اهمیت نوع پوست بینی در جراحی زیبایی بینی

اهمیت نوع پوست بینی در جراحی زیبایی بینی :

قالب اسکلت بینی به وسیله ی پوست و بافت های زیر پوست مانند چربی و ماهیچه ها پوشیده شده است. پوست پوشاننده ی بینی به صاف کردن، نرم کردن، پنهان کردن و تغییر شکل اسکلت بینی کمک می کند و بر روی بعضی از نواحی تاثیر بیشتری می گذارد.

بنابراین برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب از جراحی زیبایی بینی، باید تأثیری که پوست بر روی شکل نهایی بینی می گذارد را در هر تغییر شکلی که در استخوان ها داده می شود، درنظر گرفت. در بعضی از افراد اثرات پوست به مراتب مشکل تر از آن است که بتوان پیش بینی یا کنترل کرد.

نوع پوست بینی

بهترین و بدترین نوع پوست در جراحی زیبایی بینی چیست؟

پوستی با ضخامت متوسط و رنگ سالم و هموار، بهترین شرایط را برای جراحی زیبایی بینی دارد.

پوست هایی با ضخامت های افراطی (خیلی نازک یا خیلی ضخیم) بدترین شرایط را برای جراحی زیبایی بینی دارند.

بد زخم بودن و حالت ارتجاعی پوست، نیز از موارد مهم دیگری هستند که بر روی پیش بینی های جراحی زیبایی بینی اثر می گذارند.

نوع پوست بینی یکی از مهم ترین عوامل در نتیجه جراحی بینی است.

 

عوارض ناشی از پوست نازک در جراحی زیبایی بینی چیست؟

  1. در افرادی که دارای پوست بینی بسیار نازک هستند، زخم های ناشی از برش کمی اسکار (جای زخم) از خود بر جا می گذارد. البته در این افراد تورم ناشی از جراحی معمولاً خیلی زود بهبود پیدا می کند.
  2.  یکی از بزرگترین عوارض داشتن پوست نازک، پنهان کردن عیوب اسکلت بینی است که در این مورد پوست نازک بسیار ضعیف عمل می کند، به طوری که یک پوست نازک بینی فقط کمی بیشتر از یک دستمال کاغذی مرطوب قابلیت پنهان کردن دارد و حتی کوچک ترین عیوب اسکلت بینی به آسانی قابل مشاهده هستند.
  3. از عوارض دیگر داشتن پوست نازک بینی این است که هنگام جراحی بینی، پوست تمایل به منقبض شدن دارد، این انقباض بعد از جراحی، چارچوب بینی را از حالت طبیعی خود خارج می کند و در نهایت به ناهنجاری های ناخوشایند منتهی می شود.
  4.  به همین دلیل بزرگترین چالش جراحی زیبایی بینی در افرادی که دارای پوست بینی فوق العاده نازکی هستند، رسیدن به یک اسکلت بینی صاف، هموار و محکم است. در صورتی که محقق شدن این شرایط سخت و یا غیر ممکن باشد  به طور مصنوعی ضخامت پوست را افزایش می دهند تا عیوب بینی بهتر پوشیده شود.
  5. پوست بینی با پیوند غشا میانی پوست می تواند به طور مصنوعی ضخیم تر شود اما دوام این پیوند نیاز به یک منبع خون رسانی سالم در پوست دارد. پوست های نازک معمولاً بیشتر در معرض قرمز شدن و تشکیل رگ های عنکبوتی قرار دارند، البته درمان های لیزری اغلب در از بین بردن این مشکلات بعد از عمل جراحی مؤثر خواهد بود.

نوع پوست بینی

عوارض ناشی از پوست ضخیم در جراحی زیبایی بینی چیست؟

  1. تنها مزیت پوست های بسیار ضخیم این است که برخلاف بینی هایی با پوست نازک، همه ی عیوب واضح در اسکلت بینی را به طور کامل می پوشاند. پوست بسیار ضخیم یکی از چالش برانگیز ترین مسایل و بعضی مواقع یکی از موانع غیر قابل عبور در جراحی بینی به شمار می رود .
  2. پوست ضخیم مشخصات بینی را به وسیله ی پوشاندن اسکلت بینی کاهش می دهد. ویژگی های مطلوب اسکلت بینی پنهان می شود و نوسانات ظریف سطح اسکلت بینی که سبب زیباتر شدن و توازن بینی می شود از دست می رود.
  3. چارچوب ضعیف غضروف نیز که در این نوع بینی ها بیشتر دیده می شود فقط پنهان کردن برجستگی ها را تشدید می کند.
  4. پوست های بسیار ضخیم فشار بیشتری بر روی غضروف بینی وارد می کنند در حالی که در پوست های نازک، پوست بینی فشاری بر روی غضروف وارد نمی کند.
  5. این فشار باعث فروپاشی پیشرونده ی اسکلت بینی و بد شکلی بینی خواهد شد.بنابراین لازم است همزمان با جراحی بینی ، پشتیبان ساختاری بینی نیز تقویت شود تا بهترین نتیجه را از جراحی زیبایی بینی داشته باشیم . این کار یک چارچوب بینی محکم و جذاب را که می تواند وزن اضافی ناشی از پوست های ضخیم را متحمل شود تضمین می کند.
  6. در واقع بدون داشتن چارچوب غضروف امن و محکم ، داشتن یک بینی با ثبات و متناسب در بیمارانی که دارای پوست ضخیم هستند تقریبا غیر ممکن است.
  7. یک اسکلت بندی خوب و محکم برای بینی های با پوست ضخیم علاوه بر محافظت در برابر فروپاشی ساختاری، سبب آسان شدن کشیدن پوست نوک بینی برای اصلاح برجستگی های سطحی بینی می شود.
  8. پوست های خیلی ضخیم علاوه بر ضخامت و وزن اضافی، همچنین بیشتر در معرض تورم و التهاب بعد از جراحی قرار دارند. در بیمارانی که پوست بینی ضخیمی دارند، تورم بعد جراحی به ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان برای بهبود کامل نیاز دارد .
  9. همچنین بیشتر افرادی که پوست بینی ضخیمی دارند مستعد ابتلا به تشکیل بافت های زائد در زیر پوست هستند . دراین افراد به دلیل ضخامت پوست بینی و بافت های زیر پوستی که ممکن است ایجاد شود پیشرفت های جراحی برای شکل دهی به بینی تاثیر خود را از دست خواهد داد.

 

رینوپلاستی تقویتی

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مقالات

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت