کج شدن بینی بعد از جراحی

کج شدن بینی بعد از جراحی – فرم طبیعی و نرمال بینی انسان با وجود تنوع زیادی که دارد، یک هرم متناسب بر روی خط تقارن صورت است که با تیغه بینی، پره‌های بینی و شیب استاندارد بینی تعریف می شود. تناسب بینی برخی افراد به دلایل مختلفی از جمله علل مادرزادی یا بروز حادثه، برهم می‌خورد و در فرم و اندازه‌های راست و چپ بینی اختلال ایجاد می شود و ظاهر نامناسبی را برای صورت فرد ایجاد می کند.

کج شدن بینی پس از جراحی بینی نیز علت دیگری در ایجاد اختلال در شکل طبیعی بینی است که تأثیر منفی بر زیبایی و چهره ی فرد خواهد گذاشت. این عارضه به دلیل جراحی نادرست توسط جراح غیرمتخصص و غیرحرفه ای یا عدم رعایت صحیح مراقبت های پس از جراحی توسط بیمار به وجود می آید.

 

کج شدن بینی بعد از جراحی

 

علت کج شدن بینی بعد از جراحی چیست؟

1- انحراف مادرزادی بینی

رایج‌ترین علت کج بودن بینی، انحراف در شکل و فرم تیغه بینی به صورت مادرزادی است. این انحراف باعث می‌شود که ظاهر بینی کج به‌نظر برسد.

2- ضربه و آسیب به بینی

حوادثی مانند تصادف، ضربه خوردن و شکستگی بینی می‌تواند ساختار هرمی شکل بینی را دچار اختلال و تغییر کند و با از بین رفتن تناسب و قرینگی، بینی کج دیده ‌شود.

3- کج شدن بینی پس از رینوپلاستی

در برخی موارد کج شدن بینی بعد از عمل رینوپلاستی اتفاق می‌افتد که این خود در پی دو عامل مهم ایجاد می شود:

تکنیک نادرست جراحی

عدم تبحر و تجربه کافی جراح بینی و تکنیک و جراحی نادرست او می تواند منجر به ایجاد اختلال در تقارن تیغه بینی و نامتناسب شدن شکل هرمی بینی شود و نتیجه عمل غیرمطلوب و بینی فرد پس از جراحی کج خواهد بود.

عدم رعایت مراقبت های پس از جراحی 

افرادی که مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی بینی را جدی نمی گیرند و با ضربه زدن، فشار وارد کردن، ماساژ و خواب نادرست و … به بینی جراحی شده خویش آسیب وارد می کنند، موجب کج شدن بینی خود که هنوز استحکام و ثبات لازم را پیدا نکرده، خواهند شد.

 

کج شدن بینی بعد از جراحی

 

تفاوت انحراف بینی و کجی بینی

در انحراف بینی، تیغه بینی دچار انحراف و مشکل است در حالی که اغلب هیچ دفرمگی بر روی بینی مشاهده نمی شود و فقط پزشک متخصص با بررسی و معاینه دقیق و عکس برداری آن را تشخیص می دهد.

انحراف بینی همچنین ممکن است تنفس فرد را دچار اختلال کند و مشکلاتی مانند خر و پف، آپنه خواب، گرفتگی بینی، سردرد، خون دماغ و موارد این‌چنینی که از عوراض و پیامدهای انحراف تیغه بینی می باشند، را برای فرد ایجاد کند.

بنابراین انحراف بینی یک اختلال پزشکی است که معمولاً در ظاهر مشخص نبوده و مشکلات تنفسی بیمار با انجام یک جراحی انحراف بینی برطرف می شود و فرد می‌تواند سطح زندگی بهتری را تجربه کند.

اما کجی بینی عارضه ای است که از نظر زیبایی اهمیت دارد، زیرا کج بودن بینی فرد در صورت او کاملاٌ مشخص است و زیبایی چهره فرد را دچار اختلال کرده است. این مشکل با انجام جراحی زیبایی بینی توسط یک متخصص متبحر رینوپلاستی برطرف می شود و تقارن بینی و زیبایی چهره فرد به او بازگردانده می شود.

 

راه های درمان کج شدن بینی بعد از جراحی

فرم و شکل واقعی بینی پس از رینوپلاستی، به دلیل تورم بعد از عمل، مشخص نیست و حداقل یک سال زمان لازم است تا تورم بینی به طور کامل از بین برود و بینی فرم واقعی خود را نشان دهد. بعد از گذشت این زمان اگر شکل ظاهری بینی دچار کجی و عدم قرینگی باشد، باید علت آن تشخیص داده شود و با روش صحیح و مناسب درمان شود.

اصلاح کجی بینی با ماساژ

در مواردی که علت کج شدن بینی پس از جراحی رینوپلاستی، عدم جدی گرفتن مراقبت‌های بعد از عمل باشد و آسیب وارده شدید و جدی نباشد، پزشک متخصص با روش درمانی ماساژ اختلال ایجاد شده را برطرف می کند و بینی را به حالت و فرم متناسب باز می گرداند. ولی اگر آسیب وارده به بینی شدید باشد، در این صورت امکان باز گرداندن آن به حالت اولیه توسط ماساژدرمانی میسر نیست و تنها با روش جراحی ترمیمی بینی می‌توان اختلال ایجاد شده را برطرف کرد.

 

کج شدن بینی بعد از جراحی

 

اصلاح کجی بینی با جراحی ترمیمی

در موارد نادری از عارضه کج شدن بینی پس از جراحی زیبایی، که به دلیل اشتباه پزشکی و عدم تخصص، مهارت و تجربه کافی جراح ایجاد شده باشد، چون ساختار اسکلتی و غضروفی بینی دچار دفرمگی و عدم قرینگی شده، تنها روش درمان، جراحی ثانویه و ترمیمی است و لازم است تا یک جراح متبحر و با تجربه با استفاده از تکنیک پیوند غضروف، آسیب وارد شده به اسکلت بینی را اصلاح و ترمیم کند و فرم و شکل متقارن و متناسب بینی را بازسازی نماید.

جراحی ترمیمی با پیچیدگی بیشتری همراه است زیرا جراح باید با عمل پیوند غضروف روی بافت های آسیب دیده بینی، مشکلات مختلفی را که در جراحی اولیه ایجاد شده، برطرف و اصلاح کند. بنابراین ضروری است که افراد برای اصلاح و ترمیم بینی کج شده خود حتما به یک جراح متخصص و با تجربه جراحی ترمیمی مراجعه کنند.

قاعدتاً این جراحی به دلیل اهمیت و پیچیدگی که دارد، هزینه بیشتری هم نسبت به جراحی اولیه خواهد داشت. پس بهتر است که افراد از همان ابتدا برای انجام جراحی زیبایی بینی خود به یک جراح با تجربه و متبحر مراجعه کنند تا دچار عوارض و مشکلات پس از جراحی و پرداخت هزینه های بیشتر جهت رفع این مشکلات نشوند.

گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت