درمان خشکی بینی

درمان خشکی بینی : خشکی بینی می تواند برای فرد ناراحت کننده و دردناک باشد، اما مشکل حاد و خطرناکی تلقی نمی شود. ولی باید توجه داشت با برطرف نکردن و تشدید مشکل به تدریج در فعالیت بینی و در پی آن در عملکرد سیستم تنفسی بدن اختلال ایجاد خواهد شد. در واقع بینی نقش مهمی در حفاظت از سیستم تنفسی دارد، زیرا مخاط و پرزهای بینی وظیفه گرم و مرطوب کردن هوای تنفسی و جدا کردن ویروس ها و باکتری های هوا را بر عهده دارند. خشکی بینی سبب التهاب مخاط بینی می شود و تداوم این مشکل ترک خوردن مخاط، خونریزی بینی، خشکی و اختلال در عملکرد بینی را در پی خواهد داشت.

معمولاً افراد احساس خشکی بینی را با کم آوردن نفس توصیف می کنند و این حالت حتی زمانی که بینی کاملاً تمیز و باز است نیز ایجاد می شود. در این حالت فرد عبور هوای بسیار زیاد از بینی با مقاومت بسیار کم بینی در برابر آن را احساس می کند. این حالت اغلب در هنگام سرما خوردگی که مخاط بینی دچار تورم می شود، افزایش می یابد.

 

خشکی بینی

علت خشکی بینی چیست؟

فاکتورهای محیطی

زندگی در نواحی گرم و خشک می تواند سبب تبخیر و از بین رفتن رطوبت بینی و خشک شدن بینی شود.

تورم غشای مخاطی بینی

عفونت بینی سبب تورم غشای مخاطی بینی شده و مایع مخاطی بیش از حد طبیعی و به صورت آبریزش از بینی خارج می شود، در نتیجه خشکی بینی ایجاد می شود.

اسپری های بینی

استفاده از اسپری های بینی برای مدت بیش از 3 تا 4 روز سبب خشکی بینی خواهد شد.

عوارض جانبی داروها

مصرف داروهای رفع گرفتگی بینی، داروهای ضد حساسیت و شربت های خوراکی برای قطع آبریزش بینی می توانند سبب خشکی بینی شوند.

سندرم شوگرن

یک بیماری خود ایمنی و نادر است که سبب خشک شدن غشاهای مخاطی بدن می شود. در این بیماری فرد با مشکل خشکی بینی، چشم ها و سایر اعضای بدن که معمولاً مرطوب هستند، مواجه می شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی دوران یائسگی در زنان سبب خشک شدن غشاهای مخاطی بدن (بینی، چشم ها، دهان، واژن) می شود.

فشار خون

خشکی بینی می تواند نتیجه خونریزی گاه و بی گاه بینی باشد و فشار خون بالا می تواند یکی از دلایل خون دماغ شدن باشد.

 

علائم خشکی بینی چیست؟

  • احساس عدم عبور هوای کافی از بینی با وجودی که بینی کاملاً باز است.
  • احساس خشکی در بینی و گلو
  • احساس نازک شدن پوست داخل بینی
  • ایجاد زخم و پوسته درون بینی
  • احساس درد در بینی
  • خونریزی بینی
  • احساس سرما خوردگی
  • سر درد

خشکی بینی

عوارض خشکی بینی

احساس درد

خشکی بینی احساس درد ناخوشایندی را برای فرد ایجاد می کند.

خونریزی

غشای مخاطی بینی بر اثر خشک شدن در هوای خشک و یا کندن پوسته های درون بینی، به راحتی ترک می‌خورد و سبب خونریزی از بینی می شود.

افزایش خطر ابتلا به بیماری و عفونت دستگاه تنفسی

غشای مخاطی بینی باید به طور مداوم مرطوب باشد تا بتواند از دستگاه تنفسی بدن در برابر انواع عفونت محافظت کند. کندن پوسته های درون بینی توسط انگشتان دست سبب ورود باکتری ها به درون بینی می شود. هنگامی که مخاط بینی خشک باشد نمی تواند میکروب های وارد شده به بینی (توسط هوا یا انگشت دست) را از بین ببرد، در نتیجه ریسک ابتلا به سرماخوردگی و عفونت دستگاه تنفسی افزایش می یابد.

 

هنگام خونریزی بینی چیکار کنیم؟

به آرامی فین کنید و بینی را تمیز کنید.

بینی را دقیقاً از زیر استخوان آن فشار دهید.

کمی سر خود را بالا بگیرید و حدود ۱۰ دقیقه در این حالت بمانید.

اگر خونریزی همچنان ادامه داشت همه این مراحل را یکبار دیگر تکرار کنید.

درصورتی که خونریزی بینی فردی بیش از ده روز طول بکشد، یا با علائمی از قبیل (عفونت، تب، ترشحات بینی، خونریزی مکرر از بینی و احساس ضعف) همراه باشد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

 

سندروم خشکی بینی پس از جراحی بینی

در صورتی که هنگام جراحی بینی ، توربینت بینی بیش از حد برداشته شود و سطح آن کاهش یابد، سندرم خشکی بینی (ENS) ایجاد می شود. توربینت بینی با ایجاد مخاط بینی و رطوبت مورد نیاز مخاط، گرم و مرطوب شدن هوای تنفس شده را ممکن می سازد. همچنین توربینت به وسیله حس گرهای کوچک فشار هوا که در خود دارد، سیگنال های لازم جهت عبور هوای کافی از بینی را به مغز فرستاده و جریان عبور هوای کافی از بینی را کنترل و تنظیم می نماید. این عضو نقش فیلتر، مرطوب کننده و گرم کننده را در بینی بر عهده دارد. در نتیجه توربینت بینی نقش مهمی در فرآیند عادی تنفس، عملکرد ریه و حفاظت از گلو و حلق (در برابر خشکی و ورود هوای تصفیه نشده) را به عهده دارد. بنابراین اگر سطح این عضو بیش از اندازه کاهش پیدا کند، به مقدار کافی بافت مخاطی در بینی باقی نمی ماند و بینی دچار خشکی می شود. همچنین مغز نیز اطلاعات کافی درباره وضعیت جریان هوا از بینی دریافت نخواهد کرد و این شرایط سبب ایجاد احساس عدم تأمین هوای کافی می شود، در حالی که مسیر بینی کاملاً باز است.

خشکی بینی

درمان خشکی بینی

روش های غیر جراحی

روش های غیر جراحی درمان خشکی بینی بر حفظ و مراقبت از مخاط باقیمانده بینی تمرکز دارند. به این ترتیب رطوبت بینی تا حد ممکن حفظ شده و از التهاب یا عفونت آن جلوگیری می شود.

روش های غیرجراحی درمان خشکی بینی عبارتند از:

  • شستشوی روزانه و مرطوب کردن بینی با آب
  • استفاده از اسپری آب نمک بینی
  • نوشیدن مقدار زیاد آب
  • اجتناب از مصرف کافئین
  • استفاده از بخور اکالیپتوس
  • استفاده روزانه از قطره های گیاهی بینی
  • استفاده از ماسک خواب مرطوب کننده
  • مصرف رژیم غذایی مناسب
  • قرار دادن دستگاه بخار ساز در محیط (به خصوص در اطاق خواب و محل کار)
  • استفاده از ماسک خواب مرطوب کننده
  • اجتناب از قرار گرفتن در محیطی که باعث خشک شدن مخاط بینی می شود.
  • قرار گرفتن در محیط های مرطوب (مثلاً آب و هوای ساحلی)

 

روش جراحی

هدف از روش جراحی برای درمان خشکی بینی کاهش دائمی علائم ناشی از سندروم خشکی بینی می باشد. جراح بینی با استفاده از پروتز، توربینت بینی را بازسازی کرده و سطح آن را افزایش می دهد. جراح پروتز را در زیر مخاط تیغه بینی و یا دیواره کناری آن قرار می دهد، به این ترتیب جریان هوای عادی بینی فرد بازیابی می شود. در نتیجه این جراحی، فرد جریان عادی هوای بینی خود را به دست آورده و علائم خشکی بینی او از بین خواهد رفت.

در صورتی که فقط یک بخش محدود از توربینت بینی از بین رفته باشد، جراح بینی می تواند ساختار توربینت بینی را با تزریق سیمترا (آلودرم مایع) بهبود بخشد. مزایای این روش جدید پروتز، پس زده نشدن ایمپلنت توسط بدن و حفظ ظاهر و اندازه بینی در اکثر نقاط بینی در بلند مدت است.

 

 

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
delaghafakhri
delaghafakhri
11 ماه قبل

مطالب بسیار خوب بود خداوند خیرتان بدهد من یک بیماری سینوزیت مزمن دارم بینی ام خشک میشود و کمی انحراف تیغه بینی دارم چی کار کنم لطفآ رهنمایی کنید تشکر

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت