برداشتن قوز بینی با رسپینگ یا سوهان کشیدن بینی

رسپینگ یا سوهان کشیدن بینی :

جراحی بینی یکی از پیچیده ترین و متنوع ترین جراحی های زیبایی است که جراحان بینی با به کار گرفتن تکنیک های مدرن جراحی، مشکلات مختلف تنفسی ، ساختاری و زیبایی را در بینی افراد بهبود می بخشند. شایع ترین مشکل زیبایی بینی، قوز بینی است که بینی را بزرگ نشان می دهد. رسپینگ یا سوهان کشیدن بینی یکی از تکنیک های بسیار مفید برای اصلاح و تراشیدن قوز بینی می باشد.

سوهان کشیدن بینی

 منظور از رسپینگ بینی چیست؟

تکنیک رسپینگ یا سوهان کشیدن بینی روش مفید و مؤثری در جراحی بینی های استخوانی محسوب می شود. اکثر جراحی های زیبایی بینی نیازمند اصلاح استخوان یا پل بینی هستند، بهترین جراح بینی با روش سوهان کشیدن، استخوان اضافه یا برآمدگی های آن را تراشیده و به پل بینی شکل دلخواه بیمار را می دهد.

در این روش با استفاده از ابزاری که تقریبا شبیه سوهان ناخن است، قوز بینی تراشیده می‌شود تا استخوان اضافی برداشته شود.در واقع رسپ کشیدن (سوهان کشیدن) موجب کوتاه‌تر و پایین‌تر آمدن پشت بینی می‌شود. در حین جراحی برداشتن قوز بینی یا پس از جراحی و به منظور اصلاح نتایج جراحی از این تکنیک استفاده می شود.

سوهان کشیدن بینی مدت زمان بسیار طولانی است که در جراحی بینی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در سالهای اخیر برای آسان تر و مؤثرتر کردن این روش سوهان‌های پیشرفته ای با تکنولوژی روز ساخته شده‌اند، که پیشرفت بزرگی در زمینه جراحی بینی ایجاد کرده‌اند.

 

تکنیک های اصلاح قوز بینی

رسپینگ:

یکی از مؤثرترین روش های اصلاح قوز بینی سوهان کشیدن بینی است. سوهان کشیدن بینی هیچ شکستگی یا برشی را روی استخوان بینی ایجاد نمی کند، و برای اصلاح قوز جزئی بینی از این تکنیک در جراحی بینی استفاده می کنند.

استئوتومی:

برای بینی هایی که قوز بسیار شدیدی دارند و نمی توان با سوهان کشیدن آن را رفع کرد، جراح ناگزیر است که از روش استئوتومی یا شکستن استخوان بینی استفاده کند. برای اصلاح بینی های پیچ خورده یا باریک کردن بینی های پهن نیز از این تکنیک استفاده می شود.

سوهان کشیدن بینی

بهبودی پس از رسپینگ بینی

در رسپینگ استخوان بینی شکسته نمی شود، ولی به هر حال بینی جراحی شده و آسیب و جراحتی به بدن وارد شده است. به همین دلیل ورم و کبودی پس از جراحی بینی طبیعی بوده و تا زمانی که جراحت به طور کامل بهبود نیابد، باقی خواهد ماند.

در افرادی که در جراحی بینی آنها از روش سوهان کشیدن بینی برای کاهش قوز بینی استفاده شده و حتی هیچ گونه تغییری نیز در نوک بینی انجام نشده باشد، ورم و کبودی بینی ایجاد می شود و تا یک سال باقی می ماند. بیماران باید صبور باشند و حداقل به مدت یک سال پس از جراحی بینی به طور منظم برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید.

 

سوهان کشیدن بینی به دو صورت جراحی باز و بسته انجام می شود

به روش باز:

در این روش دید جراح بهتر است و می‌تواند تغییرات پیچیده‌تری روی بینی ایجاد کند. در روش جراحی باز، جراح یک برش ظریف بین سوراخ‌های بینی ایجاد کرده و پوست بینی را از روی بافت بلند می‌کند.

به روش بسته:

این روش بیشتر در جراحی ترمیمی بینی کاربرد دارد. جراحی ترمیمی در صورت باقی ماندن قوز کم روی بینی پس از جراحی بینی ، حتماً باید حداقل 6 ماه بعد از جراحی اول انجام شود. به این دلیل که بافت زیر جلدی بینی در اثر جراحی اولیه حساس و ملتهب شده، جراح برای جلوگیری از آسیب به بافت زیرجلدی از روش بسته استفاده می‌کند.

سوهان کشیدن بینی

رسپینگ یا سوهان کشیدن بینی در چه مواردی کاربرد دارد؟

1- در مواردی که قوز بینی بسیار بزرگ است، از روش برش استخوان برای برداشتن قوز بینی استفاده می‌شود. اما برای فرم دهی به استخوان بینی و ایجاد ظرافت نهایی در نتایج جراحی، پس از مرحله‌ی اول، از روش رسپینگ استفاده می‌شود.

2- در مواردی که قوز بینی بسیار خفیف است و نیاز به اصلاح کمی دارد، از همان ابتدا برای برداشتن قوز بینی از سوهان بینی استفاده می‌شود.

3- در جراحی بینی ترمیمی که حداقل شش ماه پس از جراحی اولیه انجام می‌شود، برای اصلاح نتایج جراحی اولیه بینی و تغییرات ظریف در شکل بینی از سوهان بینی استفاده می‌شود.

کوچک کردن پره های بینی

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت