گوشت اضافه بعد از جراحی بینی : علت ، پیشگیری و درمان

فهرست مطالب

یکی از نگرانی های بیماران بعد از جراحی زیبایی بینی این است که در محل برش های جراحی ، گوشت اضافه یا اصطلاحا کلوئید تشکیل شود. طبیعی است که وجود این گوشت های اضافی ، زیبایی نتیجه بعد از عمل بینی را تحت تاثیر قرار می دهند. اگر می خواهید علت پیدایش کلوئید بعد از جراحی بینی را بدانید و از راه های پیشگیری و درمان گوشت های اضافی اطلاعات کامل داشته باشید ، به ادامه این مطلب توجه کنید. 

 

گوشت اضافه بعد از جراحی بینی

 

منظور از کلوئید چیست؟

در بعضی موارد جراحی ، پس از آسیب دیدگی پوست بینی ، فرآیند ترمیم کامل صورت نمی گیرد و میزانی از زخم ایجاد شده به صورت بافت قرمز و سفت به شکل گوشت اضافه که به آن کلوئید گفته می شود در محل باقی می ماند. همانطور که گفتیم اکثر افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند، بعد از جراحی نگران به وجود آمدن کلوئید در بینی خود هستند. البته بینی تعداد کمی از افراد مستعد بروز گوشت اضافه پس از جراحی می باشد.

در افرادی که بینی آنها پس از جراحی کلوئید تولید می کند ، بهتر است که جراحی آنها به روش بسته انجام شود؛ زیرا در جراحی باز ، شکاف هایی در وسط بینی ، در ناحیه خارجی آن ایجاد می شود و مکانی مناسب برای ایجاد گوشت اضافی فراهم می کند؛ ولی در جراحی بسته ، برش در داخل بینی انجام می شود و احتمال تشکیل کلوئید به حداقل می رسد.

علت تشکیل کلوئید یا گوشت اضافه بعد از عمل بینی چیست؟

تشکیل کلوئید یا گوشت اضافه بعد از عمل بینی پدیده‌ ای است که می ‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه به طور کامل به علل این مشکل می‌پردازیم :

  1.  استعداد ژنتیکی: برخی افراد به طور ژنتیکی مستعد تشکیل کلوئید هستند. این ویژگی در برخی نژادها (مانند آفریقایی‌ها و آسیایی‌ ها) بیشتر دیده می‌شود.
  2.  واکنش بیش از حد بدن به زخم : گاهی بدن در روند ترمیم زخم ، کلاژن بیش از حد تولید می‌کند که این امر منجر به تشکیل بافت اسکار برجسته و ضخیم می‌شود.
  3.  التهاب طولانی مدت: التهاب مزمن در محل جراحی می‌تواند باعث تحریک تولید بافت اضافه شود.
  4. عفونت: وجود عفونت در محل جراحی بینی روند بهبودی را مختل کرده و منجر به تشکیل گوشت اضافی شود.
  5.  تکنیک جراحی: برش‌ های نامناسب یا بخیه ‌های بیش از حد محکم می‌ توانند خطر تشکیل کلوئید را افزایش دهند.
  6.  فشار یا کشش بیش از حد: فشار مداوم (مثلاً استفاده زود هنگام از عینک) یا کشش بیش از حد پوست ، امکان دارد ایجاد کلوئید یا گوشت اضافی بعد از عمل را تحریک کند.
  7.  سن بیمار: افراد جوان ‌تر معمولاً بیشتر در معرض خطر تشکیل گوشت اضافه هستند.
  8.  عدم رعایت مراقبت‌های پس از جراحی: عدم پیروی از دستورات پزشک در مورد مراقبت از زخم می ‌تواند ریسک تشکیل کلوئید بعد از عمل بینی را بالا می برد.
  9.  استرس و هورمون‌ها: استرس و تغییرات هورمونی می‌ توانند بر روند بهبودی تأثیر گذاشته و احتمال ایجاد گوشت های اضافه بعد از جراحی بینی را افزایش می دهد.
  10.  سابقه قبلی کلوئید: افرادی که قبلاً کلوئید داشته ‌اند ، بیشتر در معرض خطر تشکیل مجدد آن هستند.

جراح چگونه میتواند از بروز گوشت اضافه در بینی پس از جراحی جلوگیری می کند؟

یک جراح خوب بینی ، با مهارت در تکنیک های جراحی بینی و دقت و توجه در نوع پوست افراد و مراقبت های بعد از جراحی ، از بروز تشکیل کلوئید پس از عمل رینوپلاستی جلوگیری می کند. جراح باید در هنگام ایجاد برش و بخیه زدن پره های بینی دقت بالایی داشته باشد ؛ زیرا پره های بینی جزو حساس ترین بخش در جراحی بینی محسوب می شوند.

احتمال ایجاد گوشت اضافه در افرادی که بینی های گوشتی دارند بیشتر است ؛ از این رو افرادی که بینی گوشتی دارند باید در انتخاب جراح خود دقت بسیار زیادی داشته باشند. جراح با تجربه و ماهر ، جراحی و بخیه زدن را با مهارت و ظرافت بالایی انجام می دهد تا از ایجاد اسکار و کلوئید پس از جراحی بینی پیشگیری کند.

راه های پیشگیری و درمان کلوئید بینی

کلوئید پس از جراحی بینی به صورت برجستگی در محل برش جراحی به وجود می آید. خوشبختانه برای جلوگیری از تشکیل گوشت های اضافه بعد از جراحی بینی ، راهکارهایی وجود دارد که کمعمولا توسط پزشک در اختیاز شما قراز میگیرند.

پیشگیری با استفاده از پماد مخصوص:

پزشک به منظور پیشگیری از ایجاد گوشت اضافی بعد از جراحی ، پماد مخصوصی برای بیمار تجویز می نماید که بیمار باید طبق دستور و در زمان مشخص و به روش صحیح پماد را در ناحیه مورد نظر به مدت ۲ الی ۳ دقیقه مالیده و ماساژ دهد. در صورت عدم ماساژ ممکن است پماد اثری نداشته باشد.

دکتر امین آمالی

دکتر امین آمالی متخصص گوش ، حلق و بینی ، جراحی زیبایی بینی و صورت ، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس هستند. ایشان فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده است. همچنین دکتر آمالی بیش از 15000 جراحی موفق را در کارنامه خود دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مجله های پزشکی

اشتراک گذاری مقاله

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت