جراحی ترمیمی بینی ، سخت‌ترین جراحی زیبایی در کل بدن

 

جراحی ثانویه بینی (جراحی ترمیمی)

جراحی ثانویه بینی زمانی انجام می‌شود که بیمار جراحی یا جراحی‌هایی در قبل انجام داده و دچار عارضه شده است. در واقع جراحی ترمیمی اصلاح عوارض جراحی‌های گذشته است. اینکه میگم عارضه خیلی مهم است زیرا بسیاری از بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند عارضه ندارند و قصد انجام جراحی ثانویه را دارند.

یک علت خیلی مهم این این مسئله، اشکالی هست که در مشاوره‌های اولیه با بیمار در جراحی اولیه انجام شده است. به عبارتی بیمار توقعاتی که از جراحی اولیه داشته با چیزی که قابل انجام بوده همخوانی نداشته است.

بالغ بر 70-80 درصد از بیمارانی که به منظور انجام جراحی ترمیمی به ما مراجعه می‌کنند از نظر ما نیازی به انجام آن ندارند. چون عارضه‌ای نیست. برای مثال یک قوز کوچک وجود دارد که توسط ما یا جراح اولیه می‌تواند برطرف شود. جراحی‌های ثانویه معمولا جراحی‌هایی هستند که اختلال شدید عملکردی و زیبایی برای بیمار ایجاد شده باشد.

 

بسیاری از افراد گمان می‌کنند جراحی ثانویه باید توسط پزشک دیگری انجام شود. واقعا باید همینطور باشد؟ مردم چطور تشخیص دهند یک پزشک در کارش مهارت دارد؟

یک باور غلط در برخی از بیماران وجود دارد که گمان می‌کنند انجام عمل ثانویه راحت تر از عمل اولیه است؛ این یک باور غلط است. به شهادت بیشتر متخصصین زیبایی در تمام جهان، عمل ثانویه زیبایی بینی سخت‌ترین و چالش برانگیزترین عمل زیبایی در کل بدن است. زیرا ناحیه‌ای است که بسیار در معرض دید است، پوست نسبتا نازکی دارد، خونرسانی خیلی قوی ندارد مخصوصا بعد از عمل اول اختلال خونرسانی تمام کارهای ما را دچار مشکل می‌کند. به همین علت عمل ثانویه خیلی سخت‌تر از عمل اولیه است.

اینکه این عمل توسط چه افرادی انجام شود، همه قابلیت انجام آن را دارند ولی خوب اصولا افرادی که تجربه بالاتری در عمل های اولیه دارند و ویزیت های بیشتری از بیماران خودشان را دیدند و پی بردند که این عوارض به چه علت ایجاد می‌شود و چگونه قابل درمان هستند، در اولویت قرار دارند.

بیماران هم می‌توانند با مراجعه به مطب، سایت، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی هر پزشک میتوانند با بیماران قبلی ارتباط بگیرند و ببینند افرادی که مشکلات مشابه داشتند مشکل شان برطرف شده یا خیر.

 

آیا دستمزد بالا نشان دهنده کار بهتر یک پزشک است؟

قیمت اهمیت ندارد. اینکه بگوییم پزشکی که قیمت بالاتر می‌گیرد کار بهتری انجام می‌دهد، اینطور نیست. برای همه پزشکان قیمت عمل ثانویه بیشتر از عمل اولیه است زیرا عمل سخت‌تری است. ولیکن قیمت در نتیجه عمل تاثیری ندارد.

 

وقتی بیمار برای جراحی ثانویه به شما مراجعه می‌کند چه سوالاتی از او می‌پرسید؟ چه اطلاعاتی بین شما رد و بدل می‌شود؟

مشاوره بیماران جراحی ثانویه معمولا از مشاوره جراحی والیه طولانی‌تر است و گاهی به چند جلسه می‌کشد تا ما به عنوان پزشک و آنها به عنوان بیمار باهم به یک تفاهم برسیم. بیمار باید مشکلاتی که داره برای ما یک به یک بگوید. اینکه چه اتفاقی را در بینی‌اش دوست ندارد؟ وضعیت تنفس‌اش چطور است؟ چه چیزهایی در ظاهرش او را اذیت می‌کند و فکر می‌کند باید اصلاح شود؟ و تک تک اشکالات را ما به بیمار گوشزد می‌کنیم که این مشکلات در بینی شما هست و باید اصلاح شود. در نهایت باید بین توقعات و انتظارات بیمار و کارهایی که برای ما قابل انجام است به یک تفاهم و نقطه مشترک برسیم.

مثال جراحی ترمیمی بینی مانند یک لیوان شکسته است. ما میتونیم آن را اصلاح کنیم اما نباید انتظار بینی اولیه را داشته باشید.

 

اگر عمل اولیه اختلال تنفسی برای فرد ایجاد کرده باشد در جراحی ثانویه بیمه شامل حالش می‌شود؟

جراحی زیبایی را هیچ بیمه‌ای قبول نمی‌کند اما برای مشکلات تنفسی با توجه به شرح عملی که ما ارائه می‌دهیم بیمه بخشی از آن را قبول می‌کند. اما بسته به نوع بیمه، شرایط فرد و مستندات ما فرق دارد.

 

در عمل ثانویه از چه بافت‌هایی استفاده می‎‌کنید؟

جراحی ترمیمی یک اصلاح مختصر نیست و گاهی بازسازی دوباره بینی است. در جلسات مشاوره به بیمار گفته می‌شود که امکان دارد برای بازسازی از غضروف گوش، دنده، استخوان جمجمه و… بافت‌هایی برداشته شود که به این بافت‌ها اتوگرافت می‌گوییم. یعنی موادی که از بدن خود بیمار گرفته شده و قطعا ارجح هستند.

اینکه از مواد دیگر میتوان استفاده کرد یا خیر، از غضروف افراد دیگر که اشعه دیده است و در بازار موجود می‌باشد و یک سری مواد ساخته شده به دست بشر هم میتوان استفاده کرد که اولویت دوم هستند.

ما به بیمار این نکته را می‌گوییم که این عمل باید عمل اول و آخر او باشد. قطعا بافتی که از بدن خود بیمار گرفته شود چون بدن سازگاری بیشتری باهاش دارد ارجح‌تر است.

 

آیا این کار یک کار گروهی است؟

اگر پزشک دوره برداشته بافت‌ از قسمت‌های دیگر بدن مثل دنده را دیده باشد مشکلی نیست اما اگر تجربه ندارد و دوره‌اش را ندیده باشد از جراحان دیگر مانند جراح توراکس خواهش میکنیم در برداشت غضروف از دنده به ما کمک کند.

 

گالری جراحی ترمیمی بینی

 

 

دکتر امین آمالی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت