رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی ، شاه کلید ریکاوری سریع و بی‌دغدغه است. با انتخاب‌های غذایی درست، می‌توانید تورم و کبودی بعد از جراحی بینی را به حداقل برسانید، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و به ترمیم زخم‌ها سرعت ببخشید. ما در این مقاله، به شما یک رژیم غذایی جادویی هدیه می‌دهیم تا سفر ریکاوری خود را با گام‌های سالم و پرانرژی آغاز کنید. با ما همراه باشید تا دریابید چه غذاهایی در این مسیر، یار همیشگی شما خواهند بود و از چه خوراکی‌هایی باید دوری کنید.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی

 

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی بعد از عمل بینی

بایدها:

  • مصرف مایعات: نوشیدن مایعات فراوان، به خصوص آب، برای حفظ رطوبت بدن و کمک به بهبودی ضروری است. سعی کنید روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.
  • مصرف غذاهای نرم: در روزهای اول پس از عمل، باید از غذاهای نرم و جویدنی مانند سوپ، پوره سیب زمینی، ماست، بستنی و غیره استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C: ویتامین C به ترمیم بافت ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مرکبات، کیوی، فلفل دلمه ای و غیره منابع خوبی از ویتامین C هستند.
  • مصرف غذاهای سرشار از پروتئین: پروتئین برای ترمیم بافت ها و ساخت کلاژن ضروری است. گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و غیره منابع خوبی از پروتئین هستند.
  • مصرف آنزیم بروملین: بروملین آنزیمی است که در آناناس یافت می شود و به کاهش تورم و التهاب کمک می کند.

نبایدها:

  • مصرف غذاهای سفت و جویدنی: تا زمانی که تورم و درد از بین نرود، از مصرف غذاهای سفت و جویدنی مانند گوشت قرمز، آجیل و دانه ها، میوه های سفت و… خودداری کنید.
  • مصرف غذاهای تند و اسیدی: غذاهای تند و اسیدی می توانند باعث تحریک بینی و سوزش شوند. از مصرف فلفل تند، سس تند، مرکبات، گوجه فرنگی و… خودداری کنید.
  • مصرف غذاهای شور: غذاهای شور می توانند باعث احتباس آب و تورم شوند. از مصرف چیپس، پفک، خیارشور، غذاهای کنسرو شده و… خودداری کنید.
  • مصرف غذاهای گرم و داغ: غذاها و نوشیدنی های گرم و داغ می توانند باعث خونریزی شوند. از مصرف سوپ داغ، غذاهای سرخ شده و نوشیدنی های داغ مانند قهوه و چای خودداری کنید.
  • مصرف الکل و دخانیات: الکل و دخانیات می توانند روند بهبودی را کند کنند. از مصرف الکل و دخانیات بعد از عمل بینی خودداری کنید.

 

نکات کلی تغذیه بعد از جراحی بینی

تا زمانی که تورم و درد از بین نرود، از جویدن آدامس یا کشیدن سیگار خودداری کنید. غذاها را به قطعات کوچک خرد کنید و به آرامی بجوید. بهتر است از نی برای نوشیدن استفاده نکنید. از غذاهای نرم و ملایم که به راحتی قابل هضم هستند استفاده کنید.

بدن در دوره نقاهت بعد از عمل برای بهبود سریع خود نیاز به انرژی کافی دارد پس در این دوران حتما از غذاهای مناسب و مقوی استفاده کنید. برخی به اشتباه از این فرصت که بعد از جراحی به خوبی نمی‌توانند برای کاهش وزن استفاده می‌کنند که منجر به ضعف مدنی می‌شود و روند بهبود کاهش می‌یابد. برخی نیز برای تقویت خود در این دوران به دنبال غذاهای جدید هستند. از امتحان غذاهای جدید در این دوران خودداری کنید زیرا امکان دارد به آن حساسیت نشان دهید و یا در هضم آن دچار مشکل شوید.

از خوردن خوراکی‌های سفت که نیاز به جویدن دارد خودداری کنید قبل از عمل زیبایی بینی هنگامی که در حال جویدن غذا هستید دستان خود را بر روی بینی‌تان بگذارید متوجه خواهید شد بینی به آرامی حرکت می‌کند. به همین دلیل بعد از جراحی بینی که بینی نباید حرکت کند از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارد حداقل در هفته‌های اول باید خودداری کنید.

از خوردن نمک زیاد بپرهیزید. از خوردن غذاهایی که ورم بینی را افزایش می‌دهد خودداری کنید. نمک یکی از مواردی هست که باعث افزایش زیاد ورم بینی می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از عمل تا حد ممکن از نمک در رژیم غذایی تان استفاده نکنید.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی در مورد رژیم غذایی خود بعد از عمل بینی، با جراح خود مشورت کنید.

دکتر امین آمالی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت