عوارض جراحی بینی چیست؟

امروزه جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در سراسر دنیاست و ایران به علت آمار بالا جراحی بینی و پزشکان حاذق به عنوان پایتخت جراحی بینی در جهان شناخته شده است. اما همواره این نگرانی وجود دارد که این جراحی پر طرفدار چه عوارضی دارد و این سوال بوجود می آید که عوارض جراحی بینی چیست؟

عوارض جراحی بینی

عوارض جراحی بینی را به دو گروه کلی تقسیم می شود:

1-انسداد تنفسی:

اگر بعد از جراحی زیبایی بینی، حفرۀ داخل بینی تنگ شود و تنفس از بینی برای فرد سخت شود، بیمار از علائمی مثل تنفس دهانی،خشک شدن گلو به هنگام خواب، تنفس صدادار و کاهش حس بویایی رنج می برد.

2-تغییرات نامطلوب ظاهر بینی:

اگر جراح بینی از تجربۀ کافی برخوردار نباشد علاوه بر مختل شدن عملکرد بینی این احتمال وجود دارد که ظاهر بینی فرم مطلوب و مورد نظر را پیدا نکند و به شکل نامطلوبی در آید.

 مشکلات تنفسی بعد از جراحی زیبایی بینی

اگر اصول حفظ تنفس در جراحی زیبایی بینی رعایت نشود و تنفس بیمار فدای کوچک تر شدن ظاهر بینی شود ، مشکلات تنفسی متعددی مثل سوت کشیدن بینی ، تنگی نفس موقع فعالیت، احساس خفگی موقع خواب ، خشکی گلو و فس فس کردن موقع خواب و حتی خرخر شبانه ایجاد می شود. کسانی که قبل از انجام جراحی ، انحراف بینی و مشکل تنفسی دارند، یا کسانی که مشکلات آلرژی شدید دارند و یا کسانی که غضروفهای نازک و بینی بلندی دارند ، بیشتر در معرض مشکلات تنفسی می باشند.

علل انسداد تنفسی بعداز جراحی زیبایی بینی چیست؟

1-اصلاح نکردن انسدادهای مکانیکی : در صورت بزرگی شاخک های بینی و یا انحراف تیغۀ بینی ، جراح باید در حین عمل این موانع به ظاهر مختصر را هم برطرف کند. زیرا با کوچک تر شدن بینی ، این موانع به ظاهر بی اهمیت باعث انسداد مسیر تنفسی خواهد شد.

2-تورم مخاط داخل بینی : سینوزیت مزمن و یا آلرژی شدید، سبب تورم مخاط داخل بینی و انسداد تنفسی می شود.

3-چسبندگی های داخل بینی : اگر جراح داخل بینی را زیاد دستکاری کند باعث زخمی شدن مخاط بینی می شود و اگر مخاط های زخمی شده در مجاورت یکدیگر قرار گیرند به هنگام ترمیم به یکدیگر می چسبند و راه داخل بینی را تنگ می کنند.

4- تنگ کردن بیش از حد سوراخهای بینی

5-برداشتن بیش از اندازه از غضروف های نوک بینی: این امر منجر به تنگی مدخل بینی می شود.

جراحی بینی منگنه ای

علل تغیرات نامطلوب ظاهر بینی بعد از جراحی زیبایی بینی:

1-غیر قرینه نبودن سوراخهای بینی:

با توجه به سوراخها ی بینی فردی که عمل نکرده می بینید که معمولاً دو سوراخ بینی دقیقاً عین هم نیستند. ولی فردی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهد، بعد از جراحی انتظار دارد که سوراخها بینی کاملاً قرینه باشند. جراح در حین جراحی باید تلاش کند که میزان غیر قرینگی را برطرف کرده و تا آنجا که ممکن است آن را اصلاح نماید.

2-کجی بینی:

زمانی که انحراف تیغۀ بینی شدید باشد، این انحراف بر روی شکل ظاهری بینی هم تأثیر گذاشته و ظاهر بینی هم قرینه و صاف نخواهد بود. اصلاح کامل انحراف تیغۀ بینی از کجی ظاهری بعد از عمل جلوگیری می کند. حتی اگر انحراف تیغۀ داخلی بینی ، قبل از عمل خفیف باشد و جراح آن را در طی عمل زیبایی بینی اصلاح نکند، این کجی به جا مانده علاوه بر آن که ممکن است باعث انسداد بینی شود می تواند باعث کجی بعد از عمل بینی نیزشود.

3-غیر طبیعی بودن بینی:

نتیجه برداشتن میزان زیادی از بافت های بینی ، بینی ای می شود که قوس زیادی دارد و اصطلاحاً سرسره ای است، زاویه زیادی دارد و اصطلاحاً خوکی است و در نمای رخ هم خیلی باریک است. در نتیجه این بینی دیگر نمای نرمال و طبیعی را نداشته و ظاهری مصنوعی به فرد می دهد که مطلوب نیست. بنابراین جراح باید محتاط باشد و از ایجاد تغییرات زیادی که به بینی نمایی غیر طبیعی می دهد بپرهیزد

 4-منگنه ای شدن بینی:

به علت برداشتن بیش از حد از غضروف بینی ، فرورفتگی هایی در دوطرف بینی ایجاد می شود که علاوه بر اینکه به ظاهر بینی نمای نامطلوبی می دهد باعث می شود قسمت فرو رفته مانعی در مسیر راه هوایی باشد و فرد دچار انسداد بینی شود.

5-کاهش حس بویایی:

پایانه های اعصاب بویایی در سقف حفرۀ داخل بینی قرار دارند و این ناحیه در جراحی زیبایی بینی معمولاً دستکاری نمی شود بنابراین احتمال آسیب دیدن حس بویایی بعد از جراحی وجود ندارد مگر در دو حالت:

حالت اول: فرد از قبل مبتلا به پولیپ وسیع بینی بوده است و هم زمان با عمل زیبایی تحت عمل پولیپکتومی نیز قرار گرفته باشد. ممکن است پولیپ ها در قسمت نزدیک به سقف حفره بینی قرار گرفته باشند برداشتن آنها و دستکاری آن قسمت ممکن است منجر به آسیب دیدن پایانه های بویایی و در نتیجه کاهش حس بویایی فرد شود. بنابراین بهتر است اگر فردی مبتلا به پولیپ وسیع بینی است ابتدا در یک عمل مجزا پولیپ ها برداشته شوند و سپس با فاصلۀ چند ماه بعد جراحی زیبایی بینی انجام شود.

حالت دوم: بنا به عللی که ذکر شد، اگر فردی در اثر جراحی زیبایی بینی دچار انسداد بینی شود به همان میزان نیز دچار کاهش حس بویایی خواهد شد.زیرا برای این که بویی را حس کنیم باید مولکولهای فرّار آن ماده از طریق بینی خود را به پایانه های اعصاب بویایی برسانند. اگر بینی مسدود باشد این مولکولها نمی توانند وارد بینی شوند و اعصاب بویایی را تحریک کنند.

عمل جراحی زیبایی بینی یک عمل جراحی اورژانس نیست، و از طرفی مشکل ترین جراحی زیبایی در بدن می باشد، زیرا با عضوی با عملکردهای حیاتی پیچیده سروکار داریم. بنابراین افراد متقاضی جراحی زیبایی بینی برای پیشگری از  مواجه شدن با عوارض جراحی بینی باید پس از بررسی های دقیق و تحقیق لازم و صرف وقت در مورد انتخاب بهترین جراح بینی ، احتمال پیش آمدن عوارض را به حداقل برسانند.

 

چه کسانی به جراحی زیبایی بینی نیاز دارند؟

تقریبا 27 درصد مردم به جراحی زیبایی بینی نیاز دارند، مانند افرادی که کجی ‌بینی، بزرگی یا قوز بینی، انحراف بینی، یا زائده‌ای در بینی داشته باشند. البته به خود شخص بستگی دارد.

درباره کاندید مناسب جراحی بینی در اینجا بخوانید

چه کسانی نباید جراحی زیبایی بینی انجام دهند؟

انجام جراحی زیبایی بینی در اطفال، افراد مسن و کسانی که بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های خونی، عیوب انعقادی و امراض ناتوان‌کننده مزمن، عفونت‌های حاد، بیماری‌های روانی و قلبی شدید دارند، ممنوع می باشد.

آیا دفعات انجام جراحی زیبایی بینی محدودیت دارد؟

دفعات انجام جراحی زیبایی بینی محدودیتی ندارد، اما قطعا” هر چه بینی دفعات بیشتری جراحی شود، احتمال ایجاد عارضه بیشتر خواهد داشت. ولی این به این معنی نیست که افراد  در صورت وجود مشکل و اختلالات شدید جراحی های بعدی را انجام ندهند، زیرا اگر جراحی با دقت، با حوصله و تکنیک مناسب انجام شود، می‌تواند نتایج قبلی را بهبود بخشد.

 

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت