علت انجام عمل ترمیمی بینی چیست؟

فهرست مطالب

نیاز به عمل مجدد بینی می تواند علت های مختلفی داشته باشد. مثلا شما در دوره نقاهت به درستی از بینی جدیدتان مراقبت نکردید و بینی دچار آسیب شده است یا بخاطر اتفاقات ناگهانی مثل تصادفات ماشینی بینی شما ضربه خورده و فرم و شکل آن تغییر کرده. بعضی افراد هم بخاطر انتخاب نکردن یک جراح خوب به عمل ترمیمی بینی نیاز پیدا می کنند. البته که می شود بینی تان را برای بار دوم جراحی کنید اما باید بدانید که نسبت به عمل بینی اولیه محدودیت هایی برای شما وجود خواهد داشت.

 

جراحی بینی ترمیمیجراحی بینی ترمیمی

 

چه کسانی به جراحی ترمیمی بینی نیاز پیدا می کنند؟

یکی از دلایل رایج نیاز به جراحی ترمیمی بینی ، نارضایتی از نتیجه جراحی اولیه است. ممکن است شما پس از جراحی اولیه از ظاهر بینی خود راضی نباشید، مثلاً اندازه یا شکل بینی با آنچه که انتظار داشتید مطابقت نداشته باشد. در این شرایط ، عمل ترمیمی می‌تواند به شما کمک کند تا به نتیجه دلخواه خود نزدیک‌تر شوید.

دلیل دیگر می‌تواند مشکلات عملکردی بینی باشد. گاهی پس از جراحی ابتدایی ، ممکن است شما دچار مشکلات تنفسی شوید. این مشکلات می‌تواند ناشی از تغییرات ساختاری در بینی باشد که در طی جراحی اولیه ایجاد شده است. در این موارد ، جراحی ترمیمی به بهبود عملکرد تنفسی و رفع مشکلات موجود کمک می‌کند.

همچنین ، گاهی با گذر زمان یا به دلیل عدم بهبودی مناسب پس از جراحی اول ، ممکن است شما دچار عوارضی مانند عدم تقارن بینی ، افتادگی نوک بینی ، یا ایجاد اسکارهای نامطلوب شوید. این عوارض می‌توانند ظاهری ناخوشایند ایجاد کنند و باعث ناراحتی شما شوند. عمل ترمیمی بینی می‌تواند به اصلاح این مشکلات بپردازد و ظاهر بینی را بهبود بخشد.

در نهایت ، برخی افراد به دلیل آسیب‌دیدگی‌های جدید ، مثلاً پس از یک حادثه یا ضربه ، نیاز به ترمیم بینی پیدا می‌کنند. در این شرایط ، جراحی ترمیمی می‌تواند به بازسازی و ترمیم آسیب‌های جدید کمک کند و ظاهر و عملکرد بینی را به حالت طبیعی بازگرداند.

مزایای جراحی ترمیمی بینی چیست؟

عمل ترمیم بینی می تواند از چندین نظر مزایایی برای شما به همراه داشته باشد. اول از همه ، این عمل ترمیمی به شما این امکان را می‌ دهد که ظاهر بینی خود را اصلاح کنید. در برخی موارد ، نتیجه جراحی اولیه ممکن است به ظاهری نامطلوب منجر شده باشد. جراحی ثانویه به بهترین جراح بینی اجازه می‌ دهد که ظاهر بینی شما را به شکلی که برای شما مطلوب تر است ، تغییر دهد. این امر به بهبود ظاهر کلی صورت شما و افزایش رضایت از نتیجه جراحی کمک می‌کند.

گاهی اوقات جراحی اولیه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی در شما شود. جراح با انجام جراحی ثانویه بینی این مشکلات را شناسایی کرده ترمیم و اصلاح می کند. این امر به بهبود تنفس شما کمک کرده و ممکن است به بهبود کیفیت زندگی شما نیز منجر شود. در نهایت با اصلاح و ترمیم مشکلات ظاهری و عملکردی بینی ، کیفیت زندگی تان بهتر شده و به اعتماد به نفس بیشتری می رسید.

انتخاب پزشک خوب برای عمل ترمیم بینی

در انتخاب یک جراح خوب برای جراحی ثانویه بینی ، باید به موارد زیر دقت کنید :

  1. تخصص و تجربه جراح : مطمئن شوید که جراح انتخابی شما تخصص و تجربه کافی در زمینه عمل ترمیمی بینی دارد. بررسی نمودن نمونه ‌های قبل و بعد از جراحی انجام شده توسط او می ‌تواند به شما در تشخیص صلاحیت و کیفیت کار او کمک کند.
  2. صلاحیت های تحصیلی و سوابق آکادمیک : بررسی مدارک تحصیلی و صلاحیت های آکادمیک جراح نیز می ‌تواند یک شاخصه مهم باشد. جراحی ترمیمی بینی یک فرایند پیچیده است و داشتن پشتوانه آکادمیک قوی می ‌تواند به شما اطمینان بیشتری بدهد.
  3. بازخورد بیماران قبلی : مطالعه نظرات و تجربیات بیمارانی که تحت عمل بینی ترمیمی قرار گرفته ‌اند و به این جراح مراجعه کرده ‌اند ، می‌ تواند اطلاعات مفیدی درباره کیفیت خدمات و نتایج جراحی جمع آوری کند.
  4. مشاوره و ارتباط مؤثر : مهم است که با جراح انتخابی خود ارتباط خوبی برقرار کنید. همراهی و راهنمایی یک جراح حاذق و متعهد در طول فرایند جراحی می ‌تواند تجربه شما را خیلی خوب کند.

مراقبت های بعد از عمل ترمیمی بینی

بعد از انجام عمل ترمیمی بینی چند نکته مهم را باید مدنظر داشته باشید تا بهبودی مناسبی را تجربه کنید :

به توصیه های پزشک در مورد مراقبت های پس از عمل دقیقا عمل کنید. این مراقبت ها معمولا شامل استراحت کافی ، استفاده از پماد و یا اسپری های تجویزی ، و محدودیت در فعالیت های فیزیکی سنگین است. پزشک به شما خواهد گفت که تا چه مدت بعد از جراحی ترمیمی بینی باید این محدودیت ها را رعایت کنید.

همچنین ، از لمس کردن یا فشار دادن ناحیه عمل شده خودداری کنید. این کار ممکن است باعث خونریزی ، تورم یا عفونت شود. برای شستشوی صورت نیز باید بسیار مراقب باشید و از ناحیه بینی ترمیم شده دوری کنید.

هنگام خواب نیز باید سر و شانه های خود را در وضعیت نیمه نشسته قرار دهید تا از تورم بینی جلوگیری شود. توجه داشته باشید که ممکن است چند هفته طول بکشد تا بینی شما به حالت عادی برگردد. در این مدت ، از فعالیت های سنگین و ورزش های تنفسی خودداری نمایید. در صورت بروز هرگونه مشکل یا سوال ، حتما با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

عمل بینی ترمیمی برای چه افرادی مناسب نیست ؟

برای برخی افراد ، جراحی بینی ترمیمی ممکن است مناسب نباشد. به طور کلی ، این جراحی برای افرادی که علاقه ‌مند به تغییر شکل و اندازه بینی خود هستند و از نظر جسمانی و روحی آمادگی لازم را دارند مناسب است. اما وجود برخی شرایط و عوامل ممکن است باعث شود که یک شخص نتواند به طور مناسب این جراحی را انجام دهد. برخی عوامل عبارتند از :

  • مشکلات پزشکی همچون بیماری های خون و خونریزی ناشناخته
  • عدم ثبات وضعیت سلامت جسمانی یا تاریخچه بیماری های مزمن
  • عدم رضایت و قبول پذیرش ریسک ها و محدودیت ها مرتبط با جراحی
  • عدم پشتیبانی و حمایت کافی از خانواده و اطرافیان
  • مشکلات تغذیه ای یا اختلالات بزرگسالان
  • دخانیات و مصرف مواد مخدر
  • مشکلات روانی یا اضطراب شدید.

با این حال ، بهترین راهکار برای تشخیص و مشاوره درباره جراحی ترمیمی بینی ، مراجعه به یک پزشک متخصص است. او بهترین نظر را بر اساس تاریخچه پزشکی و شرایط فرد به شما خواهد داد.

دکتر امین آمالی

دکتر امین آمالی متخصص گوش ، حلق و بینی ، جراحی زیبایی بینی و صورت ، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس هستند. ایشان فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده است. همچنین دکتر آمالی بیش از 15000 جراحی موفق را در کارنامه خود دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مجله های پزشکی

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت