جراحی گوش برجسته (اتوپلاستی)

منظور از جراحی گوش برجسته (اتوپلاستی) چیست؟

جراحی گوش برجسته که به آن اتوپلاستی نیز می‌گویند، برای بهبود شکل، موقعیت و تناسب گوش به کار می‌رود. این عمل جهت تغییر شکل یکی از گوش‌ها و یا هر دو گوش کاربرد دارد.

اتوپلاسی می‌تواند عیب‌هایی که از زمان تولد در ساختار گوش وجود دارد را اصلاح کند. همچنین برای درمان گوش‌هایی که در اثر جراحت تغییر شکل داده‌اند، استفاده می‌شود. جراحی گوش برای ایجاد تناسب و تعادل در گوش و صورت کارایی دارد و شکل نرمال و طبیعی به آن‌ها می‌دهد.

جراحی گوش برجسته

چه کسانی کاندید انجام عمل گوش (اتوپلاستی) هستند؟

1- کسانی که گوش‌های آن‌ها بیرون زده و برجستگی زیادی دارند.
2- افرادی که گوش‌های بیش از حد بزرگ یا کوچکی دارند.
3- آن دسته از افرادی که به دلیل عوامل بیرونی و حوادث گوش‌هایشان دچار نقص و آسیب شده است.
4- افرادی که دچار مشکلات مادرزادی از بدو تولد در گوش‌هایشان هستند.
5- افرادی که گوش‌هایشان تقارن ندارد و گوش چپ و راست دارای عدم هارمونی است.
6- کسانی که از بزرگی لاله‌ی گوش رنج می‌برند
7- کشتی‌گیرانی که گوش‌های شکسته دارند و این موضوع سبب نارضایتی آن‌ها شده است.

گوش ها در حدود 5 تا 6 سالگی به اندازه کامل خود می‌رسند که زمان مناسبی برای انجام این عمل می‌باشد. در واقع سنین قبل از مدرسه، زمان مناسبی برای انجام این عمل است. اتوپلاستی تقريبا بدون هیچ خطری و به صورت سرپایی انجام می‌شود و نيازي به بستري شدن ندارد.

تغییر شکل گوش‌ها، اثری بر شنوایی ندارد اما به صورت کلی پیچ و خم‌های گوش بر تمرکز امواج صوت تاثیر دارند. جراحی‌های معمول برای تغییر شکل گوش، تغییر محسوسی در شنوایی فرد ایجاد نمی کنند.

این عمل برای کودکانی که شکل گوش‌هایشان باعث افت اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود و همچنین برای بزرگسالان به لحاظ جنبه‌های زیبایی شناختی، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. مسلما بازگردانی زیبایی به چهره کودک تاثير قابل توجهی در بهبود روابط اجتماعي فرد با هم سن و سالان خود می‌شود.

جراحی گوش برجسته

عمل و مراقبت‌های بعد از آن

این عمل حدود 1 تا 2 ساعت به طول می‌انجامد، که البته زمان آن بستگی به پیچیدگی عمل دارد. برای بزرگسالان در حین عمل معمولا از بیهوشی موضعی و آرام بخش استفاده می شود. درحالی که برای کودکان اغلب بیهوشی عمومی به کار می‌رود. این عمل از راه پشت گوش صورت می‌پذیرد، بنابراین جای عمل جراحی قابل رویت نخواهد بود.
بعد از عمل، سر باندپیچی خواهد شد. معمولا می بایست تا حدود 3 روز بعد از عمل از باندها استفاده کرد. بعد از باز کردن باندها، استفاده از هدبند تا 2 الی 3 هفته برای بهبودی کامل استفاده می‌گردد. اگر از بخیه در عمل استفاده شده باشد، حدود یک هفته بعد باز می شوند. بعد از عمل شما به حدود 2 – 3 روز استراحت نیاز خواهید داشت و بنابراین زمان زیادی از فعالیت های روزانه خود عقب نخواهید افتاد.

ترمیم پرده گوش

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت