آیا جراحی بینی برای بیماران دیابتی ممنوع است؟!

فهرست مطالب

به نظر شما بیماری دیابت از انجام جراحی بینی جلوگیری می کند؟ با توجه به بالا رفتن آمار بیماری دیابت ، در میان متقاضیان رینوپلاستی هم افراد مبتلا به این بیماری دیده می شوند و فکر و دغدغه شان این است که چطور با وجود این بیماری ، می توانند بینی زیباتری داشته باشند؟ جای نگرانی نیست. چون با کنترل شرایط ، بدون بروز هیچ مشکلی می توانید برای عمل کردن بینی تان اقدام کنید. پیشنهاد می شود اگر شما در این دسته افراد هستید ، برای اینکه به درستی از ارتباط میان رینوپلاستی و بیماری دیابت اطلاعاتی داشته باشید ، ادامه مطالب مفید و کاربردی را بخوانید.

 

جراحی بینی برای افراد دیابتی

 

آیا انجام جراحی بینی برای افراد مبتلا به دیابت خطر دارد؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در هنگام جراحی از جمله جراحی بینی ، میزان قند خون است که باید کنترل شود. در افراد مبتلا به دیابت که میزان قند خونشان زیر 150 باشد ، معمولا با رعایت نکات لازم توسط دکتر عمل بینی و بیمار مشکل خاصی بوجود نخواهد آمد و جراحی بلامانع است.

در بیمارانی که میزان قند خونشان 200 به بالا باشد ، احتمال مواجه با مشکلات جدی‌ تری وجود دارد ؛ مشکلاتی همچون عدم التیام زخم پس از جراحی که یکی از جدی ترین مشکلات برای این دسته از بیماران به حساب می آید. احتمال اینکه زخم‌ ها در این دسته از افراد به خوبی جوش نخورد ، بالاست.

اما در نهایت با کنترل دقیق میزان قند خون قبل ، بعد و در حین جراحی ، مشکلی بوجود نخواهد آمد و افراد مبتلا به دیابت ، مانند سایر افراد اما با مراقبت‌ های بیشتر ، می‌ توانند جراحی کنند.

بیماران دیابتی پیش از عمل بینی باید چه اقداماتی انجام دهند؟

اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید ، مشخصا پروسه آماده سازی شما پیش از عمل ، یک الی دو مرحله بیشتر از سایر افراد است. البته این اقدامات که در ادامه لیست کامل را در اختیارتان قرار دادیم ، موارد سخت و پیچیده ای نیستند و صرفا برای حفظ سلامتی شما انجام می شوند:

  •  مشورت با پزشک متخصص دیابت : برای تنظیم دقیق دوز انسولین و داروها
  •  کنترل دقیق قند خون : حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی چند هفته قبل از عمل

توجه : در صورت بالانس نبودن سطح قند خون ، ممکن است تاریخ عمل جراحی بینی تان به تعویق بیفتد.

  •  آزمایش HbA1c : برای ارزیابی کنترل طولانی مدت قند خون
  • بررسی عملکرد کلیه : با آزمایش خون و ادرار
  • معاینه قلبی : برای اطمینان از سلامت قلب
  •  ارزیابی سیستم ایمنی : برای کاهش خطر عفونت
  • قطع مصرف داروهای خاص : طبق دستور پزشک
  •  رژیم غذایی مناسب : پیروی از رژیم غذایی توصیه شده توسط متخصص تغذیه
  •  آموزش : یادگیری نحوه مدیریت دیابت در دوره قبل و بعد از عمل

بیهوشی مناسب برای انجام عمل بینی بیماران دیابتی چیست؟

برای بیماران دیابتی که تحت عمل جراحی بینی قرار می‌گیرند ، انتخاب روش بیهوشی مناسب ، بسیار مهم است. در اینجا به چند نکته کلیدی در خصوص انتخاب نوع و ملاحظات لازم برای انجام بیهوشی در افراد دیابتی اشاره می‌کنیم:

1. بیهوشی عمومی یا موضعی : معمولاً برای عمل بینی از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود ، اما در برخی موارد بیهوشی موضعی همراه با آرام‌بخش نیز ممکن است استفاده شود. گفته می شود برای بیماران دیابتی ، بیهوشی موضعی ممکن است خطرات کمتری داشته باشد، زیرا کنترل قند خون را آسان‌تر می‌کند. با این حال انتخاب نوع مناسب کاملا به شرایط شما و صلاحدید جراح بر می گردد.

2. کنترل دقیق قند خون : متخصص بیهوشی باید سطح قند خون بیمار را قبل، حین و بعد از عمل به دقت کنترل کند. ممکن است از انفوزیون انسولین برای حفظ سطح قند خون در محدوده مطلوب استفاده شود.

3. مایع درمانی : تنظیم دقیق مایعات تزریقی برای جلوگیری از نوسانات شدید قند خون ضروری است.

4. انتخاب داروهای بیهوشی : برخی داروهای بیهوشی ممکن است تأثیر کمتری بر سطح قند خون داشته باشند و برای بیماران دیابتی مناسب‌ تر در نظر گرفته می شوند.

5. مانیتورینگ دقیق : نظارت مداوم بر علائم حیاتی، سطح قند خون و وضعیت الکترولیت‌ها ضروری است.

6. مدیریت درد پس از عمل : استفاده از روش‌های کنترل درد که تأثیر کمتری بر قند خون دارند.

تصمیم نهایی در مورد روش بیهوشی باید توسط تیم پزشکی و با در نظر گرفتن وضعیت خاص هر بیمار ، شدت دیابت و نوع عمل جراحی گرفته شود. همکاری نزدیک بین جراح ، متخصص بیهوشی و متخصص دیابت برای اطمینان از ایمنی بیمار ضروری است.

انواع دیابت

دیابت به دو نوع وابسته به انسولین و رژیم غذایی تقسیم بندی می شوند

  • دیابت نوع یک : در دیابت نوع یک که به آن دیابت وابسته به انسولین هم گویند، بدن قادر به تولید انسولین نمی‌باشد و افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از انسولین استفاده کنند و مرتبا میزان قند خون خود را کنترل کنند. سن ابتلا به این نوع دیابت معمولا زیر 40 سالگی است.
  • دیابت نوع دو : در این نوع دیابت، بدن به حد کافی انسولین تولید نمی‌کند و یا سلول‌های بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهند. علائم این نوع دیابت که بیشترین آمار دیابت در جهان را به خود اختصاص می‌دهد ، با کاهش وزن ، رژیم غذایی مناسب و کنترل قند خون می‌تواند از بین برود.

دکتر امین آمالی

دکتر امین آمالی متخصص گوش ، حلق و بینی ، جراحی زیبایی بینی و صورت ، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس هستند. ایشان فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده است. همچنین دکتر آمالی بیش از 15000 جراحی موفق را در کارنامه خود دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مجله های پزشکی

اشتراک گذاری مقاله

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت