هر آنچه درباره لیفت پیشانی باید بدانید

لیفت پیشانی :

چین و چروک پیشانی علاوه بر گرفتن زیبایی از چهره، سن فرد را نیز بالاتر نشان می دهد. بر خلاف تصور مردم چروک پیشانی و خطوط عمیق روی آن به علت افزایش سن و پیری نیست، بلکه دلایلی چون استرس روزانه و خستگی مفرط سبب شکل‌گیری ناخواسته‌ی خطوط چروک پیشانی حتی در دوران جوانی می‌شود.

لیفت پیشانی که همزمان با آن، بالا بردن ابروها نیز انجام می‌شود، در شاد و جوان شدن چهره فرد بسیار مؤثر است. رفع چروک و افتادگی پوست صورت با انواع روش‌های مختلف جراحی و غیر جراحی لیفت صورت، بسته به شرایط و خواست بیمار و تشخیص پزشک انجام می شود.

روش‌های غیر جراحی مانند تزریق ژل و بوتاکس نتایج کوتاه مدتی دارند و نمی توانند چین و چروک‌های عمیق را رفع کنند؛ اما جراحی لیفت پیشانی، تغییرات بیشتری در چهره ایجاد می‌کنند و ماندگارتر هستند و بهترین روش رفع چروک های عمیق صورت برای طولانی مدت می باشند.

لیفت پیشانی

 

علت ایجاد چین و چروک در صورت چیست؟

با پیر شدن پوست، بافت‌های چربی زیر آن مصرف می‌شود، کلاژن‌سازی پوست کاهش می‌یابد، پوست خاصیت الاستیک و کشسانی خود را از دست می‌دهد و با وجود گرانش زمین، رفته رفته پوست صورت و پیشانی به سمت پایین حرکت می‌کند. این عارضه به شکل چین و چروک‌هایی در پوست دیده می‌شود.

 

عوامل ایجاد چین و چروک در صورت چیست؟

افزایش سن و پیر شدن پوست

قرارگیر گرفتن مداوم زیر نور آفتاب

استفاده بیش از اندازه از ماهیچه‌های پیشانی

استرس روزانه

خستگی مفرط

این عوامل سبب شل شدن پوست صورت و ایجاد چین و چروک در پیشانی، خطوط اخم و اطراف ابروها می‌شوند و حتی ممکن است ابروها روی چشم‌ها بیفتد و حالت پیرتری به چهره بدهد.

 

لیفت پیشانی چیست؟

لیفت پیشانی به معنی بالا کشیدن پیشانی است. در این روش، با انجام یک جراحی ساده، پوست پیشانی به همراه بافت و ماهیچه‌های زیر آن بالا کشیده می‌شود. به این ترتیب چین و چروک‌های پیشانی رفع می‌شود. حتی می‌توان همزمان ابروها را نیز بالا کشید و چهره جوان‌تر و جذاب‌تری به دست آورد.

بعضی افراد برای جراحی پلک بالا و بزرگ‌تر کردن چشم‌ها به جراح زیبایی مراجعه می‌کنند، اما بعد از معاینه مشخص می‌شود که مشکل اصلی این افراد در افتادگی پوست پیشانی و پایین آمدن ابرو است. انجام بلفاروپلاستی نه تنها مشکل این افراد را حل نمی کند، بلکه فاصله ابرو و چشم فرد کاهش می‌یابد و مشکلش تشدید می‌شود.

بنابراین قبل از انجام هرگونه جراحی زیبایی صورت، بهتر است با یک پزشک فوق تخصص جراحی زیبایی مشورت نمایید. در یک جلسه مشاوره و معاینه مشخص خواهد شد که کدام روش جراحی برای جوان‌سازی چهره شما مناسب است و کدام تکنیک جراحی کارکرد بهتری برای شما خواهد داشت.

 

لیفت پیشانی

 

چه کسانی کاندید جراحی لیفت پیشانی هستند؟

افرادی که عوارض زیر در صورت آنها ایجاد شده است، با کمک روش ها و تکنیک های جراحی لیفت صورت به چهره ای جوان و شاداب دست پیدا می کنند.

خطوط عمیق در پیشانی

ابروهای شل و افتاده که چهره  را اخمو، ناراحت و خسته نشان می دهد.

خطوط اخم بین ابروها که چهره را پیر و عبوس نشان می دهد.

 

انواع روش‌های لیفت پیشانی چیست؟

لیفت کرونال

این روش برای افرادی که پیشانی بلندی دارند و یا چین و چروک عمیق پیشانی همراه با افتادگی شدید ابرو دارند به کار می رود. در این روش یک برش سراسری در بالای پیشانی قبل از خط رویش مو و یا بعد از مرز رویش در بین موها ایجاد می‌شود. برش از بالای یک گوش شروع می‌شود، در مرز رویش مو و پیشانی ادامه پیدا می‌کند و به بالای پیشانی می‌رسد و به سمت بالای گوش دیگر می‎رود. بعد از برش جراح تمام بخش‌های مختلف پیشانی، عضلات و همچنین ابروها را به مقدار مورد نیاز بالا می کشد. سپس پوست اضافه برش می‌خورد و محل برش بخیه زده می‌شود.

ماندگاری لیفت کرونال بسیار بالا است زیرا در این روش از دو تکنیک جدید SMAS (Superficial Musculoaponeurotic System)  برای کشیدن لایه‌های میانی پوست و (Minimal Access Cranial Suspension) MACS برای کشیدن لایه‌های عمیق پوست استفاده می‌شود و در صورت مراقبت مناسب از پوست، تا ده‌ها سال نتایج آن باقی می‌ماند. این دو تکنیک ماندگاری لیفت را افزایش می‌دهد درحالی که در گذشته تنها لایه‌های سطحی پوست کشیده می‌شد و پس از چند سال پوست به حالت اول برمی‌گشت.

لیفت اندوسکوپیک

در این روش بالا کشیدن پوست پیشانی با کمک اندوسکوپ انجام می شود. اندوسکوپ وسیله‌ای است که به زیر پوست هدایت می‌شود و جراح با کمک دوربین و چراغی که در نوک آن قرار دارد، بافت‌های زیر پوست را می بیند و لایه‌های میانی و عمیق پوست را از استخوان پیشانی جدا کرده و بالا می کشد.

چند ویژگی مهم لیفت اندوسکوپیک

عدم برش‌های زیاد و طولانی در پوست

بهبود هرچه سریع‌تر

دوران نقاهت کوتاه‌تر

عدم وجود خط برش و جای بخیه‌ها

کمتر تهاجمی بودن این جراحی

لیفت اندوتاین

اندوتاین، یک وسیله نواری و باریک است که زیر پوست پیشانی کار گذاشته می‌شود. نوارهای اندوتاین ظاهری پلاستیکی دارد، اما دقیقا از جنس مواد بی‌خطر بخیه‌های جذبی هستند. اندوتاین درواقع از یک ماده گیاهی تهیه می‌شود و پس از شش ماه، جذب بافت‌های بدن شده و از بین می‌رود. دندانه و شاخک‌های ریزی که روی نوارهای اندوتاین قرار دارد، به درون بافت زیر پوست فرو می‌رود، جراح با کشیدن اندوتاین به سمت بالا، پوست پیشانی و ابرو را بالا می کشد.

روش اندوتاین از دیگر روش‌های جراحی لیفت پیشانی آسان‌تر است و معمولاً نتایج خوب و همگنی را ایجاد می‌کند. ماندگاری این روش بین ۸ تا ۱۲ سال است و به کسانی توصیه می‌شود که چین و چروک عمیقی در پیشانی خود ندارند.

 

مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت پیشانی

درد، کبودی و ورم در پیشانی و اطراف چشم‌ها طبیعی است. تورم در دو روز اول بیشتر خواهد شد که حتی ممکن است به بسته شدن چشم‌ها منجر شود. این واکنش طبیعی بدن است و به مرور رفع می‌شود. با انجام کمپرس سرد تا سه روز و سپس کمپرس گرم تا سه روز دیگر، ورم و کبودی کاهش خواهد یافت.

تا سه روز بعد از جراحی نباید به حمام بروید.

برای رفع درد و جلوگیری از عفونت مسکن و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

پانسمان بعد از دو روز برداشته می‌شود و بخیه‌ها بعد از ۷ تا ۱۰ روز کشیده می‌شوند.

تا ۴ روز باید استراحت کنید و تا دو هفته هرگونه فعالیت بدنی سنگین یا سریع ممنوع است. حتی بلند شدن و نشستن نیز باید به آرامی انجام شود. البته استراحت مطلق ممنوع است و باید کمی تحرک داشته باشید.

مصرف نمک را کاهش داده و مصرف مایعات و میوه و سبزی تازه را افزایش دهید. میوه آناناس و کیوی و همچنین ماهی و میگو به بهبود زودتر جای زخم‌ها کمک می‌کند.

برای رسیدن به نتیجه نهایی لیفت و رفع چین و چروک پیشانی باید چند ماه صبر کنید. معمولاً بعد از شش ماه تمام ورم‌ها رفع خواهد شد و پوست شما به فرم نهایی و ماندگار خود می‌رسد.

تزریق بوتاکس

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت