امروزه یکی از روش‌هایی که برای جوانسازی پوست و صورت بین افراد طرفدار زیادی پیدا کرده، تزریق بوتاکس است. اما اگر این کار توسط پزشک متخصص انجام نشود و از دوز مناسب و مواد باکیفیت بالا و استاندارد استفاده نکنند می‌تواند خطرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد. یکی از مزیت‌های تزریق کردن بوتاکس این هست که در این روش نیازی به عمل جراحی نیست اما بعد از تزریق بوتاکس هم برای گرفتن نتیجه مطلوب نیاز به یکسری مراقبت‌ها و رعایت بعضی نکات هست.

 

مواردی که بعد از تزریق بوتاکس باید به آن توجه کنیم

برای اثر بخشی بهتر بوتاکس پس از تزریق به بیماران توصیه می‌شود به مدت 1 تا 3 ساعت با عضلات صورت بازی کند؛ مثلا اخم کند و باز کند ولی محل تزریق را ماساژ ندهد.

بیمار تا 4 ساعت بعد از تزریق نباید سر خود را خم کند و در شب تزریق هنگام خواب باید از بالشتی استفاده شود که زیر سر کاملا بلند باشد.

بوتاکس معمولا 90 درصد چروک‌ها را باز می‌کند و تنها ده درصد از چروک‌ها را امکان دارد واگذارد. بیمار دوهفته بعد از تزریق جهت ترمیم مجددا باید به پزشک مراجعه کند و در صورت وجود هرگونه عیب و نقص قابل اصلاح یا عدم کارکرد در مناطق مورد تزریق اقدام به اصلاح یا تزریق مجدد شود.

در برخی افراد که برای اولین با اقدام به تزریق بوتاکس می‌کنند احساس سنگینی و ورم پلک وجود دارد که طبیعی است و بعد از چند هفته بهبود می‌یابد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

 

چند بار باید تزریق بوتاکس را تکرار کرد؟

تعداد دفعات تزریق به کیفیت بوتاکس و تفاوت‌های فردی بستگی دارد. در بیشتر مواقع با تکرار تزریق، ماندگاری و اثر دارو بیشتر می‌شود و بسیاری از چروک‌ها برای همیشه از بین رفته یا عمقشان کم می‌شود.

تزریق دوم معمولاً ۳ تا ۴ ماه بعد از نوبت اول و تزریق سوم ۴ تا ۶ ماه بعد از دومین تزریق انجام می‌شود.

 

عوارض تزریق بوتاکس

بوتاکس اگر توسط پزشک متخصص انجام شود و از مواد با کیفیت و استاندارد در دوز مناسب استفاده شود ایجاد عارضه جدی نخواهد کرد و اگر عوارضی هم ایجاد شود کاملا گذرا و موقت خواهند بود. از این عوارض میتوان به قرمزی محل تزریق، ورم موضع، خون مردگی به خصوص در نواحی دور چشم، درد محل تزریق، سردردی که ممکن است تا ۳ ساعت طول بکشد، تهوع مختصر، ضعف عمومی و خارش اشاره کرد.

و از عوارض ثانویه تزریق بوتاکس میتوان به خشکی موقتی چشم، اشک، تورم پلک، خطای دید، التهاب قرنیه، تراوش و تجمع موضعی خون، دردهای موقتی و سوزش خفیف اشاره کرد.

با تزریق درست و ماهرانه احتمال تمام این موارد به صفر می‌رسد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای تزریق بوتاکی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و از انجام این کار نزد هرگونه از افراد غیر متخصص مانند آرایشگرها جدا خودداری کنید.

 

درمورد تزریق بوتاکس اینجا بخوانید