درمان آپنه خواب

آپنه خواب چیست؟

آپنه‌ی خواب یکی از رایج‌ترین اختلالات خواب است که باعث ایجاد وقفه در تنفس هنگام خواب می‌شود. معمول‌‌ترین نوع آن که آپنه‌ی انسدادی نام دارد، زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌ای در انتهای گلو مانع جریان درست هوا می‌شود، درنتیجه هوای کافی به ریه‌ها نمی‌رسد. این امر منجر به خرناس‌ کشیدن در خواب می‌شود. در این حالت به مغز و بدن اکسیژن کافی نمی‌رسد و احتمال دارد فرد از خواب بیدار شود.

این اتفاق ممکن است چندین بار در شب رخ دهد. در این صورت فرد عموما با احساس خستگی، بی‌حالی و سردرد از خواب بیدار می‌شود. در طول روز نیز ممکن است احساس خواب‌آلودگی داشته و قدرت تمرکز خود را از دست بدهد و دچار اختلال در قوه‌ی حافظه شود. فرد در هنگام رانندگی امکان دارد سرعت عکس‌العمل لازم را نداشته و دچار سانحه شود. حتی ممکن است به صورت غیرارادی در طول فعالیت‌های روزانه به خواب برود. دلیل آن این است که فرد چندین بار طی شب از خواب بیدار شده و بدن استراحت لازم را نداشته، هرچند که خود او نسبت به این اتفاق آگاه نباشد؛ در این صورت شخص ممکن است به خاطر اعتراض هم‌اتاقی یا همسرش به خاطر صدای خرناس از این مشکل مطلع شود. نکته‌ی مهم این است که فرد از کنار این مسئله به راحتی نگذرد و آن را تنها به چشم مساله‌ای که مایه‌ی شوخی یا باعث خجالت اوست نبیند.

اختلالات خواب

عوارض آپنه خواب بر سلامتی

این اختلال تنها به کیفیت خواب فرد صدمه نمی‌زند، بلکه دیگر افرادی که با در ارتباط هستند و تعاملات اجتماعی شخص نیز تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد، چون فردی که خواب درست نداشته باشد در طول روز معمولا رفتار عصبی دارد و زودرنج است. این اختلال جز اینکه باعث ایجاد حس خستگی در فرد می‌شود، ممکن است خطرات جدی برای سلامت او نیز در پی داشته باشد. کاهش اکسیژن دریافتی بدن در درازمدت می‌تواند منجر به آثار منفی بر سلامتی شود که از جمله‌ی آن‌ها:

– فشار خون بالا
– مشکلات قلبی
– سکته مغزی
– دیابت
– افسردگی
– مشکلات کبدی

خوشبختانه برای درمان این اختلال و کنترل علائم آن، راه حل‌های مختلفی وجود دارد. قدم اول و مهم این است که فرد نسبت به این اختلال و خطرات و آثار منفی آن آگاه شده و به دنبال درمان آن باشد.

جراحی اختلالات خواب

جراحی برای اختلالات خواب معمولا زمانی در نظر گرفته می‌شود که دیگر روش‌ها و درمان‌ها کارآمد نباشند. روش‌های جراحی مختلفی نیز برای درمان وجود دارد. برای تعیین شیوه‌ی جراحی تست‌های مختلفی وجود دارد تا بر اساس مشکلات و علل اختلال خواب در هر شخص، مناسب‌ترین و مؤثرترین روند انتخاب شود. یکی از نوین‌ترین این تست‌ها، استفاده از آندوسکوپ برای بررسی دقیق مجاری هوایی و شناسایی نقاطی است که باعث انسداد و اختلال در جریان هوا می‌شوند.

یکی از روش‌های رایج جراحی اختلال خواب که به اختصار UPPP نامیده می‌شود، شامل برداشتن و جابه‌جا کردن بافت اضافه‌ی انتهای گلو است تا راه هوا را بازتر کند. گاهی یک روند جراحی می‌تواند به صورت ترکیبی با دیگر روش‌های جراحی یا درمان‌های مختلف انجام شود تا بهترین نتیجه به دست آید.

هشتمین همایش سراسری اختلالات خواب

دکتر امین آمالی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت