علت و بهترین روش کاهش ورم بعد از عمل بینی

فهرست مطالب

بعد از رینوپلاستی ، طبیعی است که بینی و حتی بعضی از قسمت های صورت تان ورم کند. ورم بعد از جراحی بینی به مرور زمان کاهش پیدا می کند و در نهایت به طور کامل از بین می رود ؛ پس نگران نباشید. خیلی از بیماران تصور می کنند متورم شدن بینی بعد از عمل غیر طبیعی است یا باید در عرض چند روز کامل از بین برود ؛ بخاطر همین مدام با پزشک خود تماس می گیرند و می پرسند کی ورم بینی من می خوابد؟ برای کمک به کم شدن هر چه سریع تر تورم بعد از عمل بینی اول اینکه صبور باشید و ثانیا دستورات مراقبتی پزشک را اجرا کنید.

ورم بعد از جراحی بینی

 

چرا بینی بعد از جراحی ورم می کند؟

بافت های استخوانی ، غضروفی و پوست بینی حساس هستند و نسبت به تغییراتی که طی جراحی روی ان ها اعمال می شوند ، واکنش التهابی مثل ورم نشان می دهند. دلایل اصلی ورم بینی بعد از جراحی :

  •  دستکاری شدن بافت ها: طی جراحی بینی برای انجام اصلاحات، بافت ها دستکاری شده و این مسئله منجر به التهاب و ورم می شود.
  •  تورم عروق: جراحی بینی می تواند باعث تورم عروق خونی در بینی شود. این امر منجر به تجمع خون و مایعات در بافت های بینی می شود.
  • تجمع مایعات: ممکن است به دلیل آسیب به عروق خونی یا به دلیل التهاب ، مایعات در بافت های بینی تجمع یافته و موجب تورم آن می شوند.

مراحل کاهش ورم بعد از جراحی بینی 

کاهش ورم بینی بعد از عمل یک شبه اتفاق نمی افتد بلکه یک فرآیند تدریجی است که چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد.

مرحله توضیحات
روزهای اول بعد از عمل در واقع اوج ورم بینی را تجربه می کنید. علاوه بر بینی ، صورت و اطراف چشم ‌ها نیز ممکن است متورم شود. این طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در این مرحله باید از کمپرس سرد استفاده کنید و سر خود را بالاتر از بدن نگه دارید تا به کاهش تورم کمک کند.
هفته اول بعد از عمل بیشتر ورم صورت و چشم‌ها از بین می‌رود. اما ورم بینی همچنان قابل توجه است. در این زمان معمولاً گچ یا آتل بینی برداشته می‌شود. با برداشتن گچ، متوجه تغییرات ایجاد شده در بینی می‌شوید، اما هنوز شکل نهایی آن مشخص نیست.
ماه اول بعد از عمل رفته رفته ورم بینی کمتر می‌شود. در پایان این ماه، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از تورم از بین رفته است. در این مرحله، شکل کلی بینی بهتر قابل تشخیص است.
ماه دوم تا ششم روند کاهش ورم ادامه دارد، اما سرعت آن کندتر می‌شود. البته تا این زمان بخش قابل توجهی از تورم بینی برطرف شده است. در این دوره، تغییرات ظریف‌تری در شکل بینی مشخص می‌شوند. ممکن است گاهی احساس کنید ورم دوباره بیشتر شده، اما این طبیعی است و به مرور زمان بهبود می‌یابد.
پس از شش ماه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از ورم از بین رفته است. در این زمان، شکل نهایی بینی تقریباً مشخص شده است. با این حال، ممکن است برای بعضی از بیماران تا یک سال پس از عمل، همچنان تورمی در بینی‌شان دیده شود.

میزان ورم بعد از جراحی بینی به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. نوع جراحی : جراحی های بینی که تغییرات بیشتری در ساختار بینی ایجاد می کنند ، باعث ورم بیشتری می شوند.
  2. نوع پوست : پوست های ضخیم تر بیشتر از پوست های نازک تر ورم می کنند.
  3.  مهارت جراح بینی : جراحان با تجربه تر می توانند به کاهش ورم بینی کمک کنند.
  4. مراقبت های بعد از عمل : رعایت مراقبت های بعد از عمل می تواند به کاهش ورم بینی کمک کند.

ورم بینی بعد از عمل معمولاً در عرض چند هفته تا چند ماه برطرف می شود. در برخی موارد، ورم بینی ممکن است تا یک سال یا حتی بیشتر ادامه داشته باشد.

بهترین روش برای از بین بردن ورم بینی بعد از عمل

برای از بین بردن ورم بینی بعد از عمل روش های زیادی وجود دارند اما بعضی از آن ها تاثیر بهتر و بیشتری در کاهش تورم بینی جراحی شده دارند.
یکی از مهم‌ترین روش ‌ها ، استفاده از کمپرس سرد است. در روزهای اول بعد از عمل ، برای رفع ورم بینی می‌توانید از کیسه‌ های یخ یا کمپرس سرد استفاده کنید. این کار را با فواصل منظم و طبق دستور پزشک انجام دهید. سرما باعث کاهش جریان خون به ناحیه عمل شده و در نتیجه ، تورم را کم می‌کند. البته مراقب باشید که یخ را مستقیماً روی بینی نگذارید و همیشه از یک پارچه نازک بین پوست و کمپرس استفاده کنید.

روش دیگر که در کاهش ورم بینی بعد از جراحی خیلی تاثیر گذار است ، بالا نگه داشتن سر است. سعی کنید هنگام استراحت یا خواب ، سرتان را بالاتر از بدن قرار دهید. می‌توانید از دو یا سه بالش استفاده کنید. این کار به جریان بهتر خون کمک می‌کند و مانع تجمع مایعات در ناحیه بینی می‌شود. در نتیجه ، تورم سریع‌ تر کاهش می‌یابد.

پرهیز از فعالیت‌ های شدید و ورزش در هفته‌ های اول بعد از عمل نیز بسیار مهم است. فعالیت زیاد می‌تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه ، تشدید تورم شود. به جای آن ، استراحت کافی داشته باشید و از فعالیت‌های سبک مانند پیاده ‌روی آرام استفاده کنید.

حتی رژیم غذایی مناسب نیز در کاهش ورم موثر است. مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C و پروتئین به بهبود زخم و کاهش التهاب کمک می‌کند. همچنین ، نوشیدن آب کافی برای دفع سموم و کاهش تورم ضروری است. از مصرف نمک زیاد خودداری کنید ؛ زیرا باعث احتباس آب در بدن و افزایش تورم می‌شود.

ماساژ آرام و ملایم بینی نیز می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. البته این کار را فقط با اجازه و طبق دستورالعمل پزشک انجام دهید. ماساژ صحیح می‌تواند جریان لنف را بهبود بخشد و به دفع مایعات اضافی کمک کند.

برای کاهش و کنترل ورم بعد از جراحی بینی چی بخوریم؟

برای جلوگیری از افزایش شدت ورم بینی بعد از جراحی و کمک به بهبودی سریع تر آن باید تغذیه بعد از عمل تان مناسب باشد.

غذاهایی که می توانند به کنترل ورم کمک کنند عبارتند از:

  1. غذاهای ضد التهاب : غذاهای ضد التهاب مانند میوه ها، سبزیجات، ماهی های چرب و روغن زیتون می توانند به کاهش التهاب و ورم کمک کنند.
  2. غذاهای حاوی پروتئین : پروتئین برای ترمیم بافت های آسیب دیده ضروری است. برای کاهش ورم نیر غذاهای حاوی پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات مصرف کنید.
  3. غذاهای حاوی فیبر : فیبر برای سلامت گوارش مهم است و می تواند به کاهش یبوست کمک کند. یبوست می تواند باعث افزایش ورم شود. غذاهای حاوی فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات با جلوگیری از یبوست، به کم شدن میزان تورم بینی کمک می کنند.
  4. نوشیدن مایعات : مصرف مایعات فراوان نیز مهم است. مایعات به هیدراته نگه داشتن بدن و به دفع سموم کمک می کنند. آب، آب میوه طبیعی و چای گیاهی گزینه های خوبی هستند.

چه غذاهایی باعث بیشتر شدن ورم بینی می شوند؟

  1. غذاهای شور: غذاهای شور می توانند باعث احتباس مایعات و ورم شوند
  2. غذاهای چرب: غذاهای چرب می توانند باعث التهاب و افزایش ورم شود.
  3. غذاهای تحریک کننده: غذاهای تحریک کننده مانند الکل، کافئین و ادویه جات تند می توانند باعث التهاب شوند و درنتیجه ورم بینی افزایش پیدا می کند.

در اینجا چند نمونه از غذاهایی که می توانید بعد از جراحی بینی برای کمک به کم شدن ورم در وعده های مختلف بخورید آورده شده است:

  •  صبحانه : بلغور جو دوسر با میوه و آجیل ، تخم مرغ آب پز با نان تست ، ماست با میوه و غلات کامل
  • ناهار: سالاد سبزیجات با مرغ یا ماهی ، سوپ سبزیجات ، ساندویچ با مرغ یا ماهی و سبزیجات
  • شام : ماهی تن با سبزیجات ، سینه مرغ با برنج قهوه ای و سبزیجات ، سالاد یونانی

آیا بعد از جراحی بینی ، چشم ها هم ورم می کنند؟

بله ، بعد از جراحی بینی چشم ها هم ممکن است ورم کنند. این ورم معمولاً در اطراف پلک ها و زیر چشم ها دیده می شود. ورم چشم ها بعد از جراحی بینی به دلیل تجمع خون و مایعات در اطراف چشم ها است. این ورم معمولاً در عرض چند روز تا چند هفته برطرف می شود.

در اینجا چند نکته برای کاهش ورم چشم ها بعد از رینوپلاستی آورده شده است:

  •  از مالیدن چشم ها خودداری کنید. مالیدن چشم ها می تواند باعث تحریک و افزایش ورم شود.
  • از استفاده از لنزها خودداری کنید. لنزها می توانند باعث تحریک و خشکی چشم ها شوند.
  • از آرایش چشم خودداری کنید. آرایش چشم باعث تحریک و عفونت چشم ها شود.
  •  اگر ورم چشم ها شدید است، با بهترین جراح بینی تهران مشورت کنید.

دکتر امین آمالی

دکتر امین آمالی متخصص گوش ، حلق و بینی ، جراحی زیبایی بینی و صورت ، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس هستند. ایشان فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده است. همچنین دکتر آمالی بیش از 15000 جراحی موفق را در کارنامه خود دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الناز
الناز
4 سال قبل

سلام ، من دو ماه هست که جراحی زیبایی انجام دادم ، ورم بینیم تقریبا خوابیده بود ، چند روز پیش عطسه شدید کردم ، الان حس می کنم که بینیم متورم تر شده ، ممکنه که به داخل بینیم آسیبی رسیده باشه؟

شیرین
شیرین
4 سال قبل

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
برای اینکه به کاهش ورم بینی بیشتر کمک کنیم چه کاری باید انجام بدیم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

جواد رضایی
جواد رضایی
4 سال قبل

سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
ببخشید چه مدت بعد از عمل بینی برای کاهش ورم بینی میتوان کورتون زد؟

Sima
Sima
4 سال قبل

سلام آقای دکتر آمالی وقتتون بخیر
من دوماه عمل کردم بینیمو الان بخاطر کرونا ماسک که میزنم خیلی نگرانم ک تیغه ی بینیم اسیب نمیزنه؟

مهتاب
مهتاب
2 سال قبل

سلام دکتر .ببخشید من چسب بینیم رو بعد از دوماه باز کردم .الان ۶ماه گذشته از جراحیم ولی بینیم روز به روز بزرگتر میشه و ورم میکنه.میشه بگید چرا؟ آیا ممکنه داخل بینی گوشت اضافه آورده باشه؟

جدیدترین مجله های پزشکی

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت