بوتاکس چیست؟

بوتاکس سم بوتولونیوم نوع A است. دو برند اصلی آن بوتاکس ساخت کشور آمریکا و دیسپورت ساخت کشور انگلستان است. در ایران بوتاکس آمریکایی نداریم و دیسپورت موجود هست. این دو برند تنها برندهای تایید شده سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از بین تمام برندهای موجود هستند.

 

تزریق بوتاکس

تفاوت بوتاکس و دیسپورت

یک واحد بوتاکس برابر با 3 تا 4 واحد دیسپورت است. به عبارت دیگر دیسپورت از نظر قدرتی یک سوم تا یک چهارم بوتاکس قدرت دارد.

بوتاکس تمام اختلالات و اشکالاتی که وجود دارد از بین نمی‌برد. به عنوان مثال فردی که به علت افزایش سن فیبرهای الاستیک در پوستش ایجاد شده توسط بوتاکس از بین نمی‌رود.

هر چین و چروکی در پوست که وابسته به عضله زیرینش باشد توسط بوتاکس می‌تواند برطرف شود. به عبارت دیگر ما چین و چروک‌های داینامیک را می‌توانیم با بوتاکس از بین ببریم و اگر استاتیک باشند توسط بوتاکس برطرف نمی‌شوند.

بسیار حائز اهمیت است که بوتاکس توسط پزشک متخصص تزریق شود و شخصی که بوتاکس تزریق می‌کند باید به خوبی با آناتومی صورت و تمامی ماهیچه‌های آن مخصوصا ماهیچه‌هایی که در میمیک صورت نقش دارند آشنایی داشته و آگاه باشد کدام ماهیچه را توسط تزریق بوتاکس فلج می‌کند.

 

نکاتی که قبل از تزریق بوتاکس باید به آنها توجه کرد

قبل از تزریق بوتاکس مانند هر عمل دیگری باید مستندسازی های لازم از بیمار انجام شود.

فتوگرافی‌های لازم انجام شود.

از بیمار سوال شود که بیماری خاصی نداشته باشد، از داروهای ضد انعقادی استفاده نکند، باردار نباشد و در دوران شیردهی قرار نداشته باشد.

 

نکاتی که بعد از تزریق بوتاکس باید به آنها توجه کرد

بعد از تزریق از بیمار می‌خواهیم از ماساژ و وارد کردن فشار به نواحی تزریق خودداری کند.

معمولا به بیماران توصیه می‌کنیم 4 الی 6 ساعت از دراز کشیدن و دوش گرفتن خودداری کنند.

 

تزریق بوتاکس

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

اثر بوتاکس در افراد مختلف متفاوت است معمولا بین 1 تا 3 روز اثر می‌کند و در یک تا دوهفته بعد از تزریق ماکزیمم اثر خود را خواهد داشت.

ماندگاری بوتاکس 60 تا 90 روز است و بعد از آن اثرش کمتر خواهد شد.

توصیه می‌شود زودتر از 4 ماه و ترجیحا زودتر از 6 ماه تزریق تکرار نشود. زیرا بدن نسبت به آن آنتی بادی می‌سازد. هرچه غلظت و تعداد دفعات تزریق را بالا ببرید احتمال اینکه بدن نسبت به آن ریکشن نشان دهد و آنتی بادی تولید کند بالا می‌رود.

معمولا دو هفته بعد از تزریق از بیمار میخواهیم مراجعه کند و اگر ناحیه‌ای نیاز به روتوش داشت این کار را برایش انجام می‌دهیم مقادیری که در روتوش تزریق می‌شود بسیار ناچیز است و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌شود.

 

بوتاکس‌های غیرمجاز

موردی که متاسفانه دوره‌ای در ایران بسیار شیوع پیدا کرد و ما به عنوان سونامی بوتاکس از آن یاد می‌کنیم، دوره‌ای بود که تزریق بوتاکس‌های چینی و غیرمجاز توسط افراد غیر متخصص منجر به عوارض شدیدی در بسیاری از افراد شد.

نکته‌ای که در خصوص بوتاکس‌های غیر مجاز وجود دارد این است که به دوزی که بر روی آن زده شده است هیچ اطمینانی نیست. برای مثال اگر زده باشد 35 واحد، وقتی به یک نفر تزریق می‌کنید احساس می‌کنید 50 واحد تزریق کردید و در فرد دیگری حس می‌کنید 20 واحد تزریق شده است. به همین علت نتیجه با آن چیزی که شما انتظار دارید متفاوت می‌شود.

در حال حاضر مطمئن‌ترین بوتاکس موجود در بازار ایران، دیسپورت است.

 

 

درباره مراقبت‌های لازم بعد از تزریق بوتاکس اینجا بخوانید