جراحی بینی از دیدگاه روانشناسی

در هر زمان انسان‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارزش‌های قومی و فرهنگی جامعه خود، از ابزارها و راهکارهای مختلفی را برای دستیابی به زیبایی استفاده می‌کنند. زیبایی یک امر نسبی است. و همه دوست دارند به حداکثر آن دست یابند. با پیشرفت علم پزشکی و ابزارها و تجهیزات مربوط به آن، جراحی پلاستیک برای ترمیم ضایعات مختلف جایگاه خود را پیدا کرد. و امروزه افراد برای افزایش زیبایی نیز از آن بهره می‌برند و عمل زیبایی رواج بالایی یافته است.

جراحان پلاستیک از نظر عملکرد به جز مهارت باید از قدرت خلاقیت بالایی برخوردار باشند به دلیل اینکه جراحی برای زیبایی است و مهارت‌های پزشک عامل موفقیت است و قدرت زیبایی ‌شناسی در آن بسیار اهمیت دارد پس جراح پلاستیک را می‌توان یک پزشک هنرمند دانست.

هرساله تعداد زیادی جراحی زیبایی در ایران انجام می‌شود که در میان آنها جراحی زیبایی بینی بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد.

جراحی ترمیمی بینی

اختلال بد شکلی بدن چیست؟

در روانشناسی اختلالی به نام بدشکلی بدن وجود دارد که نوعی اختلال شبه جسمی (سوماتوفرم) است. در این افراد یک احساس ذهنی مداوم وجود دارد که بدن و ظاهر آنها زشت است؛ با این وجود که ظاهر آنها طبيعی و يا تقريبا طبيعی است. برخی از افرادی که اقدام به انجام عمل‌های زیبایی می‌کنند دچار این اختلالات هستند و این افراد اگر هم عمل‌های زیبایی با بهترین نتیجه را انجام دهند، باز هم احساس رضایت از خود نخواهند کرد.

 

جراحی بینی در چه افرادی موجب افزایش اعتماد به نفس می‌شود؟

در افرادی که ظاهر بینی‌شان واقعا دچار مشکل هست، مثلا افرادی که بینی خیلی بزرگ یا نامتقارن دارند جراحی زیبایی بینی می‌تواند منجر به افزایش اعتماد به نفسشان شود. به افرادی که احساس نارضایتی از ظاهر بینی خود دارند توصیه می‌کنیم ابتدا با یک جراح بینی مشورت کنند که آیا همانطور که آنها گمان می‌کنند ظاهر بینی آنها دچار مشکلی هست یا خیر و اگر پزشک متخصص تشخیص داد که ظاهر بینی آنها مشکلی ندارد و نیازی به جراحی نیست می‌توانند برای غلبه بر این احساس نارضایتی در خود از یک روانشناس کمک بگیرند.

 

 

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت