چرا در روش نوین جراحی از تامپون بینی استفاده نمی شود؟

تامپون بینی چیست؟

جراحی زیبایی بینی به‌ منظور بهبود ظاهر بینی صورت می‌پذیرد، به ‌نحوی‌که ظاهر بینی هماهنگی بیشتری با دیگر اجزاء صورت به دست آورد و عملکرد آن نیز حفظ یا بهتر از قبل ‌شود. در گذشته، یکی از جنبه‌های منفی عمل جراحی بینی، روند ناراحت‌کننده بهبودی آن بود.

به‌منظور کنترل عوارض جانبی جراحی، جراح از یک روش شناخته‌شده‌ای تحت عنوان “پانسمان بینی” استفاده می‌نمود. پانسمان بینی هر چند در ظاهر ناخوشایند بود اما پس از جراحی بینی امری متداول تلقی می‌گردید، خواه جراحی به‌ منظور زیبایی انجام شده باشد و خواه به ‌منظور بهبود عملکرد و رفع انسداد بینی.

تامپون بینی جهت پشتیبانی از سپتوم بینی ، کنترل خونریزی و جذب ترشحات بینی بعد از جراحی بینی استفاده می شد و بیمار مجبور بود با پانسمان بینی کنار بیاید تا نتیجه دلخواه به دست آید.

 

تامپون بینی

انواع تامپون بینی

یک نوع آن گاز یا تکه پنبه‌ای استریل است که فشرده شده و داخل حفره بینی قرار داده می‌شود. و یا به‌صورت فوم، گاز و یا پنبه از قبل طراحی‌شده است که پس از خارج کردن از بسته‌بندی مستقیماً وارد بینی می‌شود.

برخی از انواع آن‌ دارای یک زائده و یا نخی است که در بیرون بینی باقی می‌ماند و به کمک آن می‌توان تامپون را تغییر موقعیت داده و یا تعویض نمود. همچنین ممکن است لوله‌ای در وسط خود داشته باشد تا هوا بتواند به‌راحتی از آن عبور کند.

 

آیا در روش ها نوین جراحی از تامپون استفاده می شود؟

در گذشته برای شکل دهی و صاف نگه داشتن تیغه وسط بینی و همچنین جلوگیری از خونریزی بعد از جراحی از تامپون استفاده می شد.

تامپون ها تیغه وسط بینی را فشار می دادند و به این ترتیب تیغه بینی را صاف نگاه داشته می شد و خونریزی نمی کرد. ولی با پیشرفت تکنیک های جراحی زیبایی بینی، امروزه بعد از جراحی نیازی به استفاده از تامپون نداریم. و تیغه وسط بینی به گونه ای صاف می شود  و همچنین دقت در دوختن پوشش های مخاطی تیغه وسط بینی بالاتر رفته و  احتمال خونریزی بسیار کاهش یافته است.

این کار به کمک بخیه‌های ظریف در داخل بینی انجام می‌شود که بدون ایجاد ناراحتی برای بیمار خودبه‌خود جذب می‌شوند. پره‌های بینی نیز با استفاده از رادیوفرکانسی و یا روش‌های کم تهاجمی تحت درمان قرار می‌گیرند، در نتیجه جلوی خون‌ریزی گرفته خواهد شد.

به کمک روش‌های نوین جراحی امروزه در کمتر از 5  درصد موارد جراحی از تامپون استفاده می‌شود. در واقع تنها در مواردی استفاده می‌شود که جراحی بینی شدید یا حجم زیادی از بینی را دربر بگیرد مانند اصلاح انحراف تیغه بینی.

تامپون بینی

آیا تامپون بینی برای بیمار دردناک است؟

پانسمان های حجیم به نام تامپون بینی (فتیله، فیتیله، مش، فیلتر) که در گذشته برای ترمیم برش های داخلی بینی استفاده می شد، تحملش برای بیمار سخت بوده و خارج کردن آن برای بیمار دردناک و ناراحت کننده بود. خوشبختانه با تکنیک های جدید جراحی، نیازی به گذاشتن فتیله نیست.

 

عوارض برداشتن تامپون بینی چیست؟

شایع‌ترین عارضه برداشتن تامپون بینی، کاهش فشار بر روی بافت در حال ترمیم و در نتیجه آغاز خونریزی است. و در کسانی که در تنفس از طریق دهان مشکل دارند (سالمندان)، باعث کمبود اکسیژن‌ رسانی می شود. در برخی موارد احتمال بروز عفونت نیز وجود دارد.

 

سپتوپلاستی چیست؟

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت