جراحی بینی برای بیماران دیابتی ممنوع است؟!

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری متابولیک در بدن است که به علت نقص در تولید انسولین و یا مقاومت در برابر انسولین ایجاد می‌شود.
انسولین هورمونی است که از سلول‌های بتای جزایر لانگرهانس در پانکراس تولید می‌شود و نقش آن کاهش قند خون است. نقش در تولید و اثر انسولین منجر به افزایش بیش از حد قند در خون و بیماری دیابت می‌شود.

 

انواع دیابت:

دیابت نوع یک

در دیابت نوع یک که به آن دیابت وابسته به انسولین هم گویند، بدن قادر به تولید انسولین نمی‌باشد و افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از انسولین استفاده کنند و مرتبا میزان قند خون خود را کنترل کنند. سن ابتلا به این نوع دیابت معمولا زیر 40 سالگی است.

 

دیابت نوع دو

در این نوع دیابت، بدن به حد کافی انسولین تولید نمی‌کند و یا سلول‌های بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهند. علائم این نوع دیابت که بیشترین آمار دیابت در جهان را به خود اختصاص می‌دهد، با کاهش وزن، رژیم غذایی مناسب و کنترل قند خون می‌تواند از بین برود.

دیابت و جراحی بینی

آیا انجام جراحی بینی برای افراد مبتلا به دیابت خطر دارد؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در هنگام جراحی از جمله جراحی بینی، میزان قند خون است که باید کنترل شود. در افراد مبتلا به دیابت که میزان قند خونشان زیر 150 باشد معمولا با رعایت نکات لازم توسط پزشک و بیمار مشکل خاصی بوجود نخواهد آمد و جراحی بلامانع است.

در بیمارانی که میزان قند خونشان 200 به بالا باشد احتمال مواجحه با مشکلات جدی‌تری وجود دارد؛ مشکلاتی همچون عدم التیام  زخم پس از جراحی.

یکی از بزرگترین خطراتی که بیماران مبتلا با قند خون بالای 200 را تهدید می‌کند، التیام نیافتن زخم‌ها پس از عمل جراحی است. و احتمال اینکه زخم‌ها در این دسته از افراد به خوبی جوش نخورد بالاست.

اما در نهایت با کنترل دقیق میزان قند خون قبل، بعد و درحین جراحی مشکلی بوجود نخواهد آمد و افراد مبتلا به دیابت مانند سایر افراد اما با مراقبت‌های بیشتر می‌توانند جراحی کنند.

بارداری و جراحی بینی

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت