افتادگی نوک بینی بعد از عمل بینی

افتادگی نوک بینی : در یک بینی متناسب و استاندارد بر اساس معیارهای زیبایی شناسی، باید وقتی که از نیمرخ به بینی نگاه می کنیم. در خانم‌ها نوک بینی کمی بالاتر از پشت بینی و در آقایان هم‌سطح با پشت بینی دیده شود. وقتی نوک بینی به لب ها نزدیک باشد، افتادگی نوک بینی وجود دارد.

در جراحی زیبایی بینی ، بین نوک بینی و لب‌های بالا یک زاویه متناسبی ایجاد می‌شود تا بینی خوش فرم شود. در صورتی که به دلیل تکنیک نامناسب جراحی، این زاویه کمتر باشد. و یا پس از جراحی مراقبت صحیح انجام نشود، نوک بینی از حد استاندارد آن پایین تر می آید و افتادگی نوک بینی رخ می دهد.

 

افتادگی نوک بینی

 

چرا افتادگی نوک بینی بعد از جراحی اتفاق میافته؟

افتادگی نوک بینی مشکل شایعی است که بیشتر در جراحی‌های غیر اصولی که جراح بدون توجه به جنس بینی، با استفاده از تکنیک‌های قدیمی تنها به کاهش حجم غضروف بینی می‌پردازد، دیده می شود. در چنین جراحی غیرحرفه ایی استحکام نوک بینی کم می‌شود و با گذشت زمان دچار افتادگی خواهد شد.

یک جراح ماهر و فوق تخصص برای جلوگیری از افتادگی نوک بینی، تکنیک‌های تقویت نوک بینی با غضروف را به کار می گیرد. و به جای کاهش حجم غضروف، ساختار بینی را با کار گذاشتن غضروف‌های مستحکم تقویت می نماید. وجود این غضروف‌ها به بینی فرم مناسب می‌دهد و مانع از افتادگی آن می‌شود.

مراقبت نکردن از بینی پس از جراحی (مانند بالا نگه داشتن سر و عدم چسب زدن مناسب) نیز دلیل عمده ی دیگری است که موجب این عارضه می شود. درصورتی که جراحی توسط جراح خوب بینی و با تجربه ای انجام شود. که تکنیک‌های مدرن تقویت نوک بینی را به کار گیرد. و بیمار هم مراقبت های پس از جراحی را به طور صحیح انجام دهد، احتمال این عارضه بعد از جراحی بسیار کم شده و به صفر می رسد.

 

افتادگی نوک بینی

 

علت افتادگی نوک بینی چیست؟

– جراحی نادرست و غیرحرفه ای

– عدم مراقبت صحیح پس از جراحی

– افزایش سن و کاهش خاصیت کشسانی پوست

 

جراحی بینی چطور باعث افتادگی نوک بینی میشه؟

در تکنیک‌های قدیمی‌ جراحی بینی که اساس کار، جراحی کاهشی و کوچک کردن بینی از طریق برداشتن غضروف‌های اضافی بینی و تراشیدن استخوان بوده است. فرد در کوتاه مدت، بینی فانتزی بسیار کوچک و سربالا خواهد داشت. اما به دلیل از دست رفتن استحکام نوک بینی در این تکنیک و با گذشت زمان و تأثیر نیروی جاذبه بر روی بینی و ایجاد کشش در بافت بینی و ایجاد فیبروز، فرم بینی اندک اندک تغییر کرده و دچار این عارضه می شود. و هر چه پوست بینی ضخیم تر باشد (مانند پوست بینی های گوشتی) افتادگی شدیدتر خواهد بود.

افتادگی نوک بینی

علل غیر جراحی مؤثر در افتادگی نوک بینی

1- عدم مراقبت صحیح پس از جراحی

اهمیت به کارگیری و رعایت توصیه ها و مراقبت های پس از جراحی بینی، به این دلیل است که پس از جراحی مدتی طول خواهد کشید تا پوست بینی کاملاً به استخوان متصل شود. بنابراین اگر حمایت خارجی وجود نداشته باشد، به دلیل وجود جاذبه زمین، پوست بینی به سمت پایین متمایل خواهد شد. به همین دلیل عدم رعایت صحیح این مراقبت ها که  شامل موارد زیر می باشند، سبب این عارضه می شود:

– چسب زدن اصولی بینی (جهت استحکام پوست بینی در جای خود)

– بالا نگه داشتن سر

– روش صحیح خوابیدن

– تغذیه مناسب

– اجتناب از مصرف نمک، الکل و دخانیات

– اجتناب از وارد کردن هر گونه فشار به بینی، ماهیچه‌ها و پوست اطراف آن

 

2- افزایش سن و کاهش خاصیت کشسانی پوست

همانطور که گفته شد یکی دیگر از دلایل افتادگی نوک بینی افزایش سن و کاهش خاصیت الاستیک و کشسانی پوست است. با افزایش سن، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. کاهش اسکلت بینی، پوست غیر الاستیک پوشانده شده روی بینی و افزایش حجم پوست روی بینی، عوارض ناشی از افزایش سن است که سبب ایجاد این عارضه خواهند شد.

افتادگی نوک بینی

درمان افتادگی نوک بینی

پایه و اساس تکنیک جراحی تقویتی بینی، ایجاد استحکام در نوک بینی است. جراحی تقویتی اغلب در بینی های گوشتی که پوست و بافت ضخیم تری دارند، انجام می شود. تا با زیرسازی و کارگذاشتن غضروف بیشتر در نوک بینی، فضای اضافی در نوک بینی از بین برود. و بافت‌های چربی فرصت رشد در بینی را پیدا ‌نکنند. این روش از تغییر فرم و گوشت آوردن بینی گوشتی بعد از عمل جلوگیری می‌کند و مانع از افتادگی نوک آن می‌شود.

در جراحی زیبایی بینی‌ های استخوانی بزرگ و افتاده نیز اینطور به نظر می رسد. که باید از میزان غضروف نوک بینی کاسته شود تا افتادگی و بزرگ بودن بینی برطرف گردد. اما روش صحیح این است که جراح متبحر و با تجربه با استفاده از تکنیک جراحی تقویتی، غضروف‌ها را به شکل مناسبی در بینی قرار می دهد تا در آینده مانع از پایین آمدن نوک بینی گردند.

برای رفع این عارضه با استفاده از تکنیک‌‌ جراحی تقویتی، لازم است که جراح غضروف‌های مستحکمی را به نوک بینی پیوند بزند. از آنجایی که در جراحی اولیه احتمالاً بخشی از غضروف‌های بینی برداشته شده، جراح غضروف مورد نیاز را از منابع غضروفی بدن خود فرد (غضروف گوش یا دنده) برداشته و با پیوند آن و ترمیم بینی، استحکام نوک بینی را تقویت می نماید.

یک جراح ماهر با دستکاری کمتر غضروف‌های بینی و اصلاح هدفمند آن، موجب کمتر شدن میزان برش و بخیه، کاهش دوران بهبودی، افزایش کیفیت نتیجه عمل و در نهایت از بین رفتن افتادگی نوک بینی خواهد شد.

جراحی های متعدد بینی – تا چندبار میشه جراحی بینی انجام داد؟

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

2 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت