درمان خارش بینی

خارش بینی به علل متفاوتی در نواحی مختلف بدن مثل گلو یا پوست رخ می دهد ممکن است در یکی از حساس ترین اجزای بدن یعنی “بینی” نیز اتفاق بیفتد که در برخی مواقع بسیار عذاب آور و غیر قابل تحمل خواهد بود و بر خلاف این که مسئله ی ساده ای به نظر می آید، در صورت استمرار می تواند سبب سلب آرامش فرد شده و در زندگی او اختلال ایجاد کند.

خارش بینی در پی علل مختلفی ایجاد می شود که از آن جمله می توان عارضه خارش بینی پس از جراحی بینی و یا بروز بیماری های آلرژیک که به طور مداوم در اثر تغییرات فصول در افراد ایجاد می شوند را نام برد. پزشک متخصص با شناسایی و تشخیص علت خارش بینی و به کاربردن روش درمانی صحیح و مناسب، در رفع عارضه و درمان آن به بیمار کمک می کند.

 

خارش بینی

 

علت خارش بینی چی هست؟

  • رینیت آلرژی
  • آلرژی های فصلی
  • آلرژی غذایی
  • سرماخوردگی
  • بیماری های پوستی
  • جراحی بینی
  • تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی و بارداری
  • تغییرات ناگهانی هوا و رطوبت هوا
  • خشکی هوا
  • برخی عطرها و مواد شوینده
  • برخی داروها و مواد شیمیایی

 

چه عواملی باعث بروز خارش بینی می شوند؟

 

رینیت آلرژی

رینیت همان تحریک و التهاب مجاری بینی می باشد که علائمی از قبیل خارش بینی، عطسه، آبریزش بینی و ترشحات سینوس ها را در پی دارد. رینیت مزمن، در اثر “آلرژی های فصلی” و برخی عوامل دیگر رخ می دهد. همچنین “نگهداری حیوانات خانگی” مثل گربه، سگ و همِستر نیز از دلائل ایجاد کننده رینیت آلرژی محسوب می شوند.

آلرژی های فصلی

این نوع آلرژی در بعضی از فصل های سال به خصوص اواخر بهار و اوایل تابستان، به دلیل “گرده افشانی گیاهان” اتفاق می افتد و موجب بروز خارش در بینی، آبریزش بینی، عطسه و اشک ریزش در چشم می شود.

آلرژی غذایی

برخی از مواد خوراکی (مانند: پنیر، رب گوجه فرنگی، ژامبون، سس سویا، ماهی، پیتزا و…) به دلیل این که حاوی مقادیر زیادی “هیستامین” هستند، در بعضی افراد سبب ایجاد آلرژی می شوند.

سرماخوردگی

سرماخوردگی و “عفونت گلو و سینوس ها” عوامل دیگری هستند که خارش بینی را به دنبال خواهند داشت.

بیماری های پوستی

“بیماری های پوستی” (مانند: اگزما، قارچ، پسوریازیس و…) که عارضه ی عمده آنها التهاب و قرمزی و خارش و زخم در پوست می باشد، از عواملی هستند که می توانند بروز خارش در بینی را نیز سبب شوند.

خشکی هوا

در مناطق گرمسیر و کم باران، “کمبود رطوبت” و خشکی هوا می تواند سبب خشکی بینی و در پی آن خارش در بینی شود. در این مناطق بهتر است افراد با استفاده از دستگاه های تولید بخار ( دستگاه بخور ) هوای منزل را مرطوب نگه دارند، زیرا رطوبت هوا مانع خشک شدن مخاط بینی شده و از خارش بینی جلوگیری می کند.

جراحی بینی

علت اصلی خارش بینی بعد از جراحی بینی، “حساسیت به چسب بینی” است. پوست برخی از افراد به مواد چسب بینی حساسیت نشان داده و فرد دچار خارش پوست صورت و بینی می شود. در این موارد توصیه جراح رینوپلاستی به بیمار این است که قبل از زدن چسب، صورت خود را با آب و صابون بشوید و سپس اقدام به زدن چسب نماید.

 

خارش بینی

 

درمان خارش بینی

به بیماران عزیز توصیه می شود برای درمان صحیح این عارضه حتماً به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمائید تا پزشک متخصص با تشخیص درست و ارائه روش درمانی صحیح و مناسب شما را در رفع عارضه و رسیدن به سلامتی و آرامش یاری نماید. پزشک متخصص در ابتدا جهت تشخیص علت، برای بیمار تست آلرژی تجویز می کند، سپس بهترین و مناسب ترین روش درمانی را برای او به کار می برد.

 

کارهایی که بیمار طبق دستور پزشک در طی مراحل درمان باید انجام دهد:

شستشوی بینی

تا زمان رفع کامل عارضه، روزانه یک مرتبه شستشوی بینی انجام شود. در صورتی که عامل خارش بینی، عفونت سینوس ها یا خشکی بینی باشد، شستشوی بینی می تواند خارش بینی را کاملاً از بین ببرد.

 

اسپری بینی 

استفاده از اسپری بینی سبب تمیز و مرطوب شدن مجاری بینی می شود و به این ترتیب خشکی بینی کاهش یافته و حتی در مواردی به طور کامل از بین می رود.

 

مصرف مایعات

در مواردی که عامل خشکی بینی، عفونت سینوس ها یا سرماخوردگی باشد، با نوشیدن مایعات و هیدراته کردن بدن می توان از خشک شدن بینی پیشگیری به عمل آورد. میزان مصرف مایعات در هر فرد، به سن و سال و جنسیت او بستگی دارد، اما به طور کلی مصرف 8 لیوان آب در طول شبانه روز برای بزرگسالان کافی و مناسب می باشد.

 

 تحریک نکردن بینی

گاهی اوقات افراد سعی می کنند با دمیدن در بینی بیمار به رفع خارش آن کمک کنند، اگرچه این کار بی تأثیر نیست اما امکان دارد بینی را بیشتر تحریک کرده و سبب تشدید خارش شود. بنابراین توصیه می شود افراد از تحریک بینی خود به هر شکلی اجتناب کنند.

 

دوری کردن از محرک ها 

همانطور که اشاره شد از جمله عوامل حساسیت زا، تغییرات فصول و نگهداری حیوانات خانگی می باشند. طبعاً در این موارد با دوری کردن از این عوامل آلرژی زا (گرد و خاک، گرده گیاهان و موی حیوانات) و همچنین استفاده کردن از تهویه مطبوع در منزل می توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد.

 

استفاده از داروهای ضد آلرژی

در بعضی موارد شدید خارش بینی که انجام و رعایت هیچ یک از روش های ذکر شده کمکی به درمان نکند، پزشک متخصص برای بیمار داروهای ضد آلرژی تجویز می نماید. البته باید توجه داشت که استفاده از این داروها به صورت موقت مشکل را بهبود می بخشد و لازم است که سعی شود تا عامل ایجاد عارضه از ریشه درمان و برطرف شود.

 

انسداد مجاری اشکی – جراحی مجاری اشکی

 

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من بینیم بشدت گاها بصورت موضعی ینی اطراف بینیم پره ها و نوکش میخاره و احساس میکنم ریشه استرسی داره چیکار میتونم برای رفعش بکنم

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت