اصلاح عدم تقارن سوراخ های بینی

عدم تقارن سوراخ ها و پره های بینی ، هم می تواند به صورت طبیعی اتفاق بیفتد، هم به خاطر جراحی بینی و یا در اثر یک آسیب که در گذشته اتفاق افتاده است.

دلیل اصلی عدم تقارن سوراخ های بینی، انحراف سپتوم کادوال است. سپتوم بینی دیواره ای است که بینی را به دو قسمت تقسیم می کند و سپتوم کادوال قسمتی از سپتوم که نزدیک به دهانه ی سوراخ های بینی است. سپتوم کادوال در حالت طبیعی در خط میانی بینی و در پشت کلوملا قرار می گیرد. کلوملا پلی در زیر بینی است که سوراخ های بینی را از هم جدا می کند.

عدم تقارن سوراخ های بینی

علل عدم تقارن سوراخ های بینی چیست؟

  • ضربه و آسیب به سر و جمجمه
  • جراحی بینی غیر حرفه ای
  • تورم بینی بعد از جراحی
  • تشکیل بافت همبند به جای زخم
  • گچ در بینی بعد از جراحی
  • قرار دادن تامپون بعد از جراحی بینی

اصلاح عدم تقارن سوراخ های بینی

چنانچه عدم تقارن ناشی از سپتوپلاستی باشد، احتمالاً سپتوم کادوال به سمت راست منحرف شده است و باید ترمیم شود. اما اگر فرد از شکل نوک بینی خود از جلو راضی باشد (نوک بینی به سمت راست یا چپ منحرف نشده)، دیگر نمی توان از کلوملا یا ترمیم سپتوم استفاده کرد و باید شکل و سایز سوراخ سمت چپ بینی را طوری تنظیم کرد که با سوراخ سمت راست تطابق داشته باشد.

 

با جراحی بینی تا چه حد سوراخ های بینی قابل اصلاح است؟

جراحی بینی ظاهر نامتقارن سوراخ های بینی را بهبود می بخشد اما نمی تواند یک تقارن ایده آل را برای سوراخ های بینی تضمین کند. عدم تقارن سوراخ های بینی اغلب بخاطر انحراف ماندگار سپتوم بینی ایجاد می شود. که می تواند ناشی از سپتوپلاستی، عدم تقارن غضروف های نوک بینی ( که می تواند ناشی از جراحی باشد یا اینکه از قبل وجود داشته باشد ) یا انحراف یک سوم پایینی بینی باشد. گاهی اوقات هم سوراخ های بینی فرد همینطور نامتقارن است؛ در هر صورت تکنیک هایی در جراحی وجود دارد که می توان به وسیله ی آن سوراخ های بینی را کوچک کرد، جابجا کرد یا تا حد ممکن تغییر داد.

عدم تقارن سوراخ های بینی

روش های اصلاح سوراخ های بینی

1-درمان انحراف سپتوم کادوال

بازسازی و اصلاح سپتوم کادوال که اولین قدم در اصلاح عدم تقارن سوراخ های بینی می باشد، شامل جابجایی سپتوم موجود و یا حذف غضروف منحرف و احیا کردن آن با یک غضروف جدید و صاف است(که معمولا از مناطق مختلف سپتوم برداشته می شود). پس از این که سپتوم کادوال در وسط قرار گرفت، کلوملا می تواند با بخیه به سپتوم بینی وصل شود. به این ترتیب کلوملا و نوک بینی به یک وضعیت ثابت می رسند و عدم تقارن بینی نیز بهبود پیدا می کند.

2-درمان از جا در رفتگی مدیال کرورا

دلیل دیگر عدم تقارن سوراخ های بینی، نا متقارن بودن مدیال کرورا می باشد. این غضروف که کلوملا را تشکیل می دهد به طور طبیعی به سمت کف بینی افتاده است. گاهی این غضروف به صورت نامتقارن جا می افتد و اصلاح آن به وسیله ی جابجایی کرورا محقق می شود.

3-عدم تقارن های ژنتیکی

عدم تقارن های ژنتیکی خاصی وجود دارد که با جراحی بینی قابل اصلاح نیست. جراح باید قبل از جراحی راهنمایی های لازم را به فرد ارائه دهد تا او انتظارات درست و قابل قبولی از جراحی بینی داشته باشد.

4-عدم تقارن های نرمال و طبیعی

نا متقارن بودن سمت راست و چپ صورت و بدن طبیعی است. احتمالاً یک جراح ماهر می تواند عدم تقارن سوراخ های بینی را اصلاح کند. اما باید به خاطر داشت که این عدم تقارن طبیعی است و در خیلی از افراد وجود دارد.

5-عدم تقارن سوراخ های بینی بعد از جراحی بینی

بسیاری از افراد پس از جراحی بینی و جراحی ترمیمی متوجه چند درجه عدم تقارن در سوراخ های بینی خود می شوند. سؤال این است آیا وقتی دیگران مستقیما به شما نگاه می کنند متوجه این موضوع می شوند؟ یا فقط از نمای زیرین قابل مشاهده است.

همه ی جراحان زیبایی بینی و متخصصین ترمیم بینی هدفشان ایجاد یک بینی با اجزای هم تراز و زوایای متناسب است. با این حال، واقعیت این است که یک فرد هیچ وقت یک بینی کاملاً ایده آل نخواهد داشت، حتی اگر جراحی بینی او به بهترین نحو انجام شده باشد.

عدم تقارن سوراخ های بینی

آیا در جراحی بینی سوراخ های بینی صد در صد متقارن می شود؟

نامتقارن بودن سوراخ های بینی بعد از عمل در برخی از جراحی ها به وجود می آید. قرینه کردن سوراخ های بینی از جمله عمل های پیچیده و سخت می باشد که جراح باید از دقت و مهارت بالا و تجربه کافی در این گونه جراحی ها برخوردار باشد تا بتواند رضایت بیمار را از عمل به دست آورد.

بالاترین اولویت در جراحی زیبایی بینی، رسیدن به بیشترین تقارن و هارمونی از نمای روبرو در صورت امکان است. اگر جراح بینی بتواند عدم تقارن سوراخ های بینی را اصلاح کند و همزمان از نمای روبرو نیز تقارن را حفظ کند، به هدف ایده آل خود رسیده است. اما در بعضی موارد نمی توان هر دو را با هم انجام داد. مانند افرادی که آناتومی آنها اجازه نمی دهد که سوراخ های بینی آن ها کاملاً متقارن شود. اگر جراح بتواند از نمای زیرین سوراخ های بینی را متقارن کند خیلی خوب است. اما اولویت این است که بینی از نمای روبرو متقارن شود.

اصلاح سوراخ های بینی در جراحی ترمیمی

شکل و فرم سوراخ ها و پره های بینی تأثیر مستقیم بر انتخاب روش و تکنیک ترمیم بینی از جانب جراح بینی خواهد داشت. فرو رفتگی پره های بینی به علت ضعف غضروف های آن است که نیاز به بازسازی و پیوند غضروف دارد. این ناهنجاری ممکن است با اختلال تنفسی نیز همراه باشد زیرا به خاطر ضعیف بودن دیواره بینی ، حین تنفس ، پره بینی به داخل کشیده شده و در برابر دم از خود مقاومت نشان می دهد.

اگر پره های بینی به سمت بالا کشیده شده باشد جراح به کمک پیوند گرافت و یا پیوند همزمان پوست و غضروف از لاله گوش آن را درمان می کند. برای اصلاح عدم تقارن سوراخ ها ی بینی، پوست از سمتی که نیاز است برداشته می شود. ترمیم سوراخ بینی که بیش از اندازه کوچک شده، بسیار مشکل است و ممکن است به جراحی های متعدد نیاز داشته باشد. اگر بخش میانی سوراخ ها یا کلوملا به علت ضعیف شدن پایه بینی پایین رفته باشد، با گذاشتن یا تقویت پایه بینی یا تقویت غضروف های سر بینی و برداشتن مخاط و یا غضروف اضافی ترمیم و اصلاح می شود.

کوچک کردن پره های بینی

دکتر امین آمالی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر حدود دو ماه پیش بینی ام رو عمل کردم .الان یکی از پره ها بالاتر و کوچکتر و نازکتره و یکی دیگه پایین تر و بزرگتر و ضخیم تره .شک دارم که به خاطر ورم باشه.راه حلی داره ؟اگه بخواین می تونم عکس بفرستم .ممنون

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت