گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی

گرفتگی بینی بعد از جراحی ، مشکل تنفسی که در حالت عادی، در مواقع آلرژی و سرماخوردگی شایع است، یکی از مشکلات رایجی است که پس از رینوپلاستی به علل مختلفی ایجاد می‌شود و موجب اختلال در تنفس  فرد می شود. به طور مثال: گرفتگی بینی پس از جراحی بینی می تواند به دلیل خونریزی و تورم بینی پس از جراحی باشد. تورم بینی بعد از جراحی بینی، عارضه ای طبیعی است که ممکن است موجب انسداد و گرفتگی بینی شود و تنفس فرد را به صورت جزئی دچار مشکل کند. این عارضه مشکل حادی نبوده و با کاهش تورم و رعایت مراقبت های توصیه شده، به راحتی برطرف می گردد.

ولی باید بدانید که گرفتگی بینی پس از جراحی بینی، ممکن است علل مهمتری مانند عوارض ناشی از جراحی نامناسب و غیرحرفه ای داشته باشد که عدم تشخیص علت و برطرف نشدن آن می تواند برای فرد مشکلات تنفسی ماندگار و عوارض شدیدتری را به وجود آورد. بنابراین تشخیص صحیح علت گرفتگی بینی پس از جراحی بینی، در رفع گرفتگی و درمان مشکلات تنفسی ناشی از آن بسیار حائز اهمیت بوده و نیاز به معاینه دقیق و تشخیص ماهرانه یک جراح و متخصص متبحر و با تجربه رینوپلاستی دارد.

 

گرفتگی بینی بعد از جراحی

 

علت و عوامل گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی چیست؟

 

وجود پانسمان‌ و تامپون درون حفره های بینی

وجود پانسمان‌ و تامپون درون حفره های بینی از عواملی است که راه تنفس فرد را بسته و تنفس او را دچار مشکل می‌کند. طبعاً بعد از خارج کردن پانسمان‌ها گرفتگی بینی رفع شده و تنفس فرد بهبود می‌یابد. در روش نوین جراحی در جهان از تامپون استفاده نمی شود و دکتر امین آمالی در جراحی های خود از تامپون استفاده نمی کنند و زیباجو پس از جراحی به راحتی میتواند با بینی نفس بکشد.

 

وجود لخته های خون درون حفره های بینی

خونریزی بینی پس از جراحی به دلیل جراحات وارده به عروق داخل بینی طبیعی بوده و خشک شدن این لخته های خون درون حفره های بینی می‌تواند یکی از علت‌های گرفتگی بینی و بروز مشکل در تنفس فرد باشد. جراح این مشکل را با پاکسازی حفره های بینی از لخته های خون و مهار خونریزی بینی، برطرف می نماید. بیمار نیز با توجه کردن به توصیه های پزشک و شستشوی مرتب بینی و سینوس های خود با سرم سدیم کلراید می تواند از خونریزی و احتقان بینی خود پیشگیری کند.

 

خشکی بینی بعد از جراحی

احساس خشکی در بینی پس از رینوپلاستی، به دلیل کاهش توربینت بینی عارضه ای طبیعی است. (توربینت بینی بخش مهمی از بینی است که دمای هوا را گرم می‌کند، حسگرهای محیطی را ارزیابی می‌کند و هوای مناسب را به داخل ریه هدایت می‌کند.) وقتی توربینت کاهش می یابد، دما و رطوبت هوای تنفسی به طور طبیعی تنظیم نخواهد شد، در چنین شرایطی فرد دچار خشکی بینی خواهد شد. برای رفع این حالت جراح استفاده از اسپری سالین یا سدیم کلراید را که موجب افزایش رطوبت در حفره های بینی می‌شود، به بیمار توصیه می کند. چرب کردن داخل بینی با استفاده از پماد ویتامین آ یا وازلین نیز می‌تواند خشکی بینی را کاهش دهد. عدم درمان خشکی بینی سبب پارگی و خونریزی رگهای داخلی بینی شده و فرد را دچار خون دماغ می کند.

 

تورم بینی بعد از جراحی

یکی دیگر از دلایل گرفتگی بینی پس از جراحی بینی، تورم پس از جراحی است. جهت کاهش تورم و رفع انسداد بینی، راهکارها و توصیه هایی به بیمار می شود که با انجام و رعایت آنها، تورم کاهش یافته و مشکل تنفسی و گرفتگی بینی بیمار برطرف می شود.

 

گرفتگی بینی بعد از جراحی

 

مشکلات ساختاری بینی ناشی از جراحی نادرست   

گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی حاد پس از جراحی بینی، می تواند به دلیل نوع جراحی و عوارض ناشی از یک جراحی غیر متبحرانه باشد. این مشکلات ممکن است به دلیل جراحی نامناسب پولیپ بینی یا انحراف تیغه بینی به وجود بیایند. اگر انحراف بینی یا پولیپ بینی به خوبی درمان نشده باشند، فرد دچار گرفتگی بینی و مشکلات شدید تنفسی خواهد شد. این مشکلات معمولاً در زمان‌های خواب و استراحت به شدت بروز می‌کند و برای رفع آنها ساختار بینی فرد باید توسط یک جراح ماهر و با تجربه، جراحی ترمیمی و بازسازی شود.

 

علائم گرفتگی بینی بعد از جراحی

  • کیپ شدن بینی : کیپ شدن بینی و کاهش حجم هوای دریافتی از مجاری تنفسی نشانه ی گرفتگی بینی پس از جراحی بینی است.
  • خروپف : علامت بارز دیگری از گرفتگی بینی و اختلال در تنفس بعد از جراحی رینوپلاستی است.
  • آپنه خواب : آپنه خواب بعد از جراحی می تواند نشانه ای از بروز اختلال تنفسی شدید بعد از رینوپلاستی باشد.
  • عدم خروج ترشحات سینوسی و سردردهای سینوسی : می تواند نشانه‌ ی دیگری از شدت اختلال تنفسی بعد از جراحی بینی باشد.

 

با توجه به مطالبی که ذکر شد، انتخاب پزشک متخصص و باتجربه ی رینوپلاستی تأثیر مستقیمی بر کاهش ریسک اختلالات تنفسی بعد از جراحی دارد. شما می توانید با انتخاب یک جراح متبحر به نتیجه مطلوب جراحی بینی خود اطمینان داشته باشید و با استفاده به موقع از داروهایی که پزشکتان تجویز کرده و با جدی گرفتن مراقبت های پس از جراحی، عوارض پس از جراحی از جمله گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی را کنترل و پیشگیری کنید.

 

درمان خارش بینی

 

دکتر امین آمالی

متخصص گوش، حلق و بینی، جراحی زیبایی بینی و صورت، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس، جراحی اختلالات خواب و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده ، دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و تجربه‌ ۱۵۰۰۰ عمل جراحی زیبایی و درمانی موفق را دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

اشتراک گذاری مقاله

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت