهاد داد ۴۸ ساعت دیگه صبر کنم؟
اگر تیغه ی بینی من اسیب دیده باشه ، کی مسیوله؟!

ماهک
ماهک
11 روز قبل
پاسخ به  مستانه

سلام عزیزم
اگه پیامم رو می بینی خواهش میکنم پاسخ بده
الان بهتر شدی؟
من یکبار با سورنگ تخلیه کردن بالافاصله بعد دو ساعت مجدد هماتوم شد بعد بردنم اتاق عمل، الان استرس دارم از برداشتن اسپیلنت????
خوب شدید شما؟

ستاره
ستاره
5 ماه قبل

سلام همسرم آبسه بینی دارند وبعد از تخلیه ودرمان هنوز هم گرفتگی بینی دارند به مرور خوب میشن

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت