منظور از فیبروز بینی چیست؟

فیبروز بینی

فیبروز بینی چیست؟

در جراحی زیبایی بینی بافت پوست بینی برش می خورد و پوست از روی تیغه بینی و غضروف نوک بینی جدا شده و تغییرات مورد نیاز بر روی تیغه بینی و غضروف نوک بینی انجام می شود. بعد از انجام جراحی، بافت های از هم جدا شده با بخیه زدن به هم دوخته می شوند. در واقع زمانی جراحی زیبایی بینی تمام می شود که برای بازگشت به حالت و آناتومی نرمال بینی، بافت های جدا شده دوباره به هم وصل شوند. اتصال بافت های جدا شده به اسکلت در بدن توسط بافتی به نام فیبروز صورت می گیرد. سلولهای بدن با تشکیل فیبروز در محل برش داده شده، بافت پوست بینی را ترمیم کرده و به شکل اولیه خود برمی گردانند.

 

فیبروز بینی

 

در واقع برای ترمیم بافت برش داده در پوست، ماده چسبنده فیبروزی تشکیل می شود تا بافت پوست به شکل اولیه خود بازگردد.فیبروز یکی از مهم‌ترین بافت های ترمیمی پوست است که در صورت ایجاد زخم و آسیب دیدگی در پوست به کمک ترمیم پوست می آید.

فیبروز اضافی بینی اغلب در جراحی بینی های گوشتی دیده می شود و می تواند برای بیمار مشکلاتی را به وجود بیاورد. فیبروز اضافی به وجود آمده سبب می شود که فرد نتواند نتیجه دلخواه را از جراحی زیبایی بینی مشاهده کند و در مواردی ، باعث بازگشت فرم بینی به فرم قبل از جراحی می شود. فیبروز بینی تشکیل شده بیشتر از حد نرمال، سبب بزرگ شدن اندازه بینی یا تغییر شکل نوک بینی خواهد شد.

 

راه های پیشگیری از تشکیل فیبروز اضافی بینی چیست؟

اولین راه حل برای پیشگیری از تشکیل بافت فیبروز اضافی بینی این است که در جراحی زیبایی بینی، نباید اندازه بینی بیش از حد کوچک شود. چون در این صورت، بدن فرد با تشکیل بافت فیبروز دست به مقابله با این تغییر سایز زیاد زده و این امر سبب ایجاد فیبروز اضافی می شود.

دوم اینکه پس از جراحی زیبایی بینی، اگر قسمت هایی از بینی دچار فیبروز شدند، تزریق کورتون (توسط جراح ) در آن نقاط سبب از بین رفتن سریع ورم بینی شده و مانع از پیشرفت فرآیند تشکیل نامطلوب فیبروز بینی می شود.

 

تزریق کورتون پس از جراحی بینی

گاهی بعد از جراحی زیبایی بینی ، در بعضی از قسمت های بینی تورم و فیروز به وجود آمده از حد نرمال بیشتر است ، در این موارد جراح، از تزریق کورتون برای رفع و کاهش فیبروز و تورم استفاده می کند . در بعضی موارد ممکن است احتیاج باشد تا یک هفته بعد از انجام جراحی بینی ، کورتن تزریق بشود و تزریق در نقاط مورد نظر ، چند مرتبه تکرار بشود تا نتیجه و هدف مورد نظر حاصل شود .

فیبروز و تورم بینی ممکن است بر روی شکل ظاهر بینی اثر منفی بگذارد و منجر به کاهش زیبایی بینی شود .تزریق کورتن پس از جراحی بینی ، سبب می شود تا قوس ظریفی که نیاز است در پشت بینی خانم ها باشد ، حفظ شود.

 

فیبروز بینی

 

آیا ممکن است تزریق کورتون پس از جراحی بینی ، با عارضه همراه باشد ؟

اکثر افراد تصور می کنندکه ، تزریق کورتون به صورت موضعی ، با عارضه و اثر منفی در بدن همراه است ، در صورتی که این گونه نخواهد بود .

در جراحی زیبایی بینی گوشتی ، به دلیل تورم زیاد ، در بیشتر موارد تزریق کورتن بعد از یک هفته مورد نیاز است ، اما در بینی های استخوانی ورم ناشی از جراحی سریع تر از بین می رود و نیازی به تزریق کورتن نخواهد بود .

 

روش و زمان تزریق کورتون پس از جراحی بینی

در جراحی زیبایی بینی گوشتی ، بنا بر صلاحدید جراح بینی ، بین یک تا سه مرتبه و معمولاً به فاصله های 4 هفته ای ، تزریق کورتون صورت می گیرد .

لازم به ذکر است که این تزریق باید حتماً توسط خود جراح بینی انجام شود .

زیرا در صورتی که این تزریق با عمق و روش صحیح انجام نشود ، منجر به نازکی پوست و آتروفی شده و در نهایت علاوه بر این که کاهش زیبایی بینی را به همراه دارد ، موجب می گردد تا پوست بینی مستعد زخم بشود .

 

درباره نکروز بینی بخوانید

 

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت