سرفه، عطسه و آبریزش بینی بعد از جراحی

سرفه، عطسه و آبریزش بینی بعد از جراحی :

کارهایی مانند عطسه کردن، سرفه کردن ، تخلیه بینی (فین کردن)، عینک آفتابی زدن، آفتاب گرفتن و مواردی از این دست،که قبل از جراحی زیبایی بینی عادی و روتین هستند، بعد از انجام رینوپلاستی دارای حساسیت فراوانی شده و ممکن است بر روی نتایج و روند بهبودی بینی تأثیر منفی بگذارند.

بنابراین رعایت تک تک نکات و دستورالعمل های توصیه شده توسط پزشک بعد از جراحی بینی دارای اهمیت ویژه است تا بهترین نتایج حاصل شود.  اگرچه معمولاً نمی توان اعمال غیر ارادی چون عطسه و سرفه را متوقف کرد، اما می توان آنها را تا حدی کنترل کرد.

عطسه، سرفه، آبریزش بینی بعد از جراحی

 عوارض عطسه کردن بعد از جراحی بینی

هرگونه فشار در قسمت های مختلف بینی بلافاصله بعد از جراحی، می تواند منجر به خونریزی و تورم بیشتر شود. دو یا چند هفته بعد از جراحی بینی باید از اینگونه فشارها خودداری کرد. عطسه کردن علاوه بر این که منجر به کبودی، تورم یا خونریزی بینی تازه جراحی شده می شود، بسته به شدت عطسه، باعث تغییر غضروف یا استخوان شده و ممکن است کار جراح را تغییر داده و نتایج رینوپلاستی را مختل کند.

 

 روش عطسه کردن بعد از جراحی بینی

اغلب جراحان توصیه می کنند حداقل هفته اول بعد از جراحی زیبایی بینی، از عطسه کردن خودداری کنید. اگر احساس می کنید عطسه در حال به وجود آمدن است، سعی کنید دهان خود را باز کنید تا نیروی وارده روی بینی تان کم شود. اگر جلوی دهان گرفته شود فشار شدیدی که ریه برای خارج سازی مواد مزاحم از ریه و دستگاه تنفسی ایجاد می کند، مجبور است از طریق بینی خارج شود و این امر سبب پاره شدن و خونریزی بافت هایی که بخیه خورده اند، خواهد شد.

محدودیت و مراقبت در کنترل عطسه بعد از انجام جراحی بینی تا چند هفته ضروری است. البته این زمان با توجه به شرایط افراد، متفاوت خواهد بود. زمانی که مقدار مناسبی از بهبودی حاصل شد، می توانید عطسه کردن را به شکل عادی انجام دهید. بنابراین همیشه تابع دستورالعمل های جراح خود باشید تا وی توصیه کند که چه زمانی برای عطسه کردن به صورت عادی مجاز هستید.

 

چگونه می توان از عطسه کردن پیشگیری کرد؟

1- جلوگیری از وارد آمدن فشار به داخل حفره ی بینی:

زیرا فشار به حفره ی بینی  سبب ایجاد عوارضی مانند خونریزی بعد از جراحی بینی و یا تأخیر در روند بهبودی بافت بینی خواهد شد.

2- شستشوی بینی بعد از جراحی:

جهت تمیز کردن حفره ی بینی از خونابه و سایر مایعات که مانع تنفس راحت از طریق بینی و احتمال ایجاد عطسه می شوند.

3- دوری کردن از محیط و مواد آلرژی زا:

اگر بعد از بوئیدن گل، عطر خاص، ادویه ها و قرار گرفتن در محیط دارای غبار دچار عطسه می شوید بهتر است بعد از انجام جراحی از این موارد دور باشید.

4- چطور جلوی عطسه را بگیریم؟

هنگامی که حس عطسه کردن به شما دست می دهد با دو انگشت بین دو ابروی خود را گرفته و فشار دهید تا حالت عطسه برطرف شود.

5- مسدود نکردن راه عطسه:

هنگام عطسه کردن دستمالی جلوی بینی خود نگیرید و راه آن را مسدود نکنید و سعی کنید قسمت اعظم هوای خروجی را از دهان خود خارج کنید تا فشار زیادی به بینی وارد نشود.

6- استفاده از داروهای ضد آلرژی:

با توجه به تجویزات و توصیه های جراح بینی خود می توانید از داروهایی مانند سیتریزین و آنتی هیستامین و … استفاده کنید ، تا هم آبریزش و عسطه بعد از جراحی بینی را کاهش دهید و هم در معرض عطسه و سرفه های آلرژیک قرار نگیرید.

 

عطسه، سرفه، آبریزش بینی بعد از جراحی

 

عوارض سرفه بعد از جراحی بینی

سرفه نیز عملی غیر ارادی در شرایطی چون احتقان، آلرژی و یا سرماخوردگی است که بعد از رینوپلاستی می تواند مشکل ساز باشد. در حالت کلی مکانیزم سرفه کردن به این شکل است که هوا تمایل دارد با فشار از مجاری تنفسی خارج شود و اگر در این هنگام جلوی دهان گرفته شود با فشاری مضاعف از بینی خارج خواهد شد. در شرایط عادی این امر اشکالی ندارد اما در صورتی که جراحی زیبایی بینی انجام شده باشد، می تواند منجر به التهاب و حتی خونریزی شود.

 

روش سرفه کردن بعد از جراحی بینی

برای جلوگیری از عوارض سرفه کردن بر نتیجه جراحی زیبایی بینی، بهتر است به هیچ وجه جلوی سرفه گرفته نشود تا ریه عملکرد مناسب خود را داشته باشد، اما در عین حال فرد باید تا جای مجاز و ممکن که باعث حرکت زیاد بینی نشود، دهان را باز کند تا فشار هوا از دهان خارج شده و راهی بینی نگردد.

 

راه های جلوگیری از سرفه کردن بعد از جراحی زیبایی بینی

1- اگر جراحی خود را در فصول سرد سال انجام می دهید، کاملاً بدن خود را تقویت کنید تا سرما نخورید و دچار عطسه و سرفه نشوید.

2- دوری کردن از محیط و مواد آلرژی زا مانند: دود سیگار، عطرها، ادویه ها و گرد و غبار که سبب بروز سرفه می شوند.

3- سعی کنید در هنگام سرفه جلوی دهان خود را نگیرید و دهان را باز نگه دارید تا سرفه از راه دهان خارج شود و ضعیف شده و با فشار به مجرای بینی منتقل نشود.

4- اگر پیش از جراحی دچار سرماخوردگی و سرفه شدید، حتماً این مورد را با جراح خود در میان بگذارید تا در صورت لزوم زمان جراحی را به بعد از بهبودی شما منتقل کند.

 

عطسه، سرفه، آبریزش بینی بعد از جراحی

 

آبریزش بینی بعد از جراحی

آبریزش بینی بعد از جراحی زیبایی بینی ممکن است تا 72 ساعت بعد از جراحی ادامه داشته باشد ولی به مرور زمان  بهبود می یابد.یکی از دلایل آبریزش بینی بعد از جراحی بینی، تحریکاتی است که در اثر جراحی به وجود آمده و معمولاً بعد از گذشت دو هفته پس از جراحی از بین خواهد رفت.

 

و سخن آخر:

دوره بهبودی بعد از هر نوع جراحی زیبایی صورت به اندازه دوره آماده سازی قبل از جراحی و حتی بیشتر دارای اهمیت است. در واقع شرط کسب بهترین نتیجه از جراحی زیبایی این است که دوران بهبودی خود را با رعایت دستور العمل های مختلف که توسط پزشک به شما توصیه شده، به سلامت پشت سر بگذارید.

لازم است بدانید که هیچ کدام از کارهایی که جراح بعد از جراحی زیبایی بینی در مورد آنچه باید یا نباید انجام دهید به شما توصیه می کند دائمی نیست و به محض عبور از دوران نقاهت به روند عادی زندگی خود باز خواهید گشت. بنابراین جای استرس و نگرانی نیست و قرار هم نیست تعدادی عطسه یا سرفه غیر ارادی تمام نتایج  رینوپلاستی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

در نهایت اینکه از مشورت با افراد غیر متخصص در این زمینه ها پرهیز کنید. جراح شما تنها کسی است که به دلیل مهارت و انجام جراحی توسط وی صلاح شما را بهتر می داند. همچنین جراح با توجه به شرایط بدنی، سابقه پزشکی و نوع زندگی و جراحی بینی شما توصیه هایی را برای شما خواهد داشت که شاید برای افراد دیگر فاقد اعتبار و کارایی باشد.

کلوئید یا گوشت اضافه بعد از جراحی بینی

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت