اسکار و جای بخیه بعد از جراحی بینی

اسکار چیست؟

اسکار(جای زخم) در هر جایی از پوست که در آن برشی ایجاد شده یا پاره شده تشکیل می شود. هنگامی که شکاف و آسیبی به پوست وارد می شود، بدن به طور طبیعی واکنش نشان داده و بافت زخم را ایجاد می کند تا شکاف جوش بخورد و بهبود یابد.

بافت زخم یک ساختار محافظ موقتی است که قبل از آن که سلولهای جدید جایگزین سلولهای مرده در محل آسیب شوند تشکیل می شود. این بافت به مرور جای خود را به بافت جدید و همیشگی می دهد. در ابتدا جای زخم قرمز است و فرد احساس سوزش و خارش می کند، ولی با گذشت زمان جای زخم صاف و شبیه پوست اطراف زخم می شود. به ندرت ممکن است بدن بیش از اندازه بافت زخم تولید کند که این باعث مشکل شدن دوره نقاهت بعد از جراحی بینی خواهد شد. البته نباید نگران بود زیرا یک جراح با تجربه می تواند به راحتی این مشکل را برطرف کند.

همه ی اعمال جراحی اسکار ایجاد می کنند و این اسکارها مخفی یا قابل مشاهده می باشند. بافت اسکار بعد از جراحی بینی می تواند داخلی یا خارجی تشکیل شود. اگر بافت اسکار بینی ، داخلی باشد و شامل غضروف و استخوان نشود، در اکثر بیماران با تزریق استروئید و ماساژ قابل درمان خواهد بود.

اگر بافت اسکار بینی داخلی و خارجی باهم باشد که بسیار نادر است ، برای رفع آن احتیاج به جراحی خواهد بود.

اسکار و جای بخیه بعد از جراحی بینی

اسکار (جای زخم) در کدام قسمت بینی ایجاد می شود؟

در جراحی بینی کلوملا (بافت بین دو سوراخ بینی) بخش انتهایی سپتوم برش می خورد که در جراحی باز شکاف داده می شود. این شکاف به شکل یک مثلث باز است و چون بافت زخم در پایین بینی و بین دو سوراخ تشکیل می شود، دیگران آن را به سختی و با دقت زیاد می توانند ببینند. این زخم ها تنها زمانی قابل رؤیت خواهد بود که سر فرد به سمت عقب خم شده باشد.

و در افرادی که نیاز به کوچک کردن پره های بینی باشد کناره پره بینی برش ایجاد می شود. این بخیه هم مانند کلوملا به سختی قابل رویت خواهد بود.

اسکار و جای بخیه بعد از جراحی بینی چقدر قابل رؤیت است؟

جواب این سؤال بستگی به روش جراحی دارد، اما در واقع جراحی به هر کدام از دو روش باز یا بسته که انجام شود، اگر درست و با مهارت انجام شود، جای زخم به حداقل خواهد رسید.

در جراحی بینی به روش بسته ، هیچ شکاف و جراحتی در قسمت بیرونی بینی ایجاد نمی شود و جراح بینی تمام تغییرات را در زیر پوست از داخل سوراخ های بینی انجام می دهد، به هین علت بعد از جراحی جای زخم و بخیه دیده نمی شود و فقط زمانی که سر به عقب خم شود جای بخیه ها در قسمت داخلی بینی دیده می شود. در جراحی بسته بینی ، شکاف های بزرگی ایجاد نمی شود و به این دلیل فرد بعد از این جراحی درد و تورم کمتر و دوره نقاهت کوتاهتری خواهد داشت.

اگرچه جراحی بسته بینی جای زخم چندانی بر روی بینی باقی نمی گذارد، ولی این روش برای برطرف کردن اشکالات جزئی بینی کاربرد دارد و انجام تغییرات شدید در بینی با روش جراحی باز امکان پذیر می باشد.

در جراحی بینی به روش باز ، جراح شکاف کوچکی روی بینی ایجاد می کند تا دید بهتری بر موقعیت اجزای بینی داشته باشد. جراح بافت بین دو سوراخ بینی(کلوملا) را برش داده و پوست بینی را عقب می کشد تا بر استخوان و غضروف مسلط باشد و آن ها را اصلاح کند.

اسکارهایی که ناشی از جراحی بینی به روش باز ایجاد می شود معمولاً مسئله مهمی نیست و در طول زمان محو شده و غیر قابل مشاهده می شود.

عواملی که میتواند اسکار و جای بخیه بعد از جراحی بینی را بدتر می کند

عفونت: اگر بعد از جراحی زیبایی بینی ، زخم و جای بخیه عفونت کند، بهبود زخم مختل می شود. عفونت از جوش خوردن پوست جلوگیری کرده و شکاف بزرگ و بزرگتر می شود. در این شرایط بدن نیروی خود را صرف مبارزه با باکتری ها می کند و بهبود شکاف به تعویق می افتد.

کشیدن سیگار و قلیان: بدن برای تکمیل فرایند بهبودی نیاز به اکسیژن دارد و خون افراد سیگاری اکسیژن کمتری نسبت به دیگران دارد. بنابراین جای زخم افراد سیگاری دیرتر بهبود پیدا می کند و خطر گسترش و پیشرفت اسکار بیشتر می شود.

خشکی پوست: پوست خشک و ترک خورده در جوش خوردن شکاف اختلال ایجاد می کند و بهبود سپتوم را با مشکل روبرو می کند.

سن: اگر چه سرعت فرایند بهبودی پس از جراحی در افراد مختلف ، متفاوت است ، ولی قابلیت بهبودی طبیعی بدن با افزایش سن کاهش می یابد. سرعت و روند بهبود زخم در یک فرد 60 ساله با یک فرد 20 ساله متفاوت خواهد بود.

تابش مستقیم خورشید: اشعه ماوراءبنفش خورشید بافت اسکار را تیره می کند، رنگدانه ها مانند یک قاب برای محل شکاف عمل کرده و با پوست اطراف آن مقابله می کنند و این مسئله سبب جلب توجه بیشتر خواهد شد.

واکنش آلرژیک: حساسیت و آلرژی به داروهای بعد از جراحی و یا هرچیزی که در محل شکاف استفاده می شود ، می تواند سبب سوزش ، جوش و یا دون دون شدن و عفونت زخم شود و بی اعتنایی به این مشکل باعث بزرگتر شدن اسکار خواهد شد.

 

آیا جراح بینی می تواند برای کاهش بافت زخم (اسکار) کاری کند؟

یک جراح با تجربه در روش جراحی باز بینی با دقت بسیار زیادی شکاف را ایجاد می کند و از ایجاد شکاف های غیرضروری اجتناب می کند. این شکاف به شکل یک مثلث باز یا حرف v انگلیسی ایجاد می شود و جراح سعی می کند از ایجاد جراحت های اضافی جلوگیری کند. بستن شکاف سخت ترین مرحله جراحی بینی است ، زیرا باید به گونه ای باشد که کمترین اثر و اسکار را به جا بگذارد.

کاربرد لیزر در از بین بردن اسکار و جای بخیه

رنگ و نوع پوست افراد مختلف با هم تفاوت دارد. به همین دلیل ممکن است جای بخیه در بعضی افراد به طور کامل محو شود ولی در بعضی دیگر کمی باقی بماند. این جای بخیه را می توان با استفاده از کرم ها و پمادهای مختلف برطرف کرد ، که تأثیر خوبی خواهد داشت. اما اگر استفاده از پماد و کرم تأثیرگذار نبود، روش دیگر استفاده از لیزر می باشد. با لیزر می توان جای بخیه را تا حدی کمرنگ تر کرد. بهتر است افراد برای انجام این کار با جراح خود مشورت کنند.

ورم بینی بعد از جراحی

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Reza
Reza
4 سال قبل

ممنون از مطالب خوبتون آقای دکتر??

علی
علی
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر من 73روز عمل کردم حدود آمپول کورتون استفاده نکردم جراح هم بهم پیشنهاد نداد ولی هنوز اطراف بینی باد دارم پیشنهاد شما چی هست ،ضمننا من سیگار هم میکشم

علی
علی
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر من 73روز عمل کردم آمپول کورتون استفاده نکردم جراح هم بهم پیشنهاد نداد ولی هنوز اطراف بینی باد دارم پیشنهاد شما چی هست ،ضمننا من سیگار هم میکشم

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت