علت مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی چیست؟

فهرست مطالب

مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی از جمله عوارض برطرف شونده و موقتی جراحی است. به علت های مختلف که در ادامه با جزئیات توضیح داده شده اند ، بعد از رینوپلاستی ممکن است با کاهش حس بویایی روبرو شوید. طبیعتا این مورد آزار دهنده است. تصور کنید غذای لذیذی جلوی شما قرار گرفته ولی شما هیچ بویی از آن را احساس نمی کنید. در این شرایط حتی مزه غذا هم در دهان شما به خوبی حس نمی شود. برای اینکه کم شدن حس بویایی تان پس از عمل را سریع تر برطرف کنید ، به توصیه هایی که از سمت پزشک به شما ارائه می شوند ، دقت کنید.

 

مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی

 

 

آیا حس بویایی بعد از جراحی زیبایی بینی تغییر می کند؟

بعد از انجام رینوپلاستی ، بهترین جراح بینی تهران به شما گوشزد می کند که حس بویایی کمی ضعیف می شود، زیرا در اثر جراحی بینی ، بروز ورم و التهاب بافت بینی امری طبیعی بوده و در پی آن بینی فرد در دریافت بوها ضعیف می شود ، ولی این ضعف موقتی است و با طی دوره بهبودی و رسیدن به حالت طبیعی ، حس بویایی همچون گذشته برقرار شده و تنفس فرد طبیعی و متعادل می شود.

علت کاهش حس بویایی بعد از جراحی زیبایی بینی چیست ؟

سلول های بویایی در سقف بینی وجود دارد که با رسیدن مولکولهای مواد بوییدنی به سمت بالا و سقف بینی ، باعث تحریک این سلولها شده و فرد بو را درک می کند. زمانی که این مسیر مسدود باشد ، حس بویایی تحریک نشده و فرد متوجه بو نمی شود. علت کاهش حس بویایی بعد از جراحی زیبایی بینی نیز به خاطر تورم ناشی از عمل جراحی است که باعث گرفتگی مسیر های نام برده می شود و در فرد این حس را ایجاد می کند که حس بویایی خود را از دست داده ، اما این تورم رفته رفته کمتر می شود و ورم های ناشی از جراحی از بین می روند ؛ در نتیجه مسیرهایی که حس بویایی را تحریک می کنند باز شده و دوباره بویایی فرد به حالت اولیه باز می گردد.

چه مدت بعد از جراحی بینی حس بویایی بر می گردد؟

تحقیقات علمی درباره افرادی که رینوپلاستی انجام داده اند نشان می دهد که ۸۶ درصد از مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی ، پس ۶ ماه بازگشته است. این یک حد مطلوب است ؛ زیرا بهبود کامل تورم و التهاب بافت بینی یک سال زمان می برد. بنابراین بعد از یک سال حس بویایی افراد به طور کامل و صد در صد باز خواهد گشت.

پولیپ بینی

مشکلات حس بویایی در افراد دارای پولیپ و انحراف بینی

احساس بویایی در افرادی که دچار انحراف و پولیپ بینی هستند کم تر از افراد معمولی است. بنابراین ، در صورتی که این عارضه ( کاهش حس بویایی ) ناشی از انحراف بینی باشد ، بعد از جراحی ، بویایی این افراد بهتر از قبل می شود. همچنین افرادی که دارای پولیپ بینی هستند ، در صورت درمان پولیپ و انحراف بینی خود ، تنفس راحت تری خواهند داشت و احساس بویایی آنها نیز افزایش خواهد یافت.

چگونه می توانیم به بهبود سریع تر حس بویایی بعد از جراحی بینی کمک کنیم؟

اگرچه از دست دادن یا کاهش حس بویایی بعد از جراحی بینی شایع است، اما جای نگرانی نیست ؛ چرا که این مشکل معمولاً موقتی است و با گذر زمان و رعایت برخی نکات ساده می‌توانید به بهبود سریع‌تر حس بویایی خود کمک کنید. در اینجا چند روش برای تسریع روند بهبودی ارائه شده است:

1. شستشوی بینی : شستشوی منظم بینی با محلول آب نمک گرم یا اسپری بینی سالین می‌تواند به کاهش التهاب و تورم داخل بینی که عامل اصلی اختلال بویایی است ، کمک کند. بهتر است روزانه چند بار این کار را تکرار کنید.

2. بخور دادن: تنفس بخار گرم و مرطوب می‌تواند به شل شدن مخاط داخل بینی و آزاد شدن مجاری تنفسی کمک کند. برای بخور دادن ، یک کاسه آب گرم را جلوی خود قرار دهید و با سر خود به بخار نزدیک شوید (احتیاط کنید که نسوزید.) می‌توانید چند قطره اسانس اکالیپتوس یا نعناع به آب اضافه کنید تا اثر آن را بیشتر کنید. روزانه چند بار به مدت 10 تا 15 دقیقه بخور دهید.

3. ماساژ بینی: ماساژ ملایم بینی می‌تواند به افزایش جریان خون در این ناحیه و تحریک عصب بویایی کمک کند. پیشنهاد می شود این کار را چند بار در روز به مدت 1 تا 2 دقیقه انجام دهید.

4. تمرین بویایی: با بوییدن منظم بوهای مختلف می‌توانید به تقویت عصب بویایی و بازگرداندن حس بویایی خود کمک کنید. از چند ماده با بوی قوی مانند قهوه، وانیل، نعناع یا لیمو استفاده کنید.  هر بار به مدت چند ثانیه هر یک از بوها را به آرامی بو کنید و سعی کنید بوی آن را به خاطر بسپارید. دقت کنید به این موارد معطر آلرژی نداشته باشید.

6 نکته مهم در مورد کمک به درمان مشکلات بویایی بعد از عمل بینی

  1. از فین کردن شدید بینی خودداری کنید: فین کردن شدید می‌تواند به ملتهب شدن بیشتر مخاط داخل بینی و تاخیر در روند بهبودی حس بویایی شما منجر شود.
  2. به اندازه کافی آب بنوشید: نوشیدن آب به مرطوب نگه داشتن مخاط داخل بینی و بهبود عملکرد عصب بویایی کمک می‌کند.
  3.  از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید: دخانیات و الکل می‌توانند به مخاط بینی آسیب برسانند و روند بهبودی را کندتر کنند.
  4.  داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید: اگر جراح شما داروهایی برای کاهش التهاب یا عفونت تجویز کرده است، حتماً آن‌ها را طبق دستور مصرف کنید.
  5.  صبوری داشته باشید: به یاد داشته باشید که بازگشت کامل حس بویایی ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد. در این مدت، با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید به تسریع روند بهبودی خود کمک کنید.
  6. اگر پس از چند ماه حس بویایی شما به طور کامل برنگشت، حتماً برای بررسی بیشتر به جراح خود مراجعه کنید.

دکتر امین آمالی

دکتر امین آمالی متخصص گوش ، حلق و بینی ، جراحی زیبایی بینی و صورت ، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس هستند. ایشان فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده است. همچنین دکتر آمالی بیش از 15000 جراحی موفق را در کارنامه خود دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shirin
Shirin
4 سال قبل

سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
به طور نرمال چقدر بعد از جراحی بینی مشکل بویایی رفع میشه؟

سیما
سیما
4 سال قبل

سلام آقای دکتر من دو هفته هست عمل کردم بینیم همش کیپه و هیچ بویی متوجه نمیشم خیلی نگرانم ممکنه مشکل تنفسی برام ایجاد شده باشه بعد از جراحی؟

جدیدترین مجله های پزشکی

اشتراک گذاری مقاله

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت