گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی طبیعی است؟

فهرست مطالب

تصور کنید بعد از مدتی انتظار بعد از جراحی بینی ، بالاخره باندها را از روی بینی خود برمی‌دارید. اما احتمال دارد به جای لذت بردن از ظاهر جدیدتان ، با هر نفس با چالشی جدید روبرو می‌شوید. گرفتگی بینی بعد از جراحی یک امر شایع در بین اکثر بیماران است. مشخصا کیپ بودن بینی تنفس را به زحمت می‌اندازد و خواب شبانه را برای شما دشوار می‌کند. اما نگران نباشید! این گرفتگی و کیپ بودن بینی معمولاً موقتی است و با گذر زمان و رعایت برخی نکات ساده ، به مرور برطرف می‌شود.

 

 

علت و عوامل گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی چیست؟

کیپ بودن بینی شما بعد از جراحی علت های مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین موارد آن اشاره می کنیم : 

وجود پانسمان‌ و تامپون درون حفره های بینی

وجود پانسمان‌ و تامپون درون حفره های بینی از عواملی است که راه تنفس فرد را بسته و تنفس او را دچار مشکل می‌کند. طبعاً بعد از خارج کردن پانسمان‌ها گرفتگی بینی رفع شده و تنفس فرد بهبود می‌یابد. در روش نوین جراحی در جهان از تامپون استفاده نمی شود و دکتر امین آمالی در جراحی های خود از تامپون استفاده نمی کنند و زیباجو پس از جراحی به راحتی میتواند با بینی نفس بکشد.

وجود لخته های خون درون حفره های بینی

خونریزی بینی پس از جراحی به دلیل جراحات وارده به عروق داخل بینی طبیعی بوده و خشک شدن این لخته های خون درون حفره های بینی می‌تواند یکی از علت‌های گرفتگی بینی و بروز مشکل در تنفس فرد باشد. بهترین دکتر عمل بینی تهران ، این مشکل را با پاکسازی حفره های بینی از لخته های خون و مهار خونریزی بینی ، برطرف می نماید. بیمار نیز با توجه کردن به توصیه های پزشک و شستشوی مرتب بینی و سینوس های خود با سرم سدیم کلراید می تواند از خونریزی و احتقان بینی خود پیشگیری کند.

خشکی بینی بعد از جراحی

احساس خشکی در بینی پس از رینوپلاستی ، به دلیل کاهش توربینت بینی عارضه ای طبیعی است. (توربینت بینی بخش مهمی از بینی است که دمای هوا را گرم می‌کند ، حسگرهای محیطی را ارزیابی می‌کند و هوای مناسب را به داخل ریه هدایت می‌کند.) وقتی توربینت کاهش می یابد ، دما و رطوبت هوای تنفسی به طور طبیعی تنظیم نخواهد شد ، در چنین شرایطی فرد دچار خشکی بینی خواهد شد. برای رفع این حالت جراح استفاده از اسپری سالین یا سدیم کلراید را که موجب افزایش رطوبت در حفره های بینی می‌شود ، به بیمار توصیه می کند. چرب کردن داخل بینی با استفاده از پماد ویتامین آ یا وازلین نیز می‌تواند خشکی بینی را کاهش دهد. عدم درمان خشکی بینی سبب پارگی و خونریزی رگهای داخلی بینی شده و فرد را دچار خون دماغ می کند.

تورم بینی بعد از جراحی

یکی دیگر از دلایل گرفتگی بینی پس از جراحی بینی ، تورم پس از جراحی است. جهت کاهش تورم و رفع انسداد بینی ، راهکارها و توصیه هایی به بیمار می شود که با انجام و رعایت آنها ، تورم کاهش یافته و مشکل تنفسی و گرفتگی بینی بیمار برطرف می شود.

 

گرفتگی بینی بعد از جراحی

 

مشکلات ساختاری بینی ناشی از جراحی نادرست   

گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی حاد پس از جراحی بینی ، می تواند به دلیل نوع جراحی و عوارض ناشی از یک جراحی غیر متبحرانه باشد. این مشکلات ممکن است به دلیل جراحی نامناسب پولیپ بینی یا انحراف تیغه بینی به وجود بیایند. اگر انحراف بینی یا پولیپ بینی به خوبی درمان نشده باشند ، فرد دچار گرفتگی بینی و مشکلات شدید تنفسی خواهد شد. این مشکلات معمولاً در زمان‌های خواب و استراحت به شدت بروز می‌کند و برای رفع آنها ساختار بینی فرد باید توسط یک جراح ماهر و با تجربه ، جراحی ترمیمی و بازسازی شود.

علائم گرفتگی بینی بعد از جراحی

  • کیپ شدن بینی : کیپ شدن بینی و کاهش حجم هوای دریافتی از مجاری تنفسی نشانه ی گرفتگی بینی پس از جراحی بینی است.
  • خروپف : علامت بارز دیگری از گرفتگی بینی و اختلال در تنفس بعد از جراحی رینوپلاستی است.
  • آپنه خواب : آپنه خواب بعد از جراحی می تواند نشانه ای از بروز اختلال تنفسی شدید بعد از رینوپلاستی باشد.
  • عدم خروج ترشحات سینوسی و سردردهای سینوسی : می تواند نشانه‌ ی دیگری از شدت اختلال تنفسی بعد از جراحی بینی باشد.

با توجه به مطالبی که ذکر شد ، انتخاب پزشک متخصص و باتجربه رینوپلاستی تأثیر مستقیمی بر کاهش ریسک اختلالات تنفسی بعد از جراحی دارد. شما می توانید با انتخاب یک جراح متبحر به نتیجه مطلوب جراحی بینی خود اطمینان داشته باشید و با استفاده به موقع از داروهایی که پزشکتان تجویز کرده و با جدی گرفتن مراقبت های پس از جراحی ، عوارض پس از جراحی از جمله گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی را کنترل و پیشگیری کنید.

کیپ بودن بینی بعد از عمل چقدر طول می کشد؟

گرفتگی بینی بعد از عمل جراحی یک امر طبیعی است و به دلیل التهاب و ورم ایجاد شده در داخل بینی رخ می دهد. این گرفتگی معمولا طی 1 تا 2 هفته به طور قابل توجهی کاهش می یابد و به طور کامل تا 6 ماه یا بیشتر طول می کشد تا از بین برود.

برای برطرف کردن حالت کیپ و گرفته بینی بعد از عمل چه باید کرد؟

با گذر زمان و طی روند بهبودی ، این گرفتگی و حالت کیپ بینی به تدریج برطرف خواهد شد. با این حال ، برای تسریع روند بهبودی و کاهش ناراحتی ، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید:

  • استراحت کافی داشته باشید: خواب کافی به بدن شما کمک می‌کند تا سریع‌تر التیام یابد.
  •  سر خود را بالا نگه دارید: برای کاهش تورم ، از چند بالش برای بالا نگه داشتن سر خود در هنگام خواب استفاده کنید.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید: کمپرس سرد را به مدت 10 تا 15 دقیقه ، چند بار در روز ، روی پل بینی و گونه‌های خود قرار دهید.
  •  از اسپری بینی نمکی استفاده کنید: اسپری بینی نمکی به شستشوی مجرای بینی و تخلیه ترشحات کمک می‌کند.
  •  از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید: داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
  •  از مرطوب کننده هوا استفاده کنید: مرطوب کردن هوا به مرطوب شدن مجرای بینی و کاهش خشکی و تحریک کمک می‌کند.
  •  از فعالیت‌های شدید خودداری کنید: فعالیت‌های شدید می‌توانند تورم و گرفتگی بینی را افزایش دهند.
  •  از فین کردن شدید بینی خودداری کنید: فین کردن شدید می‌تواند باعث خونریزی و افزایش تورم شود.
  •  از سیگار کشیدن و دود تنباکو خودداری کنید: سیگار کشیدن و دود تنباکو می‌تواند روند بهبودی را کند کرده و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

دکتر امین آمالی

دکتر امین آمالی متخصص گوش ، حلق و بینی ، جراحی زیبایی بینی و صورت ، جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس هستند. ایشان فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و دوره تکمیلی در دانشگاه استنفورد آمریکا را گذرانده است. همچنین دکتر آمالی بیش از 15000 جراحی موفق را در کارنامه خود دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جدیدترین مجله های پزشکی

اشتراک گذاری مقاله

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چاپ صفحه
پرینت