آموزش چسب زدن بینی

سرانجام، عمل بینی شما به اتمام رسیده و به جز تورم موجود بر روی بینی، به نظر می‌رسد که همه چیز بسیار خوب پیش رفته و آنچه که انتظار داشته‌اید، اکنون آشکار شده است. حالا می‌توانید از داشتن یک بینی جدید در باقی زندگی خود لذت ببرید. اما برای اتمام اقدامات پس از اجرای این روند، لازم است مرحله‌ای به نام “چسب زدن بینی” را نیز یاد بگیرید و برای مدت مشخصی، این مرحله را به دستور پزشک خود اجرا کنید. چسب زدن بینی، گام مهمی در مسیر بهبودی بعد از جراحی بینی است. این کار به کاهش تورم و کبودی کمک می کند و باعث می شود که بینی سریع تر به شکل جدید خود درآید. چسب زدن همچنین از بینی در برابر آسیب محافظت می کند. پس، اگر بینی خود را عمل کرده اید، از چسب زدن آن غافل نشوید. این کار، علاوه بر کمک به بهبود سریع تر ، به شما کمک می کند تا نتیجه بهتری از عمل خود بگیرید.
 
 

آیا چسب زدن بعد از عمل بینی فایده دارد؟

استفاده از چسب بعد از جراحی بینی مزایای بی شماری دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • تورم و التهاب را کاهش می دهد: چسب زدن بینی به عنوان یک اقدام تسکین دهنده عمل می کند و به کاهش تورم و التهاب در ناحیه جراحی شده کمک می کند.
  • محافظت در برابر خطرات خارجی: با توجه به تغییراتی که در ساختار بینی ایجاد می شود، چسب به عنوان یک لایه محافظ موثر عمل می کند و از بروز مشکلات جدید مانند زخم، خونریزی یا عفونت در ناحیه بینی جلوگیری می کند.
  • سازگاری با تغییرات جراحی: این روش به بینی اجازه می دهد تا با تغییرات جراحی سازگار شود. غضروف ها و بافت های نرم بعد از جراحی زیبایی بینی شکل جدیدی به خود می گیرند و استفاده از چسب بینی روند بازگرداندن فرم بینی به حالت ایده آل را تسهیل می کند.
  • روند بهبودی را تسریع می کند: پانسمان بینی با کاهش تورم و جلوگیری از مشکلات بعد از عمل به بهبود سریعتر بیمار کمک می کند.
  • استفاده از داروهای موضعی: با استفاده از چسب‌ها می‌توانید از داروهای موضعی و ضد التهابی به طور موثرتری در ناحیه بینی استفاده کنید و این به بهبود سریع‌تر آن کمک می‌کند. استفاده موثر و صحیح از چسب بعد از جراحی بینی نقش مهمی در موفقیت جراحی و بهبودی بیمار دارد.

به بیمارانی که تحت این نوع عمل قرار می گیرند توصیه می شود مراقبت های پس از عمل و استفاده صحیح از چسب را از پزشک خود بپرسند و دستورالعمل ها را به دقت رعایت کنند.

تا چه مدت بعد از عمل باید از چسب استفاده کرد؟

ما معمولا اسپلینت را بعد از 5 روز تا یک هفته از روی بینی بر می‌داریم و پس از آن از چسب استفاده می‌کنیم. چسب در کل در شکل بینی هیچ تاثیری نخواهد داشت. چسب تنها به کاهش ورم بینی در دوره بعد از عمل جراحی کمک می‌کند. خصوصا در بیمارانی که پوست ضخیم‌تری دارند ما بهشون توصیه می‌کنیم که مدت طولانی‌تری عمل چسب زدن را انجام دهند. جراحان مختلف نظرات متفاوتی دارند در مورد طول مدت چسب زدن دارند و از دوره‌های کوتاه مدت تا دوره‌های طولانی مدت بین افراد مختلف استفاده می‌شود.

از چه چسبی استفاده کنیم؟

روش چسب زدن بینی

چسب‌های 1 تا 1.5 سانتی متری مناسب است. چسب‎‌ها باید چسب‌های کاغذی ضد حساسیت باشند تا آسیبی به پوست نرسانند و از عوارض بعدی روی پوست بیمار جلوگیری شود.

چرا باید بعد از عمل بینی چسب بزنیم؟

دلیل استفاده از چسب بینی بعد از جراحی این است که پوست بینی تغییر شکل می دهد تا به خوبی به استخوان و غضروف زیرین بچسبد و سطحی برابر با بافت های زیرین داشته باشد. این فرآیند اساسا برای بهبود شکل و ظاهر صورت انجام می شود.

پس از جراحی، زمانی که پوست به آرامی به موقعیت اولیه خود باز می گردد و ارتباط بین آن و بافت های زیرین بهبود می یابد، چسب به عنوان یک ابزار ثابت کننده اهمیت زیادی پیدا می کند. این چسب با استفاده از یک فرآیند حرفه ای اعمال می شود تا اطمینان حاصل شود که پوست به بافت های زیرین متصل شده تا تعادل مورد نیاز برای بینی زیبا و طبیعی ایجاد گردد.

آموزش چسب زدن بعد از عمل بینی

چسب زدن بینی

قبل از آموزش نحوه چسب زدن بینی بعد از جراحی، بهتر است که پوست روی بینی و گونه‌ها با یک پد الکلی دقیقاً تمیز شود. این اقدام کمک می‌کند تا تمام روغن‌ها، چربی‌ها و مواد آرایشی که ممکن است از چسبیدن نوارهای چسب جلوگیری کنند، پاک شوند.

برای انجام روش چسب زدن بینی پس از جراحی زیبایی به بهترین نحو، این کار را در مقابل آینه انجام دهید. تکه‌ای از نوار را به اندازه کافی بلند ببرید تا بتوانید آن را به طریقی مناسب روی بینی قرار دهید و دو طرف آن را به سمت گونه‌ها ادامه دهید. هنگامی که از بالا به پایین حرکت می‌کنید، طول نوارها نیز باید افزایش یابد تا با نقاط مختلف پل بینی هماهنگ شوند و چسب کافی داشته باشند.

در هنگام چسباندن نوار روی بینی، آن را با دقت بکشید و به سمت پایین بیاورید تا با پوست تماس پیدا کند. اما هنوز کنارهای آن نچسبانید. حواستان باشد که چسب را به شدت روی پوست بکشید و سپس لبه های چسب را به سمت پایین وصل کنید. بعد از این مرحله به پوست یک فشار کنترل شده وارد کنید تا بر روی استخوان و غضروف زیرین به خوبی قرار بگیرد.

هنگامی که نوار اول به خوبی چسبید، می‌توانید به چسباندن نوارهای بعدی بپردازید. حتماً اطمینان حاصل کنید که هر نوار چسبی که اضافه می‌کنید، تا حدودی با نوار قبلی همپوشانی داشته باشد (30-50٪). به عبارت دیگر، نوارها باید با یکدیگر هماهنگ شوند.

پس از انجام این مراحل، بینی شما باید به شکلی باشد که نوارهای چسب آن را به خوبی به بافت زیرین آن چسبانده و آن را فشرده کرده باشند. یک ظاهر شل و ناصاف نمی‌تواند از فایده مطلوبی برخوردار باشد.

 

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ولی الله خردمند
ولی الله خردمند
1 سال قبل

با سلام وقت بخیر بنده ۳۵ سال دارم به مدت ۸ سال حس بویایی و چشایی را از دست دادم و بینی ام کیپ میشه و صدام تو دماغی میشه .در فصل های سرد سال و برخورد باد سرد به صورتم دچار خلط بینی شدید و در برخی موارد به همراه خون و حتی مزه دهانم انگار طعم عفونت داره که با میف دچار سردرد و کتف راستم هم الان یک ساله و بعضا گرفتگی عضلات قسمتهایی از بدنم را احساس میکنم متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کردم گفت پولیپه باید عمل کنی و خیلی دارو بهم داد بعداز دو هفته حس بویاییم برگشت و بخاطر مصرف قرص روزانه بیش از حد دیگه دارو نخوردم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید که آیا پولیپه یا انحراف بینی ی سینوزیت مزمن با دارو و اسپری و قرص حل میشه یا باید عمل کنم ممنون

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت