مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی

مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی از جمله عوارض برطرف شونده جراحی است. به علت آسیب بافت بینی در حین جراحی ، حس بویایی دچار اختلال می‌شود و پس از درمان بافت های بینی مجدداً به حالت گذشته باز می‌گردد.

تعداد زیادی از متقاضیان جراحی زیبایی بینی نگران از دست دادن حس بویایی خود هستند. کاهش حس بویایی از عوارض موقتی جراحی زیبایی بینی می باشد که دلیل آن وجود ترشحات زیاد یا ورم و التهاب بافت های درون بینی پس از جراحی می باشد.

مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی

ساز و کار حس بویایی

در ساختار درونی بینی محفظه هایی وجود دارند که به انتهای عصب بویایی وصل می شوند. در هنگام تنفس، هوای ورودی در این محفظه ها جریان یافته و رایحه دریافت می شود. درک بو و عطر به این شکل امکان پذیر می شود و حس مربوطه را در فرد القا می کند.

مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی

آیا حس بویایی بعد از جراحی زیبایی بینی تغییر می کند؟

بعد از انجام رینوپلاستی ، حس بویایی کمی ضعیف می شود، زیرا در اثر جراحی بینی، بروز ورم و التهاب بافت بینی امری طبیعی بوده و در پی آن بینی فرد در دریافت بوها ضعیف می شود، ولی این ضعف موقتی است و با طی دوره بهبودی و رسیدن به حالت طبیعی، حس بویایی همچون گذشته برقرار شده و تنفس فرد طبیعی و متعادل می شود.

 

علت کاهش حس بویایی بعد از جراحی زیبایی بینی چیست ؟

سلول های بویایی در سقف بینی وجود دارد که با رسیدن مولکولهای مواد بوییدنی به سمت بالا و سقف بینی ، باعث تحریک این سلولها شده و فرد بو را درک می کند. زمانی که این مسیر مسدود باشد ، حس بویایی تحریک نشده و فرد متوجه بو نمی شود. علت کاهش حس بویایی بعد از جراحی زیبایی بینی نیز به خاطر تورم ناشی از عمل جراحی است که باعث گرفتگی مسیر های  نام برده می شود و در فرد این حس را ایجاد می کند که حس بویایی خود را از دست داده ، اما این تورم رفته رفته کمتر می شود و ورم های ناشی از جراحی از بین می روند در نتیجه مسیرهایی که حس بویایی را تحریک می کنند باز شده و دوباره بویایی فرد به حالت اولیه باز می گردد.

 

چه مدت بعد از جراحی بینی حس بویایی بر می گردد؟

تحقیقات علمی درباره ی افرادی که رینوپلاستی انجام داده اند نشان می دهد که ۸۶ درصد از مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی پس ۶ ماه باز گشته است . این یک حد مطلوب است زیرا بهبود کامل تورم و التهاب بافت بینی یک سال زمان می برد. بنابراین بعد از یک سال حس بویایی افراد به طور کامل و صد در صد باز خواهد گشت.

پولیپ بینی

مشکلات حس بویایی در افراد دارای پولیپ و انحراف بینی

احساس بویایی در افرادی که دچار انحراف و پولیپ بینی هستند کم تر از افراد معمولی است. بنابراین، در صورتی که این عارضه ( کاهش حس بویایی ) ناشی از انحراف بینی باشد، بعد از جراحی بینی ، بویایی این افراد بهتر از قبل می شود.

همچنین افرادی که دارای پولیپ بینی هستند ، در صورت درمان پولیپ و انحراف بینی خود ، تنفس راحت تری خواهند داشت و احساس بویایی آنها نیز افزایش خواهد یافت.

 

چگونه می توان فرآیند بهبود حس بویایی را بعد از جراحی بینی سرعت بخشید؟

برای تسریع  فرایند بهبود، استفاده از سرم شستشوی بینی برای از بین بردن لخته های درون بینی و مجاری آن توصیه می شود. این عمل به کاهش تورم کمک می کند، اما در صورتی که کاهش بویایی شما طولانی تر از دو یا سه هفته شد می توانید از اسپری های کورتن دار جهت کاهش تورم مخاط بینی استفاده کنید.

 

 

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shirin
Shirin
4 سال قبل

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
به طور نرمال چقدر بعد از جراحی بینی مشکل بویایی رفع میشه؟

سیما
سیما
4 سال قبل

سلام آقای دکتر من دو هفته هست عمل کردم بینیم همش کیپه و هیچ بویی متوجه نمیشم خیلی نگرانم ممکنه مشکل تنفسی برام ایجاد شده باشه بعد از جراحی؟

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت