چسبندگی بینی بعد از جراحی

چسبندگی بینی بعد از جراحی بینی یکی از شایع ترین عوارض جراحی بینی می باشد که سبب بروز مشکلات تنفسی در یک طرف یا هر دو طرف بینی می شود. مهم ترین علت بروز این عارضه بعد از جراحی، برداشتن مخاط بینی و یا وارد کردن آسیب شدید به آن در حین جراحی و عدم ترمیم برش ها و زخم های جراحی می باشد.

مخاط بینی که سطح داخل بینی و سینوس ها را پوشانده است، با ترشح مواد خاصی میزان رطوبت را در داخل سطح بینی و سینوس ها تنظیم می کند. بنابراین مخاط بینی در بهبود عملکرد بینی نقش بسیار مهم و ویژه ای دارد.

چسبندگی بینی عارضه ای دائمی نبوده و با انجام جراحی ترمیمی بینی برطرف خواهد شد.

 

چسبندگی بینی

علت ایجاد چسبندگی بینی بعد از جراحی بینی چیست؟

1- اگر جراح در حین جراحی زیبایی بینی، داخل بینی را بیش از حد دستکاری نماید، مخاط بینی آسیب دیده و زخمی می شود، در نتیجه مخاط زخمی شده بینی در هنگام ترمیم به هم چسبیده و باعث انسداد یا گرفتگی بینی شده و فرد دچار مشکلات چسبندگی بینی می شود.در این عارضه، تیغه وسط بینی به دیواره های کناره بینی می چسبد و فرد احساس تنگی نفس می کند.

2- در صورت عدم استفاده فرد از داروهایی که جراح بینی تجویز کرده (به خصوص آنتی بیوتیک ها) بینی دچار عفونت شده و این عفونت نیز باعث این عارضه در بینی می شود.

علائم چسبندگی بینی چیست؟

  • گرفتگی بینی
  • تنگی نفس
  • اختلالات تنفسی

درمان چسبندگی بینی

پزشک با دستور انجام سی تی اسکن علت این عارضه بعداز جراحی را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام به انجام جراحی ترمیمی می نماید. در جراحی ترمیمی بینی جهت رفع این عارضه ، جراح یک لایه سیلاستیکی درون بینی قرار می دهد که این لایه از نزدیک شدن دو طرف بینی به هم جلوگیری کرده و چسبندگی را قطع می کند. لایه سیلاستیکی باید مدت یک هفته در بینی باقی بماند. در این فاصله زمانی مخاط بینی و پوشش درونی آن ترمیم می شود و پس از بهبود مشکلات تنفسی بیمار، لایه سیلاستیکی از درون بینی او برداشته می شود.

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت